06:46:14 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-14 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-29 Ordinarie utdelning ENVI B 0.31 SEK
2024-04-26 Årsstämma 2024
2024-02-16 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-25 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-19 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-02 Ordinarie utdelning ENVI B 0.00 SEK
2023-04-28 Årsstämma 2023
2023-02-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-20 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-02 Ordinarie utdelning ENVI B 0.00 SEK
2022-04-29 Årsstämma 2022
2022-02-18 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-19 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-27 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-21 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-26 Ordinarie utdelning ENVI B 0.00 SEK
2021-04-23 Årsstämma 2021
2021-02-19 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-27 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-15 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-27 Ordinarie utdelning ENVI B 0.00 SEK
2020-04-24 Årsstämma 2020
2020-02-28 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-22 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 Ordinarie utdelning ENVI B 0.00 SEK
2019-04-25 Årsstämma 2019
2019-04-25 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-26 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-23 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-24 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-25 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-27 Ordinarie utdelning ENVI B 0.00 SEK
2018-04-26 Årsstämma 2018
2018-02-27 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-24 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-25 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-19 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-28 Ordinarie utdelning ENVI B 0.00 SEK
2017-04-27 Årsstämma 2017
2017-02-17 Bokslutskommuniké 2016
2016-12-16 Extra Bolagsstämma 2016
2016-11-25 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-19 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-20 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-29 Ordinarie utdelning ENVI B 0.00 SEK
2016-04-28 Årsstämma 2016
2016-02-19 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-20 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-21 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-22 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-03-20 Extra Bolagsstämma 2015
2015-02-23 Ordinarie utdelning ENVI B 0.00 SEK
2015-02-20 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-21 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-22 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-19 Kvartalsrapport 2014-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorIndustri
IndustriJordbruk
Envirologic utvecklar automatiska högtryckstvättar. Försäljning sker via bolagets distributörer, där kunderna återfinns på global nivå, främst inom Norden och Europa. Kunderna utgörs huvudsakligen av aktörer med verksamhet inom jordbruks- samt bilindustrin. Bolaget etablerades ursprungligen som Ramsta Robotics AB under 1999 och har sitt huvudkontor i Uppsala.
2023-11-17 08:30:00

"Vår starka tillväxt och goda lönsamhet består i det tredje kvartalet."  säger Martin Pamrin, Envirologics VD.

TREDJE KVARTALET I KORTHET

Nettoomsättning uppgår till 15 799 tkr (8 957 tkr)

Resultat före skatt uppgår till 4 584 tkr (-1 196 tkr)

Orderingång uppgår till 38 (31) robotar och 40 (26) robotar har levererats

Rörelseresultat per aktie uppgår till 0,47 kr (-0,12 kr)

Resultat efter skatt per aktie uppgår till 0,37 kr (-0,10 kr)

.

PERIODEN I KORTHET

Nettoomsättning uppgår till 44 061 tkr (28 543 tkr)

Resultat före skatt uppgår till 9 436 tkr (-2 097 tkr)

Orderingång uppgår till 102 (89) robotar och 119 (88) robotar har levererats

Rörelseresultat per aktie uppgår till 0,98 kr (-0,20 kr)

Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,79 kr (-0,07 kr)

.

FINANSIELL STÄLLNING

Likvida medel 30 september 2023 uppgick till 13 392 tkr (1 948 tkr)

Eget kapital 30 september uppgick till 25 103 tkr (17 299 tkr)

Eget kapital per aktie uppgick till 2,54 kr (1,75 kr)

.

VD-KOMMENTAR

Ökande tillväxt och god efterfrågan

Vår starka tillväxt och goda lönsamhet består i det tredje kvartalet. Nettoomsättningen i de tre första kvartalen ökar med drygt 54 % jämfört med motsvarande period föregående år, vilket bekräftar en fortsatt god efterfrågan på automatiserad tvätt av djurstallar.

.

Ökad bruttomarginal och lönsamhet

Utöver en starkt ökande försäljning så är det mycket glädjande att kunna konstatera att de åtgärder som vidtagits för ökad lönsamhet bidrar till att rörelsemarginalen i perioden stärks till 22 %, vilket bekräftar skalbarheten i affärsmodellen. Vi har banat väg för en fortsatt god tillväxt och lönsamhet och är övertygade om att så kommer ske även framför. Det är dock värt att poängtera att det inte är troligt att anta att vi uthålligt kommer kunna upprätthålla denna höga tillväxt under en längre period. På samma sätt kommer en eventuellt stärkt svensk krona mot euron ha en dämpande effekt på lönsamheten.

.

Fortsatt utökad marknadsnärvaro

Som tidigare kommunicerats har vi inlett ett par nya samarbeten på den nordamerikanska marknaden som för oss är en relativt obearbetad marknad med stor potential. Vi har funnit partners vi känner kommer etablera oss på den nordamerikanska marknaden på ett bra sätt. Vi är samtidigt ödmjuka inför att det tar lite tid att etablera en relativt kapitalintensiv produkt på en ny marknad. Då den nordamerikanska marknaden är stor kommer vi fortsatt söka fler partners för att nå ut till en ännu större del av marknaden.

.

Expansion nya marknadssegment

Som tidigare kommunicerats ser vi en stor potential i att erbjuda automatiserad tvätt inom andra segment än grisuppfödning. Utvecklingen av Go Cleaner, vår tvättrobot avsedd för tvätt av kycklingstallar, är ett exempel på ett sätt att ta tillvara på den potentialen. Tyvärr tvingas vi konstatera att marknadsintroduktionen har dröjt längre än planerat. Utvecklingsarbetet går fortsatt framåt men som så ofta vid utveckling av ny teknik har det dessvärre inneburit viss ytterligare förseningen. Det är vanskligt att ge alltför precisa estimat på när marknadsintroduktionen av Go Cleaner kan komma att ske men vi känner oss trygga med att den är nära förestående samt att efterfrågan finns där när så sker. Då vi ser en mycket god tillväxtpotential i grissegmentet och därmed inte är beroende av en lansering av Go Cleaner inom en snar framtid för att säkerställa en god tillväxt så är beslutet enkelt att prioritera säkerställd god kvalitet framför en forcerad lansering.

Stort fokus läggs nu på att säkerställa att våra partners har bästa möjliga förutsättningar för att avsluta året med ett starkt sista kvartal. Vi ser med stor tillförsikt och entusiasm fram emot många spännande möjligheter, möta den goda efterfrågan och att säkerställa en fortsatt lönsam tillväxt under avslutningen på detta år och 2024!

.

Martin Pamrin, VD