Söndag 22 December | 02:22:11 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-05-22 N/A Årsstämma
2025-02-28 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-08-30 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2024-05-23 - Årsstämma
2024-02-23 - Bokslutskommuniké 2023
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-24 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2023-05-23 - Årsstämma
2023-03-29 - Extra Bolagsstämma 2022
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-25 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2022-05-24 - Årsstämma
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-08-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-12 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2021-05-11 - Årsstämma
2021-02-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-08-28 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-08-21 - Split ELN 100:1
2020-06-18 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2020-06-16 - Årsstämma
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-05-10 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2019-05-09 - Årsstämma
2018-08-30 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-24 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2018-04-23 - Årsstämma
2018-02-15 - Bokslutskommuniké 2017
2017-08-25 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-22 - Årsstämma
2017-04-21 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2017-02-16 - Bokslutskommuniké 2016
2016-07-27 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-24 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2016-04-21 - Årsstämma
2016-02-11 - Bokslutskommuniké 2015
2015-07-20 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-24 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2015-04-23 - Årsstämma
2015-01-28 - Bokslutskommuniké 2014
2014-07-31 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-07 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2014-04-04 - Årsstämma
2014-02-20 - Bokslutskommuniké 2013
2013-11-20 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-20 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-21 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2013-05-20 - Årsstämma
2013-05-20 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-13 - 15-7 2013
2013-02-20 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-26 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-20 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-19 - Årsstämma
2012-04-19 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-21 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-10 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-23 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-15 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2011-04-14 - Årsstämma
2011-04-14 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-21 - Bokslutskommuniké 2010
2010-11-24 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-25 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-18 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK
2010-05-17 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-18 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-18 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-05-08 - X-dag ordinarie utdelning ELN 0.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHälsovård
IndustriLäkemedel & Handel
Ellen är specialiserat inom bioteknik. Idag är bolaget inriktade mot produkter för kvinnors hälsa. Bolaget utvecklar och säljer sanitetsskydd för kvinnor baserade på probiotika (mjölksyrebakterier). Produkterna säljs under separata varumärken. Störst verksamhet innehas inom den nordiska- och europeiska marknaden där försäljning sker via licensierade distributörer. Bolaget etablerades under 2000 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-10-20 13:00:00

Ellen AB redovisar en nettoomsättning om 19 806 (17 060) KSEK för perioden januari till september 2023 vilket innebär en försäljningstillväxt om 16 procent jämfört med motsvarande period 2022. Bruttomarginalen stärktes med 6 procentenheter till 54 (48) procent. EBITDA förbättrades med 2 178 KSEK, motsvarande 63 procent, från -3 446 KSEK januari till september 2022 till -1 268 KSEK samma period 2023.

Ellen AB publicerar inga kvartalsrapporter. Detta är en kort marknadsuppdatering för att belysa resultat och utveckling för perioden januari till september 2023.

Ellen fortsätter driva försäljningstillväxt både vad gäller värde och volym. Detta trots det rådande världsekonomiska läget där  konsumtion av lågprisalternativ ökat och kan antas ge en negativ effekt på försäljningen av Ellens högkvalitativa premiumprodukter.

Det förbättrade rörelseresultatet är främst en följd  av försäljningstillväxt kopplat till utökad distribution, förändrad försäljningsmix samt en förbättrad bruttomarginal som en effekt av genomförda prishöjningar från januari 2023.

Ellens största marknader; Frankrike/Belgien, Tyskland samt Norden stod under perioden för 88 procent av den totala omsättningen.

Frankrike/Belgien levererade en tillväxt på 73 procent - en tillväxt som vi räknar med kommer att mattas av innan vi stänger helåret på grund av en framtung orderstock.

Tyskland levererade en tillväxt på 3 procent för perioden. Här möter vi hög försäljning i samband med lanseringen och implementeringen av nya designen under Q3 2022.

Den negativa försäljningstillväxten vi sett i Norden till följd av höga jämförelsetal kopplade till lanseringen av den nya designen som skedde under Q2 2022 har nu bromsats in. För Q3  levererar Ellen en försäljningstillväxt om 46 procent vilket innebär att vi går från en negativ tillväxt på 29 procent för halvåret till 10 procent för perioden januari till september.

Optimering, effektivisering och aktivt miljöarbete

I början av oktober gick Ellen över till en mer flexibel och kostnadseffektiv logistiklösning för Norden samt ett antal andra marknader. Här finns en potential till ytterligare optimering genom inkludering av fler marknader inom kort.

Arbetet med harmonisering av förpackningsdesignen som innebär att Ellen går mot förpackningslösningar som fungerar på fler marknader pågår fortsatt.

Ovan är exempel på några prioriterade områden som Ellen arbetar med för att ytterligare minska kostnader, komplexitet och miljöpåverkan.

Ellen bedriver ett aktivt hållbarhetsarbete och söker ständigt efter nya hållbara lösningar i alla led som går att påverka. I oktober uppmärksammades Ellen för sitt arbete runt hållbarhet då Apotek Hjärtat nominerade Ellen som en av deras tre viktigaste hållbarhetsleverantörer.

Framtid

Kvinnohälsa och inte minst intimhälsa är ett högaktuellt ämne där vi ser ett ökat fokus i samhällsdebatten och ökad medvetenhet hos konsumenterna som eftersöker naturliga och skonsamma intimvårdsprodukter.

Den globala marknaden för intimvårdsprodukter för kvinnor värderas 2023 till 28,88 miljarder USD och beräknas växa kraftigt och vara värd 43 miljarder USD år 2033.  (Källa: https://www.futuremarketinsights.com/reports/women-intimate-care-market ).

Ellen befinner sig i en bra position med naturliga, skonsamma och pH-balanserande produkter.

Med syfte att fortsätta utveckla Ellen i positiv riktning och maximera aktieägarnas värde har styrelsen inlett en strategisk översyn för att se över olika tänkbara alternativa vägar framåt.

"Det är glädjande att konstatera att vi har en försäljningstillväxt om 16 procent och att rörelseresultatet förbättrades med 63 procent, främst drivet av en förbättrad bruttomarginal med 6 procentenheter. Det är ett resultat av målinriktade aktiviteter som innebär steg i rätt riktning för Ellen. Vårt fortsatta fokus är att uppnå lönsam försäljningstillväxt. Vi ser med tillförsikt och stor ödmjukhet inför det rådande konjunkturläget, fram emot att fortsätta denna positiva resa", säger Charlotta Nilsson, VD i Ellen AB.

Denna information är sådan information som Ellen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 oktober 2023, kl. 13.00 CEST.