Tisdag 14 Oktober | 18:32:07 Europe / Stockholm
2025-10-14 13:15:00

Freja eID Group AB (publ) meddelar att de nyckeltal som bedöms vara de viktigaste indikatorerna för tjänsten Freja eID:s utveckling fortsätter visa god tillväxt för årets tredje kvartal. Från och med detta kvartal kommer även nyckeltalen Net Revenue Retention (NRR) och Gross Revenue Retention (GRR) att redovisas för segmentet.

Nedan beskrivs utvecklingen för respektive nyckeltal för segment Freja eID under det tredje kvartalet 2025, det vill säga mellan den 1 juli och 30 september. Siffror inom parentes avser motsvarande period 2024. För nyckeltal och intäkter för den samlade verksamheten i Freja eID Group AB hänvisas till den kvartalsrapport som publiceras den 6 november 2025.  

Nyckeltalet NRR syftar till att ge en bild av hur intäkterna befintliga kunder ökar över tid, exempelvis från att användningen ökar med fler användare eller att kunden köper fler produkter i Freja-plattformen. GRR syftar till att visa hur intäkterna från befintliga kunder har gått ned på grund av minskat användande eller att de upphör att vara kund, så kallad churn. Se fullständiga definitioner av ARR, NRR, GRR i slutet av pressmeddelandet.

- ARR (Annual Recurring Revenue) för segment Freja eID uppgick per den 30 september 2025 till 38,9 (25,8) MSEK vilket motsvarar en ökning med 51% jämfört med samma period föregående år. ARR ökade med 4% jämfört med 30 juni 2025. 

- NRR (Net Revenue Retention, %) för segment Freja eID uppgick per den 30 september 2025 till 131 (116) % vilket motsvarar en förbättring med 15 procentenheter jämfört med samma period föregående år. NRR minskade med 3% procentenheter jämfört med 30 juni 2025. 

- GRR (Gross Revenue Retention, %) för segment Freja eID uppgick per den 30 september 2025 till 96 (97) % vilket motsvarar en minskning med 1 procentenhet jämfört med samma period föregående år. GRR var oförändrad jämfört med 30 juni 2025.

- Nettoomsättningen hänförlig till segment Freja eID uppgick under tredje kvartalet till 9,7 (6,3) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 53% jämfört med samma period föregående år. Nettoomsättningen ökade med 15% under tredje kvartalet 2025 jämfört med andra kvartalet. 

- Antalet abonnemangskunder uppgick den 30 september 2025 till 496 (412) st, vilket motsvarar en årlig tillväxt om 20% och en tillväxt med 4% från den 30 juni 2025. 

- Antal registrerade användare uppgick den 30 september 2025 till 1 502 000 (1 196 000) st, vilket är en ökning med 26% jämfört med 30 september 2024 och en ökning med 6% från den 30 juni 2025.

Den 14 oktober klockan 15.00 hålls ett webbinarium där bolagets vd kommenterar nyckeltalen och utvecklingen. För att delta, eller få en inspelning skickad till dig i efterhand, anmäl dig via denna länk.

Johan Henrikson, vd Freja eID Group kommenterar: 
"Tillväxten fortsätter och med de nya nyckeltalen kan vi också ge en bättre insikt i vad som driver tillväxten. Vi har sedan start haft ett stort kundfokus med djupt engagemang i att skapa verkligt mervärde för våra kunder. Detta engagemang synliggörs med de nya KPI:erna då våra kunder både väljer att behålla och utöka sin användning av Freja. 
NRR visar tydligt hur vi kan öka intäkter på befintliga kunder genom ökad användning och nya produkter i plattformen. Många kunder kommer i gång med Freja med en begränsad användargrupp eller produktutbud. Över tid ökar antalet användare och produkter vilket medför en växande ARR. När kunden väl infört Freja och kopplat den till olika tjänster så ökar givetvis värdet för kunden samtidigt som byteskostnaderna ökar. Detta gör Freja till en "sticky" produkt som förankrar Freja i organisationen. GRR:n, som visar på en låg churn, bekräftar just denna förankring."

ARR definieras som värdet av återkommande kontraktsbaserade abonnemangsintäkter under periodens sista månad multiplicerat med 12 (månader) samt förutsatt inga framtida uppsagda ("churn") eller nya abonnemang.

NRR definieras som Start ARR (12 månader sedan) plus årets expansionsintäkter (uppgraderingar och merförsäljning till befintliga kunder) minus årets intäktsbortfall (nedgraderingar och förlorade kunder) dividerat med Start ARR (12 månader sedan).

GRR definieras som Start ARR (12 månader sedan) minus årets intäktsbortfall (nedgraderingar och förlorade kunder) dividerat med Start ARR (12 månader sedan).

Denna information är sådan information som Freja eID Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 oktober 2025 kl. 13.15 CEST. 

För mer information, vänligen kontakta: 
Johan Henrikson, vd Freja eID Group AB 
Mobil: 08-5272 7982 
E-post: johan.henrikson@frejaeid.se