08:36:01 Europe / Stockholm
2023-02-03 08:00:00
Vänder till lönsamhet i kvartalet
  • Justerat rörelseresultat (justerad EBITA) för Q4 uppgick till 9,9 (14,6) msek
  • Åtgärder för förbättrad likviditet och extraordinär nedskrivning av lager med 186,1 msek
  • Försäljningen för Q4 uppgick till 381,1 (430,7) msek
  • Beslut om centraliserad logistik till Eskilstuna
  • Ny butiksdesign för ytterligare 3 av våra butiker

"Det känns väldigt bra att vårt fokuserade arbete med kostnadskontroll och förenkling av processer har givit resultat och har lett till att vi i kvartalet vänt till lönsamhet", säger Daniel Mühlbach, VD.

Under Q4 har bolaget genomfört en extraordinär nedskrivning på 186 msek, vilket tidigare kommunicerats. Lagervärdet har sedan Q3 2021 minskats med 63 msek före den extraordinära nedskrivningen och redovisat lagervärdet per balansdagen uppgår till 565 msek efter extraordinär nedskrivning. Detta säkerställer att bolaget snabbare kan vända lager till kassa utan negativ effekt på resultatet.

"Vi har sedan 2019 arbetat aktivt med att minska vår lagerbindning. De sista åren har dock bjudit på extrema utmaningar, yttre och självpåtagna, i form av pandemi, stora förvärv, systemskifte, krig, energikris, inflation mm. Sammantaget har lagret inte minskat i den takt vi önskat," säger Daniel Mühlbach, VD. "Vi har nu satt en tydlig plan för att snabbare förbättra vår likviditet. Planen innebär bland annat att accelerera försäljningen av produkter inlevererade under 2021 eller tidigare genom att sälja ut dessa via bolagets outlet Brandosa.com. Planen väntas förbättra bolagets likviditet med 100-150 msek under 2023."

Nettoomsättningen för fjärde kvartalet (Q4) uppgick till 381,1 (430,7) msek, en negativ tillväxt på -26,1 (9,7)%. Marknaderna Tyskland, Storbritannien och Nederländerna visar fortsatt potential och har ökat omsättningen med 38%, 23% respektive 17% jämfört med samma period föregående år.

Bolagets mindre butiker (alla utom Footway och Sportamore) växte under kvartalet med 35% jämfört med föregående år och stod för 20% (11%) av omsättningen. Tillväxten beror delvis på butikernas möjlighet att stärka sina butikskoncept och varumärke genom att skapa unika kundupplevelser genom ny SaaS-baserad webblösning. Under kvartalet har ytterligare tre butiker (caliroots.com, racketnow.com och thesolestory.com) flyttat sina e-handelsbutiker till en SaaS-baserad webblösning. Heppo.com och runforest.com, som flyttats sedan tidigare, har vuxit med 87% respektive 50% under kvartalet, och förbättrat kassaflödet genom stark tillväxt utanför Norden.

Delårsrapporten, i sin helhet, återfinns även på: footway.com/investors (https://footway.com/se/investors)