06:22:02 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-10-24 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-25 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-22 Ordinarie utdelning ESSITY B 7.75 SEK
2024-03-22 Ordinarie utdelning ESSITY A 7.75 SEK
2024-03-21 Årsstämma 2024
2024-01-25 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-20 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-27 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-30 Ordinarie utdelning ESSITY A 7.25 SEK
2023-03-30 Ordinarie utdelning ESSITY B 7.25 SEK
2023-03-29 Årsstämma 2023
2023-01-26 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-21 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-22 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-03-25 Ordinarie utdelning ESSITY A 7.00 SEK
2022-03-25 Ordinarie utdelning ESSITY B 7.00 SEK
2022-03-24 Årsstämma 2022
2022-01-26 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-22 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-23 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-26 Ordinarie utdelning ESSITY A 6.75 SEK
2021-03-26 Ordinarie utdelning ESSITY B 6.75 SEK
2021-03-25 Årsstämma 2021
2021-01-27 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-29 Ordinarie utdelning ESSITY B 6.25 SEK
2020-10-29 Ordinarie utdelning ESSITY A 6.25 SEK
2020-10-28 Extra Bolagsstämma 2020
2020-10-22 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-13 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-23 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-02 Årsstämma 2020
2020-01-22 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-25 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-18 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-25 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-05 Ordinarie utdelning ESSITY A 5.75 SEK
2019-04-05 Ordinarie utdelning ESSITY B 5.75 SEK
2019-04-04 Årsstämma 2019
2019-01-31 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-29 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-19 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-13 Ordinarie utdelning ESSITY A 5.75 SEK
2018-04-13 Ordinarie utdelning ESSITY B 5.75 SEK
2018-04-12 Årsstämma 2018
2018-01-25 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-26 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-18 Kvartalsrapport 2017-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Essity är ett hygien- och hälsobolag. Under 2017 delades SCA in i två bolag: SCA med inriktning mot skogsindustriell verksamt, samt Essity. Essity produkter återfinns på en global marknad med störst försäljning inom Europa. Affärsverksamheten är indelad i flera affärssegment med vardera specialistkompetens. Essity's produkter innefattar huvudsakligen toalett- och hushållspapper, servetter, handdesinfektion samt avtorkningsprodukter och sensorteknik. Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-04-17 08:00:00

Hygien- och hälsobolaget Essity fortsätter sitt arbete för att bryta barriärer för välbefinnande genom att gå med i organisationen Unstereotype Alliance, grundad av UN Women med syfte att motverka skadliga stereotyper i media- och reklaminnehåll.

Unstereotype Alliance strävar efter att sätta stopp för skadliga stereotyper från reklam och media för att bidra till att skapa en mer jämställd värld. Alliansen grundades av UN Women, en organisation inom FN som arbetar för jämställdhet och kvinnors egenmakt, och agerar kollektivt för att stärka människor i all deras mångfald genom att använda reklam som en viktig kraft för att driva positiv förändring världen över. 
 
Essity och dess varumärken har en lång historia av att bryta tabun, öka medvetenheten mot fördomar och agera för jämställdhet, till exempel genom kampanjer från bolagets varumärken för intimhygien, Bodyform, Libresse, Nosotras, Saba och det globalt ledande varumärket för inkontinensskydd TENA. Kampanjen "Blood Normal"  (https://www.youtube.com/watch?v=QdW6IRsuXaQ)var den första TV-reklamen för mensprodukter där blå vätska ersattes med en mer representativ röd. "Viva La Vulva (https://www.youtube.com/watch?v=5EW61f5mYg4)" och "Bli vän med din kropp (https://www.libresse.se/vi-bryter-tabun/vara-kampanjer/bli-van-med-din-kropp/sa-blir-du-van-med-din-kropp/)"  syftar till att normalisera samtalet om kvinnokroppen och "The Last Lonely Menopause (https://www.youtube.com/watch?v=gMsPc4VyYnQ)"  uppmuntrar till samtal om klimakteriet. 
 
- Essity har närvaro i 150 länder och vi tar ett stort ansvar för att bygga våra varumärken med våra konsumenter och kunder på ett ansvarsfullt och inkluderande sätt. Genom att gå med i Unstereotype Alliance vill vi bidra till att påskynda utvecklingen och ser fram emot att samarbeta med UN Women och aktörer världen över för att stärka människor i detta arbete, säger Tuomas Yrjölä, President Global Brand, Innovation & Sustainability på Essity. 
 
Essity har samarbetat med United Nations Foundation sedan 2016 för att bidra till att de globala målen för hållbar utveckling nås. Ett av Essitys prioriterade mål är nummer fem: Jämställdhet.  
 
För mer information om Unstereotype Alliance, besök:  
http://www.unstereotypealliance.org