Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Dagligvaror |
Nettoomsättningen minskade med 2,2 % till 36 274 (37 092) MSEK
Organisk tillväxt uppgick till 1,9 %, varav volym 2,0 % och pris/mix -0,1 %. Exklusive omstruktureringar ökade den organiska tillväxten med 3,4 %.
EBITA ökade med 47 % till 5 130 (3 497) MSEK
EBITA exkl. IAC minskade med 1 % till 5 097 (5 147) MSEK. Exklusive omräkningsvalutaeffekter ökade EBITA exkl. IAC med 6 %.
EBITA marginalen exkl. IAC ökade med 0,2 procentenheter till 14,1 (13,9) %
ROCE ökade till 17,8 (11,7) % och ROCE exkl. IAC ökade med 0,5 procentenheter till 17,7 (17,2) %
Operativt kassaflöde ökade med 7 % till 6 453 (6 054) MSEK
Periodens resultat, total verksamhet, uppgick till 3 329 (1 651) MSEK
Resultat per aktie, kvarvarande verksamhet, ökade till 4,73 (2,20) SEK. Resultat per aktie, total verksamhet, ökade till 4,73 (2,26) SEK.
KONCERNCHEFENS KOMMENTAR
Det tredje kvartalet karakteriserades av ett starkt resultat med lönsam tillväxt och ett rekordhögt kassaflöde. Vårt fokus på tillväxt resulterade i högre volymer och ökade marknadsandelar världen över.
Volymtillväxt och högre marknadsandelar
Varje dag förbättrar Essity hygien och hälsa för en miljard människor i 150 länder. Våra lösningar behövs oavsett ekonomiskt läge och vi arbetar för att hela tiden öka värdet av kund- och konsumenterbjudanden. Trots att den globala ekonomin fortsätter att vara utmanande har vi högre volymer inom alla kategorier, exklusive omstrukturering.
Inom Health & Medical var tillväxten stark framför allt i Europa och Latinamerika. Våra TENA Pants inom Incontinence Products Health Care fortsatte att driva både volym och högre marginal och det är glädjande att se att de uppskattas av både vårdgivare och patienter. Tillväxten var också särskilt hög inom sårvårdsprodukter under våra varumärken Leukoplast och Cutimed. Inom Consumer Goods fortsatte vi ta marknadsandelar, ett resultat av ett långsiktigt arbete med innovation tillsammans med investeringar i marknadsföring. Tillväxten var stark i Europa men vi hade även en god utveckling i Latinamerika. Inom Professional Hygiene påverkades tillväxten av omstruktureringar men underliggande var den stark, särskilt inom premiumsortimentet.
Starkt resultat
Alla affärsområden bidrog till koncernens goda lönsamhet. Resultatet påverkades positivt av de skalfördelar vi uppnått genom högre volymer samt av en gynnsam produktmix. Vi har även haft en god prisdisciplin, trots lägre kostnader för sålda varor, och försäljningspriserna var högre jämfört med andra kvartalet 2024. Vi fortsatte att uppnå höga kostnads-besparingar genom löpande effektiviseringar och har hittills i år uppnått över 1 miljard SEK i besparingar. Sammantaget har detta lett till ett starkt resultat i kvartalet.
Rekordhögt kassaflöde
Verksamheten genererade ett starkt kassaflöde i kvartalet och nettolåneskulden minskade ytterligare. Vårt aktieåterköpsprogram fortgår och vi hade vid kvartalets slut totalt köpt tillbaka cirka 4 miljoner Essity-aktier av serie B.
"Alla affärsområden bidrog till koncernens goda lönsamhet. Resultatet påverkades positivt av de skalfördelar vi uppnått genom högre volymer."
Framåtblick
Med kund och konsument i centrum ska vi fortsätta vinna på den växande hygien- och hälsomarknaden genom framgångsrik innovation, ledande varumärken, hållbarhet och effektivitet.
På kapitalmarknadsdagen den 3 december i vår produktionsanläggning i Spanien kommer vi att ge en djupare inblick i verksamheten och hur vi arbetar mot vår vision - att vara den självklara globala ledaren inom hygien och hälsa. Jag hoppas vi ses där, välkommen!
Magnus Groth, Vd och koncernchef
INBJUDAN TILL PRESENTATION
Den 24 oktober 2024 kl. 09:00 presenterar vd och koncernchef Magnus Groth samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt delårsrapporten vid en livesänd webb- och telefonkonferens.
Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand:
https://essity.videosync.fi/2024-10-24-q3
Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:
UK: +44 (0) 33 0551 02 00
USA: +1 786 697 35 01
SWE: 08 505 204 24
Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge "Essity".
För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Rystedt, vice vd och CFO, Tel: 08 788 51 31
Sandra Åberg, chef Investerarrelationer, Tel: 070 564 96 89
Per Lorentz, presschef, Tel: 073 313 30 55
Notera: Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både svensk och engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Information lämnades, genom Karl Stoltz, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 24 oktober 2024 klockan 07:00 CET.
Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.