Söndag 24 November | 21:50:30 Europe / Stockholm

H&M

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-05-07 - Årsstämma
2025-03-27 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-01-30 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2024-09-26 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-06-27 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-06 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2024-05-03 - Årsstämma
2024-03-27 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-01-31 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2023-09-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-06-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2023-05-04 - Årsstämma
2023-03-30 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-10 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2022-09-29 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-06-29 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 - X-dag halvårsutdelning HM B 3.25
2022-05-04 - Årsstämma
2022-03-31 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-01-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-29 - X-dag bonusutdelning HM B 6.5
2021-10-28 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-09-30 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-01 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-07 - X-dag ordinarie utdelning HM B 0.00 SEK
2021-05-06 - Årsstämma
2021-03-31 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-01-29 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-09 - X-dag halvårsutdelning HM B 0
2020-10-01 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-06-26 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-08 - X-dag halvårsutdelning HM B 0
2020-05-07 - Årsstämma
2020-04-03 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-30 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-11 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.85
2019-10-03 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-06-27 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.9
2019-05-07 - Årsstämma
2019-03-29 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-01-31 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-12 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.85
2018-09-27 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-06-28 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.9
2018-05-08 - Årsstämma
2018-03-27 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-01-31 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-13 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.85
2017-09-28 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-06-29 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-11 - X-dag halvårsutdelning HM B 4.9
2017-05-10 - Årsstämma
2017-03-30 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-01-31 - Bokslutskommuniké 2016
2016-09-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-06-22 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.75 SEK
2016-05-03 - Årsstämma
2016-04-06 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-03-08 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-01-28 - Bokslutskommuniké 2015
2015-09-24 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-06-25 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-30 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.75 SEK
2015-04-29 - Årsstämma
2015-03-24 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-01-28 - Bokslutskommuniké 2014
2014-09-25 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-09-25 - Analytiker möte 2014
2014-06-18 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-30 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2014-03-27 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-01-30 - Bokslutskommuniké 2013
2013-09-26 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-06-19 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-06-19 - Analytiker möte 2013
2013-04-24 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2013-04-23 - Årsstämma
2013-03-21 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-01-30 - Bokslutskommuniké 2012
2012-09-27 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-09-27 - Analytiker möte 2012
2012-06-20 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-04 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2012-05-03 - Årsstämma
2012-03-29 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-01-26 - Bokslutskommuniké 2011
2011-09-29 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-06-22 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-29 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2011-04-28 - Årsstämma
2011-03-31 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-01-27 - Bokslutskommuniké 2010
2010-09-29 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-06-24 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-06-01 - Split HM B 1:2
2010-04-30 - X-dag ordinarie utdelning HM B 16.00 SEK
2010-04-29 - Årsstämma
2010-04-08 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-01-28 - Bokslutskommuniké 2009
2009-09-24 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-06-25 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-05 - X-dag ordinarie utdelning HM B 15.50 SEK
2009-05-04 - Årsstämma
2009-03-26 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2008-05-09 - X-dag ordinarie utdelning HM B 14.00 SEK
2007-05-04 - X-dag ordinarie utdelning HM B 11.50 SEK
2006-05-04 - X-dag ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2005-04-27 - X-dag ordinarie utdelning HM B 8.00 SEK
2004-04-29 - X-dag ordinarie utdelning HM B 2.90 SEK
2004-04-29 - X-dag bonusutdelning HM B 3.1
2003-04-29 - X-dag ordinarie utdelning HM B 2.60 SEK
2003-04-29 - X-dag bonusutdelning HM B 3.4
2002-04-22 - X-dag ordinarie utdelning HM B 1.75 SEK
2001-04-24 - X-dag ordinarie utdelning HM B 1.35 SEK
2000-04-14 - X-dag ordinarie utdelning HM B 1.35 SEK
1999-05-17 - Split HM B 1:4
1999-04-19 - X-dag ordinarie utdelning HM B 4.00 SEK
1997-05-12 - Split HM B 1:5
1997-04-11 - X-dag ordinarie utdelning HM B 11.00 SEK
1992-06-05 - Split HM B 1:5

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Hennes & Mauritz är en detaljhandelskedja. Utbudet består av kläder, skor och accessoarer. Inom koncernen återfinns även varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday samt Other Stories. Idag driver bolaget även affärsverksamhet inom heminredning under märket H&M Home. Verksamhet innehas inom samtliga globala regioner. Bolaget grundades ursprungligen 1947 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-09-26 08:00:00
TREDJE KVARTALET (1 JUNI 2024 - 31 AUGUSTI 2024)
  • H&M-gruppens nettoomsättning i det tredje kvartalet uppgick till MSEK 59 011 (60 897). I lokala valutor var nettoomsättningen i nivå med föregående år.
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 30 133 (31 015), vilket motsvarar en bruttomarginal om 51,1 procent (50,9).
  • Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 1 procent till MSEK 26 602 (26 271). I lokala valutor var ökningen 4 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till MSEK 3 507 (4 739), motsvarande en rörelsemarginal om 5,9 procent (7,8). Exklusive valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader var rörelsemarginalen jämförbar med föregående år.
  • Resultatet efter skatt uppgick till MSEK 2 307 (3 319), motsvarande SEK 1,44 (2,04) per aktie. 
  • Omräknat till svenska kronor ökade varulagret med 3 procent till MSEK 41 738 (40 358). Varulagret har god sammansättning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 8 215 (12 257).
NIO MÅNADER (1 DECEMBER 2023 - 31 AUGUSTI 2024)
  • H&M-gruppens nettoomsättning under räkenskapsårets första nio månader uppgick till MSEK 172 285 (173 385). I lokala valutor var nettoomsättningen i nivå med föregående år.
  • Bruttoresultatet ökade till MSEK 91 357 (87 239), vilket motsvarar en bruttomarginal om 53,0 procent (50,3).
  • Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 1 procent både i SEK och i lokala valutor.
  • Rörelseresultatet ökade till MSEK 12 682 (10 205), motsvarande en rörelsemarginal om 7,4 procent (5,9). 
  • Resultatet efter skatt ökade med 19 procent till MSEK 8 503 (7 147), motsvarande SEK 5,29 (4,39) per aktie. 
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till MSEK 24 782 (24 742).
  • Den finansiella nettokassan uppgick till MSEK 9 396 (13 555). Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var MSEK 41 838 (43 918).
 
  • Höstkollektionen har fått ett mycket bra mottagande och försäljningen under september månad 2024 förväntas öka med 11 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande månad föregående år.
  • I september har en rad initiativ inletts, såsom uppgradering av fysiska butiker, utrullning av en ny digital upplevelse, lansering av höstkollektionen med varumärkesstärkande events och samarbeten som kommer pågå under hösten. 
  • Den första flaggskeppsbutiken för H&M Beauty i Sverige öppnades i september.
  • Under hösten öppnar H&M digitala butiker på Douyin och Pinduoduo, två av Kinas största e-handelsplattformar.
  • Första H&M-butiken i Brasilien kommer att öppna i São Paulo under slutet av 2025. 
  • Med stöd av årsstämmans bemyndigande har styrelsen beslutat om återköp av egna B-aktier om SEK 1 miljard som inleds den 26 september 2024 och pågår fram till senast den 26 november 2024.

"Trots en utmanande start summerar vi tredje kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år och med en fortsatt god kostnadskontroll. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring som vi redan nu ser börjar ge effekt och kommer att bidra till ökad försäljning och lönsamhet." 
Daniel Ervér, vd.

Kommentar av Daniel Ervér, vd 

Vi har under kvartalet först och främst fokuserat på att skapa ett starkt sortiment som ger kunden bästa värde för pengarna samtidigt som vi uppgraderat både den fysiska och digitala butiksupplevelsen. Kvartalet inleddes med en svag försäljning i juni på grund av kallt väder på många av våra viktiga marknader i Europa. I juli och augusti såg vi en positiv försäljningsutveckling och september har utvecklats ännu starkare. Trots en utmanande start summerar vi kvartalet med en försäljning i lokal valuta i nivå med föregående år.
 
Kostnadskontrollen var fortsatt god men rörelseresultatet påverkades negativt av valutaomräkningseffekter och avvecklingskostnader. Bortser vi från dessa effekter var rörelsemarginalen i tredje kvartalet jämförbar med föregående år trots en signifikant ökning av marknadsföringskostnader i kvartalet. Dessa syftar till att långsiktigt stärka varumärket H&M från och med att höstkollektionen lanserades i september.
 
Höstkollektionen representerar det bästa av H&M: fantastiskt mode av god kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Med en ännu bättre upplevelse i både vår digitala och många av våra fysiska butiker samt genom samarbeten och unika events har vi höjt nivån för H&M. Charli XCX är ansiktet utåt, stöttad av både globala och lokala artister och modeller. Höstens första kollektioner har fått ett mycket bra mottagande med god försäljning och ett starkt genomslag i sociala medier.
 
2024 är ett år då vi lägger grunden för framtida tillväxt. Vi håller ett högt tempo i arbetet med att förbättra vårt kunderbjudande och prioriterar bort det som inte stärker våra varumärken eller bidrar till vår försäljning och lönsamhet. Konsumenternas levnadskostnader har under året fortsatt att vara höga, samtidigt som vi fortsätter se turbulens i omvärlden. Externa faktorer har påverkat våra försäljningsintäkter och inköpskostnader mer än vi förväntade oss. I nuläget bedömer vi att årets rörelsemarginal blir lägre än 10 procent. Vi stärker H&M-varumärket genom att investera i produkt, shoppingupplevelse och marknadsföring och ser redan nu att de insatser vi påbörjat ger effekt. Vi är övertygade om att vår plan kommer bidra till en ökad försäljning och lönsamhet.

KOMMUNIKATION I SAMBAND MED NIOMÅNADERSRAPPORTEN
Niomånadersrapporten, 1 december 2023 - 31 augusti 2024, publiceras kl. 08.00 den 26 september 2024, följt av en telefonkonferens som hålls kl. 09.00 för finansmarknad och media där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er via länken: https://app.webinar.net/XoAgzndE9nm

För bokning av intervjuer i samband med niomånadersrapporten den 26 september 2024, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.

KONTAKT

Joseph Ahlberg, IR-chef   073-465 93 92
Daniel Ervér, vd 08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef 08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220
 
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.
 

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 26 september 2024 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.