Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Dagligvaror |
Organisk tillväxt, högre marginal och starkt kassaflöde
Kvartal 3 2025
- Nettoomsättningen minskade med 4,5 % till 34 638 (36 274) MSEK. Exkl. valutaomräkningseffekter ökade nettoomsättningen med 322 MSEK.
- Organisk försäljningstillväxt uppgick till 0,9 %, varav volym 0,2 % och pris/mix 0,7 %
- EBITA ökade till 5 152 (5 130) MSEK
- EBITA exkl. IAC minskade med 1 % till 5 056 (5 097) MSEK. Exkl. valutaomräkningseffekter ökade EBITA exkl. IAC med 5 %, motsvarande 278 MSEK.
- EBITA marginalen exkl. IAC ökade med 0,5 procentenheter till 14,6 (14,1) %
- ROCE uppgick till 17,9 (17,8) % och ROCE exkl. IAC till 17,6 (17,7) %
- Periodens resultat, total verksamhet, ökade till 3 358 (3 329) MSEK
- Resultat per aktie, total verksamhet, ökade till 4,86 (4,73) SEK
- Den 23 oktober 2025 meddelades att en organisationsförändring och ett kostnadsbesparingsprogram lanseras för att skapa bättre förutsättningar för lönsam tillväxt
VD-KOMMENTAR
Vårt arbete för att driva tillväxt och minska kostnader har gett resultat och tredje kvartalet utvecklades positivt i en fortsatt utmanande marknadssituation. Samtidigt lanserar vi idag åtgärder för att skapa bättre förutsättningar för lönsam tillväxt - en organisationsförändring och ett kostnadsbesparingsprogram.
Positiv organisk försäljningstillväxt
Den organiska tillväxten var positiv jämfört med tredje kvartalet förra året främst drivet av högre priser. Även volym och produktmix bidrog positivt. Alla affärsområden rapporterade positiv organisk tillväxt. Inom Incontinence Products Retail, Feminine Care och Medical Solutions var tillväxten fortsatt stark. Tillväxten för Consumer Tissue var dock negativ, drivet av lägre volymer i Europa. Inom Professional Hygiene, Baby Care och Incontinence Health Care rapporterade vi en positiv volymutveckling jämfört med årets första halvår även om marknaderna fortsatte att vara utmanande.
Stärkta marginaler
Bolagets bruttomarginal förbättrades som ett resultat av högre volymer och priser samt lägre kostnader för sålda varor inklusive kostnadsbesparingar. Vi har minskat kostnadsnivån inom försäljning och administration jämfört med andra kvartalet i år och levererar en stärkt marginal om 14,6 %, ett resultat på över 5 miljarder SEK och ett starkt kassaflöde.
Marknadsanpassad innovation
Innovation är bolagets främsta drivkraft för tillväxt och våra lanseringar anpassas utifrån våra kunder och konsumenters situation. Ett exempel på det är lanseringen av TENA ProSkin Stretch Day & Night, en ny unik inkontinensprodukt som är lätt att ta på och av och underlättar för både patient och vårdpersonal. Produkten bidrar till att sänka kostnaderna för kontinensvård, vilket är särskilt relevant i ljuset av pressade vårdbudgetar.
"Idag lanserar jag åtgärder som skapar bättre förutsättningar för Essity att öka tillväxttakten framåt"
Åtgärder för ökad tillväxttakt
Med ambitionen att öka tillväxttakten, och mot bakgrund av det rådande ekonomiska klimatet, lanseras idag ett antal åtgärder som syftar till att snabbare nå bolagets finansiella mål:
- Vi genomför en organisationsförändring som decentraliserar beslutsfattandet och stärker end-to-end ansvaret för respektive produktkategori. Genom en förenklad struktur med tydligare ansvarsfördelning stärks bolagets kund- och konsumentfokus, samtidigt som vi ökar vår snabbhet, flexibilitet och operativa effektivitet. Förändringen möjliggör dessutom ett ökat strategiskt fokus på de kategorier med störst potential för lönsam tillväxt.
- Parallellt lanseras ett besparingsprogram som främst omfattar försäljnings- och administrationskostnader exklusive marknadsföringskostnader. Programmet beräknas ge årliga kostnadsbesparingar om cirka 1 miljard SEK, med full effekt vid utgången av 2026. Organisationsförändringen kommer att bidra till att minska kostnaderna. Besparingarna ska huvudsakligen investeras i lönsam volymtillväxt. Detta program är utöver våra årliga besparingar i kostnader för sålda varor om 0,5 - 1 miljard SEK.
Dessa åtgärder bidrar till målsättningen att nå fler med våra ledande produkter för hygien och hälsa, ta marknadsandelar och maximera produktportföljens potential.
Ulrika Kolsrud, Vd och koncernchef
Inbjudan till presentation
Den 23 oktober 2025 kl. 09:00 presenterar vd och koncernchef Ulrika Kolsrud samt vice vd och CFO Fredrik Rystedt delårsrapporten vid en livesänd webb- och telefonkonferens.
Länk till livesänd presentation som även kan ses i efterhand:
https://essity.videosync.fi/2025-10-23
Kontaktinformation för konferenssamtal med möjlighet att ställa frågor:
UK: +44 (0) 33 0551 02 00
USA: +1 786 697 35 01
SWE: 08 505 204 24
Ring in i god tid innan presentationen börjar. Uppge "Essity".
För ytterligare information
Fredrik Rystedt, vice vd och CFO, Tel: 08 788 51 31
Sandra Åberg, chef Investerarrelationer, Tel: 070 564 96 89
Per Lorentz, presschef, Tel: 073 313 30 55
Notera: Denna information är sådan som Essity Aktiebolag (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Denna rapport har upprättats i både svensk och engelsk version. Vid variationer mellan de två ska den svenska versionen gälla. Information lämnades, genom Karl Stoltz, Media Relations Director, försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2025 klockan 07:00 CET.
Rapporten har inte varit föremål för revisorernas granskning.