Fredag 17 Oktober | 03:18:54 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-08-13 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q2
2026-05-07 N/A Årsstämma
2026-05-07 07:30 Kvartalsrapport 2026-Q1
2026-02-05 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-06 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-14 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-09 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2025-05-08 - Årsstämma
2025-05-08 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-06 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-10 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-08 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-10 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2023-05-04 - Årsstämma
2023-05-04 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-09 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-10 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-11 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2022-05-05 - Årsstämma
2022-05-05 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-10 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-10 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-12 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-07 - Split FREJA 1:3
2021-05-07 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2021-05-06 - Årsstämma
2021-05-06 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-10-28 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-13 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-08 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2020-05-07 - Årsstämma
2020-05-07 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-06 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-07 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-15 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2019-05-07 - Årsstämma
2019-05-07 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-07 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-08 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-04 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2018-05-03 - Årsstämma
2018-05-03 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-08 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-19 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2017-05-18 - Årsstämma
2017-05-17 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-16 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-17 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-18 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-20 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2016-05-19 - Årsstämma
2016-05-18 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-18 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-18 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-19 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-25 - X-dag ordinarie utdelning FREJA 0.00 SEK
2015-05-22 - Årsstämma
2015-05-19 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-20 - Bokslutskommuniké 2014

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Freja eID är ett svenskt tech-bolag. Bolaget erbjuder en ID-plattform som ger användaren kontroll över sin digitala identitet och sin data. Genom plattformen kan användaren interagera med företag och myndigheter men också med privatpersoner. Bland funktionerna finns e-legitimering, elektroniska underskrifter, sign-up, check-out, fysisk identifiering och e-tjänstelegitimation. Verksamheten utgår från den svenska marknaden men plattformen är byggd för internationell skalbarhet.
2025-10-14 13:15:00

Freja eID Group AB (publ) meddelar att de nyckeltal som bedöms vara de viktigaste indikatorerna för tjänsten Freja eID:s utveckling fortsätter visa god tillväxt för årets tredje kvartal. Från och med detta kvartal kommer även nyckeltalen Net Revenue Retention (NRR) och Gross Revenue Retention (GRR) att redovisas för segmentet.

Nedan beskrivs utvecklingen för respektive nyckeltal för segment Freja eID under det tredje kvartalet 2025, det vill säga mellan den 1 juli och 30 september. Siffror inom parentes avser motsvarande period 2024. För nyckeltal och intäkter för den samlade verksamheten i Freja eID Group AB hänvisas till den kvartalsrapport som publiceras den 6 november 2025.  

Nyckeltalet NRR syftar till att ge en bild av hur intäkterna befintliga kunder ökar över tid, exempelvis från att användningen ökar med fler användare eller att kunden köper fler produkter i Freja-plattformen. GRR syftar till att visa hur intäkterna från befintliga kunder har gått ned på grund av minskat användande eller att de upphör att vara kund, så kallad churn. Se fullständiga definitioner av ARR, NRR, GRR i slutet av pressmeddelandet.

- ARR (Annual Recurring Revenue) för segment Freja eID uppgick per den 30 september 2025 till 38,9 (25,8) MSEK vilket motsvarar en ökning med 51% jämfört med samma period föregående år. ARR ökade med 4% jämfört med 30 juni 2025. 

- NRR (Net Revenue Retention, %) för segment Freja eID uppgick per den 30 september 2025 till 131 (116) % vilket motsvarar en förbättring med 15 procentenheter jämfört med samma period föregående år. NRR minskade med 3% procentenheter jämfört med 30 juni 2025. 

- GRR (Gross Revenue Retention, %) för segment Freja eID uppgick per den 30 september 2025 till 96 (97) % vilket motsvarar en minskning med 1 procentenhet jämfört med samma period föregående år. GRR var oförändrad jämfört med 30 juni 2025.

- Nettoomsättningen hänförlig till segment Freja eID uppgick under tredje kvartalet till 9,7 (6,3) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 53% jämfört med samma period föregående år. Nettoomsättningen ökade med 15% under tredje kvartalet 2025 jämfört med andra kvartalet. 

- Antalet abonnemangskunder uppgick den 30 september 2025 till 496 (412) st, vilket motsvarar en årlig tillväxt om 20% och en tillväxt med 4% från den 30 juni 2025. 

- Antal registrerade användare uppgick den 30 september 2025 till 1 502 000 (1 196 000) st, vilket är en ökning med 26% jämfört med 30 september 2024 och en ökning med 6% från den 30 juni 2025.

Den 14 oktober klockan 15.00 hålls ett webbinarium där bolagets vd kommenterar nyckeltalen och utvecklingen. För att delta, eller få en inspelning skickad till dig i efterhand, anmäl dig via denna länk.

Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar: 
"Tillväxten fortsätter och med de nya nyckeltalen kan vi också ge en bättre insikt i vad som driver tillväxten. Vi har sedan start haft ett stort kundfokus med djupt engagemang i att skapa verkligt mervärde för våra kunder. Detta engagemang synliggörs med de nya KPI:erna då våra kunder både väljer att behålla och utöka sin användning av Freja. 
NRR visar tydligt hur vi kan öka intäkter på befintliga kunder genom ökad användning och nya produkter i plattformen. Många kunder kommer i gång med Freja med en begränsad användargrupp eller produktutbud. Över tid ökar antalet användare och produkter vilket medför en växande ARR. När kunden väl infört Freja och kopplat den till olika tjänster så ökar givetvis värdet för kunden samtidigt som byteskostnaderna ökar. Detta gör Freja till en "sticky" produkt som förankrar Freja i organisationen. GRR:n, som visar på en låg churn, bekräftar just denna förankring."

ARR definieras som värdet av återkommande kontraktsbaserade abonnemangsintäkter under periodens sista månad multiplicerat med 12 (månader) samt förutsatt inga framtida uppsagda ("churn") eller nya abonnemang.

NRR definieras som Start ARR (12 månader sedan) plus årets expansionsintäkter (uppgraderingar och merförsäljning till befintliga kunder) minus årets intäktsbortfall (nedgraderingar och förlorade kunder) dividerat med Start ARR (12 månader sedan).

GRR definieras som Start ARR (12 månader sedan) minus årets intäktsbortfall (nedgraderingar och förlorade kunder) dividerat med Start ARR (12 månader sedan).

Denna information är sådan information som Freja eID Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 oktober 2025 kl. 13.15 CEST. 

För mer information, vänligen kontakta: 
Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB 
Mobil: 08-5272 7982 
E-post: johan.henrikson@frejaeid.se