Fredag 9 Maj | 05:26:37 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-05-07 N/A Årsstämma
2026-05-07 10:20 Kvartalsrapport 2026-Q1
2026-02-25 12:40 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-06 10:20 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-20 10:20 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2025-05-07 - Årsstämma
2025-05-07 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-19 - Bokslutskommuniké 2024
2025-01-30 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-10-30 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-14 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2024-05-15 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-04 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2023-05-03 - Årsstämma
2023-05-03 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-13 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2022-05-12 - Årsstämma
2022-05-12 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-12-22 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-25 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-12 - Årsstämma
2021-05-12 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2021-02-18 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-28 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-13 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2020-05-12 - Årsstämma
2020-05-12 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-24 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-22 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-28 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2019-05-27 - Årsstämma
2019-05-27 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-24 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-16 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2018-05-15 - Årsstämma
2018-05-15 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-23 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-24 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-23 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-18 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2017-05-17 - Årsstämma
2017-05-17 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-22 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-21 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-17 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-18 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2016-05-17 - Årsstämma
2016-05-17 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-24 - Bokslutskommuniké 2015
2016-02-05 - Extra Bolagsstämma 2016
2015-11-19 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-20 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-21 - X-dag ordinarie utdelning GREAT 0.00 SEK
2015-05-20 - Årsstämma
2015-05-20 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-26 - Bokslutskommuniké 2014
2014-10-23 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-21 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-30 - Kvartalsrapport 2014-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Greater Than är ett dataanalysföretag som genom artificiell intelligens omvandlar GPS-data till insikter som förutspår förarens sannolikhet att krocka och dess klimatpåverkan. Försäkringsbolag, bilflottor, transportföretag och andra ägare av GPS-data använder Greater Than:s dataanalys för att arbeta med riskhantering av förare, försäkringslönsamhet samt hantera hållbarhets- och ESG-rapportering.
2025-05-07 10:16:18

Koncernen januari - mars 2025 (TSEK)

  • Nettoomsättning 1 274 (10 918) -88%
  • Rörelseresultat -12 073 (-2 062)
  • EBIT -16 140 (-757)
  • Resultat per aktie före och efter utspädning -0.99* (-0.16)

* Resultat per aktie efter skatt beräknat på periodens resultat och det genomsnittliga antalet aktier för perioden januari - mars, 13 674 171 aktier.
 

Sammanfattning av första kvartalet

  • Nettoomsättningen för Q1 2025 uppgick till 1,3 MSEK, jämfört med 10,9 MSEK under Q1 2024
  • EBIT för kvartalet uppgick till -16,1 MSEK, jämfört med -0,8 MSEK under Q1 2024, vilket inkluderar rättsrelaterade kostnader om cirka 4,1 MSEK.
  • Både nettoomsättningen och EBIT påverkades kraftigt av den pågående rättsprocessen, då vår tidigare största kund inte uppfyllde sina avtalsförpliktelser. Tvisten hanteras för närvarande och kommer att avgöras i Stockholms tingsrätt.
     

VD har ordet

Ett tufft år, men en ökande efterfrågan på trafiksäkerhet

Vid den här tiden förra året var vi inne i en stark tillväxtfas och upplevde vårt tionde kvartal i rad med tillväxt. Utan kundtvisten under 2024 hade vi nått lönsamhet vid det här laget. Som det ser ut nu har tvisten orsakat ett intäktstapp, vilket gör 2025 svårt att förutspå. Till detta kommer den rådande turbulensen i världsekonomin, vilket bidrar till en osäker och försiktig framtidssyn hos många företag.

Trots detta är vår tillförsikt stor, av flera skäl:

  • Starka bruttomarginaler på cirka 90 %
  • God kostnadskontroll
  • Större momentum än någonsin med både befintliga och nya kunder
  • Växande efterfrågan på AI-lösningar för att minska trafikolyckor
  • En kraftfull ny återförsäljarstrategi
  • En AI i världsklass som förutspår trafikolyckor

Trafikolyckor är ett enormt samhällsproblem, varje år dör nästan 1,2 miljoner människor och 50 miljoner skadas i trafiken, till en uppskattad årlig kostnad på cirka 1,8 biljoner dollar. FN har satt upp ett mål om att halvera antalet dödsfall och allvarliga skador i trafiken till år 2030. Eftersom ungefär en av tre trafikolyckor involverar någon som kör i arbetet, ökar pressen på organisationer att ta ansvar för trafiksäkerheten.

Vi tillför den saknade pusselbiten som tar trafiksäkerhetsarbetet till nästa nivå. Vi gör körbeteende jämförbart globalt - oavsett varumärke, fordonstyp eller plats. Och vi gör det möjligt för organisationer att se vilka förare som löper risk att vara med i en olycka under de kommande veckorna. Det här är unikt för Greater Than, värdefull information med potential att rädda liv och minska de ekonomiska kostnaderna för trafikolyckor.

Redan i år har några av världens största företag uttryckt en vilja att ta ledartröjan när det gäller att ta ett företagsansvar för trafiksäkerhet. De söker teknik som gör det möjligt att jämföra förarrisk globalt och därigenom påskynda sitt trafiksäkerhetsarbete. Vi har den lösningen.

Nyligen har vi genomfört en omfattande studie av effektiviteten i vår AI, över kontinenter, fordonstyper och olika körförhållanden, för att fastställa dess prediktiva förmåga. Evidensbaserade fakta visar att vår förmåga att förutspå förare med hög till låg risk är unik. Vi förutspår inte bara skadeärenden där föraren är vållande, utan samtliga typer av skador som en organisation kan drabbas av. När det gäller allvarliga olyckor har vår modell en "lift span" på 105. Det innebär att de förare som vår AI identifierar som högrisk är 105 gånger mer benägna att vara inblandade i en olycka än de som klassas som lågrisk. Jag känner inte till någon annan modell som är i närheten av dessa resultat.

Detta, tillsammans med vårt positiva momentum och spännande nya möjligheter, gör att vi står starkt positionerade för tillväxt. Utöver våra goda relationer med befintliga kunder och partners bygger vi nu en återförsäljarstrategi och har redan flera engagerade återförsäljare i vår pipeline. Samtidigt har vårt strategiska arbete öppnat upp för spännande dialoger med potentiella partners som kan bidra till att avsevärt stärka vår tekno-logis räckvidd och genomslag.

Vi vet att det inte finns några gränser för vad vår AI kan åstadkomma - och med ovanstående i åtanke ser jag på framtiden med självförtroende.

Liselott Johansson, CEO
 

Informationen är sådan som Greater Than är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande "Innehållet inom klamrarna kommer ersättas med rätt tid och datum vid utskickstillfället">2025-05-07 10:16 CET.