Söndag 24 November | 10:39:53 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-10-23 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-17 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-24 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-03-27 - Årsstämma
2025-01-23 07:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-22 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY A 7.75 SEK
2024-03-22 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY B 7.75 SEK
2024-03-21 - Årsstämma
2024-01-25 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-03-30 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY A 7.25 SEK
2023-03-30 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY B 7.25 SEK
2023-03-29 - Årsstämma
2023-01-26 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-21 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-22 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-03-25 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY A 7.00 SEK
2022-03-25 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY B 7.00 SEK
2022-03-24 - Årsstämma
2022-01-26 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-23 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-03-26 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY A 6.75 SEK
2021-03-26 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY B 6.75 SEK
2021-03-25 - Årsstämma
2021-01-27 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-29 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY A 6.25 SEK
2020-10-29 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY B 6.25 SEK
2020-10-28 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-10-22 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-13 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-23 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-02 - Årsstämma
2020-01-22 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-18 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-25 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-05 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY A 5.75 SEK
2019-04-05 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY B 5.75 SEK
2019-04-04 - Årsstämma
2019-01-31 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-29 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-19 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-13 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY A 5.75 SEK
2018-04-13 - X-dag ordinarie utdelning ESSITY B 5.75 SEK
2018-04-12 - Årsstämma
2018-01-25 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-26 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-18 - Kvartalsrapport 2017-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Essity är ett hygien- och hälsobolag. Under 2017 delades SCA in i två bolag: SCA med inriktning mot skogsindustriell verksamt, samt Essity. Essity produkter återfinns på en global marknad med störst försäljning inom Europa. Affärsverksamheten är indelad i flera affärssegment med vardera specialistkompetens. Essity's produkter innefattar huvudsakligen toalett- och hushållspapper, servetter, handdesinfektion samt avtorkningsprodukter och sensorteknik. Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-10-24 07:00:00
Kvartal 3 2024 - Lönsam tillväxt och högre marknadsandelar
  • Nettoomsättningen minskade med 2,2 % till 36 274 (37 092) MSEK

  • Organisk tillväxt uppgick till 1,9 %, varav volym 2,0 % och pris/mix -0,1 %. Exklusive omstruktureringar ökade den organiska tillväxten med 3,4 %.

  • EBITA ökade med 47 % till 5 130 (3 497) MSEK

  • EBITA exkl. IAC minskade med 1 % till 5 097 (5 147) MSEK. Exklusive omräkningsvalutaeffekter ökade EBITA exkl. IAC med 6 %.

  • EBITA marginalen exkl. IAC ökade med 0,2 procentenheter till 14,1 (13,9) %

  • ROCE ökade till 17,8 (11,7) % och ROCE exkl. IAC ökade med 0,5 procentenheter till 17,7 (17,2) %

  • Operativt kassaflöde ökade med 7 % till 6 453 (6 054) MSEK

  • Periodens resultat, total verksamhet, uppgick till 3 329 (1 651) MSEK

  • Resultat per aktie, kvarvarande verksamhet, ökade till 4,73 (2,20) SEK. Resultat per aktie, total verksamhet, ökade till 4,73 (2,26) SEK.

KONCERNCHEFENS KOMMENTAR

Det tredje kvartalet karakteriserades av ett starkt resultat med lönsam tillväxt och ett rekordhögt kassaflöde. Vårt fokus på tillväxt resulterade i högre volymer och ökade marknadsandelar världen över.

Volymtillväxt och högre marknadsandelar

Varje dag förbättrar Essity hygien och hälsa för en miljard människor i 150 länder. Våra lösningar behövs oavsett ekonomiskt läge och vi arbetar för att hela tiden öka värdet av kund- och konsumenterbjudanden. Trots att den globala ekonomin fortsätter att vara utmanande har vi högre volymer inom alla kategorier, exklusive omstrukturering.

Inom Health & Medical var tillväxten stark framför allt i Europa och Latinamerika. Våra TENA Pants inom Incontinence Products Health Care fortsatte att driva både volym och högre marginal och det är glädjande att se att de uppskattas av både vårdgivare och patienter. Tillväxten var också särskilt hög inom sårvårdsprodukter under våra varumärken Leukoplast och Cutimed. Inom Consumer Goods fortsatte vi ta marknadsandelar, ett resultat av ett långsiktigt arbete med innovation tillsammans med investeringar i marknadsföring. Tillväxten var stark i Europa men vi hade även en god utveckling i Latinamerika. Inom Professional Hygiene påverkades tillväxten av omstruktureringar men underliggande var den stark, särskilt inom premiumsortimentet.

Starkt resultat

Alla affärsområden bidrog till koncernens goda lönsamhet. Resultatet påverkades positivt av de skalfördelar vi uppnått genom högre volymer samt av en gynnsam produktmix. Vi har även haft en god prisdisciplin, trots lägre kostnader för sålda varor, och försäljningspriserna var högre jämfört med andra kvartalet 2024. Vi fortsatte att uppnå höga kostnads-besparingar genom löpande effektiviseringar och har hittills i år uppnått över 1 miljard SEK i besparingar. Sammantaget har detta lett till ett starkt resultat i kvartalet.

Rekordhögt kassaflöde

Verksamheten genererade ett starkt kassaflöde i kvartalet och nettolåneskulden minskade ytterligare. Vårt aktieåterköpsprogram fortgår och vi hade vid kvartalets slut totalt köpt tillbaka cirka 4 miljoner Essity-aktier av serie B.

"Alla affärsområden bidrog till koncernens goda lönsamhet. Resultatet påverkades positivt av de skalfördelar vi uppnått genom högre volymer."

Framåtblick

Med kund och konsument i centrum ska vi fortsätta vinna på den växande hygien- och hälsomarknaden genom framgångsrik innovation, ledande varumärken, hållbarhet och effektivitet.

På kapitalmarknadsdagen den 3 december i vår produktionsanläggning i Spanien kommer vi att ge en djupare inblick i verksamheten och hur vi arbetar mot vår vision - att vara den självklara globala ledaren inom hygien och hälsa. Jag hoppas vi ses där, välkommen!

Magnus Groth, Vd och koncernchef

INBJUDAN TILL PRESENTATION

Den 24 oktober 2024 kl. 09:00 presenterar vd och koncernchef Magnus Groth samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt delårsrapporten vid en livesänd webb- och telefonkonferens.

Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand:
https://essity.videosync.fi/2024-10-24-q3

Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:

UK: +44 (0) 33 0551 02 00

USA: +1 786 697 35 01

SWE: 08 505 204 24

Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge "Essity".

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Rystedt, vice vd och CFO, Tel: 08 788 51 31
Sandra Åberg, chef Investerarrelationer, Tel: 070 564 96 89
Per Lorentz, presschef, Tel: 073 313 30 55

Notera: Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både svensk och engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Information lämnades, genom Karl Stoltz, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 klockan 07:00 CET.

Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.