2023-11-27 08:00:00

Nyckelpersoner och styrelseledamöter i Footway Group har tillsammans med investerare förvärvat en betydande andel av bolagets aktier. Transaktionen omfattar totalt ca 8,8 miljoner aktier, och motsvarar ca 8,7% av aktiekapitalet och 10,4% av rösterna i bolaget.

Northzone, ett av Europas ledande riskkapitalbolag med nästan ett decennium av stöd till Footway Group, var säljare i denna transaktion.

"Northzone har varit en vital och viktig partner i bolagets utveckling", säger Daniel Mühlbach, VD för Footway Group. "Northzone har bidragit med såväl kapital som många insikter och perspektiv, och också öppnat sitt fina nätverk för oss", fortsätter Daniel Mühlbach.

"Försäljningen av vårt innehav i Footway är en del av Northzones process att stänga den specifika fond där Footway är ett innehav, och är ett naturligt steg i denna fonds livscykel då den närmar sig slutet av sin fastställda tidslängd", säger Hans Otterling, Northzone. "Vi har uppskattat mycket att arbeta tillsammans med det drivna grundarteamet och övriga ägare i bolaget och har en stark tro på bolagets framtid", säger Hans Otterling.

Trots att transaktionen omfattar en betydande andel av bolagets aktier, innebär den inte någon direkt påverkan på Footway Groups operativa verksamhet, strategiska riktning eller ledningsstruktur: Det är ett skifte av ägande där nyckelpersoner, styrelseledamöter och nya investerare visar sitt förtroende för bolagets framtid och sitt långsiktiga engagemang i Footway Group.