Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
- H&M-gruppens nettoomsättning i det andra kvartalet ökade med 3 procent till MSEK 59 605 (57 616). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 3 procent.
- Bruttoresultatet ökade med 11 procent till MSEK 33 569 (30 338), vilket motsvarar en bruttomarginal om 56,3 procent (52,7).
- Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 3 procent till MSEK 26 446 (25 585). I lokala valutor var ökningen 2 procent.
- Rörelseresultatet ökade till MSEK 7 098 (4 741), motsvarande en rörelsemarginal om 11,9 procent (8,2).
- Justerat för engångskostnader kopplade till kostnads- och effektiviseringsprogrammet uppgick rörelseresultatet till MSEK 7 297 (4 671), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 12,2 procent (8,1).
- Resultatet efter skatt ökade med 52 procent till MSEK 4 995 (3 288), motsvarande SEK 3,11 (2,02) per aktie.
- Kraftig förbättring av kassaflödet från den löpande verksamheten som ökade till MSEK 12 600 (7 499).
- H&M-gruppens nettoomsättning ökade med 1 procent under första halvåret till MSEK 113 274 (112 488). I lokala valutor var nettoomsättningen i linje med föregående år.
- Bruttoresultatet ökade till MSEK 61 224 (56 224), vilket motsvarar en bruttomarginal om 54,0 procent (50,0).
- Försäljnings- och administrationskostnaderna ökade med 1 procent i SEK. I lokala valutor var kostnaderna i linje med föregående år.
- Rörelseresultatet ökade till MSEK 9 175 (5 466), motsvarande en rörelsemarginal om 8,1 procent (4,9).
- Resultatet efter skatt ökade till MSEK 6 196 (3 828), motsvarande SEK 3,85 (2,35) per aktie.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade till MSEK 16 567 (12 485).
- Den finansiella nettokassan ökade till MSEK 7 961 (7 700). Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var MSEK 42 572 (38 813).
- Varulagret minskade med 1 procent till MSEK 38 518 (38 802). Valutajusterat ökade varulagret med 2 procent jämfört med föregående år. Varulagret i SEK utgjorde 16,3 procent (16,7) av omsättningen rullande 12 månader.
- Försäljningen under juni månad 2024 förväntas minska med 6 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år. Junisiffran ska ses i ljuset av starka jämförelsetal från 2023. Det ostadiga vädret på många av H&M-gruppens stora marknader under inledningen av juni 2024 påverkade försäljningen negativt, men försäljningen återhämtade sig när vädret normaliserades i slutet av månaden. Ett väl sammansatt lager har även möjliggjort en senare reastart jämfört med föregående år.
- Miljöorganisationen Stand.earth har givit H&M-gruppen den högsta totalpoängen bland ledande bolag inom modeindustrin för sitt klimatarbete.
- Vid årsstämman 3 maj 2024 beslutades om ett generellt bemyndigande för styrelsen att fram till årsstämman 2025 kunna återköpa egna B-aktier. Om styrelsen väljer att använda bemyndigandet kommer belopp och andra detaljer att kommuniceras inför att återköp inleds.
"Vi nådde vårt bästa resultat på många år i andra kvartalet och visar återigen H&M-gruppens styrka och robusta finansiella ställning, med starkt kassaflöde, förbättrad lönsamhet och försäljning. Vi höjer nu ambitionen ytterligare för att stärka varumärket, kunderbjudandet och shoppingupplevelsen. Med fokus på våra kunder, engagerade medarbetare och en ökad investeringstakt under andra halvåret ser vi goda förutsättningar för fortsatt lönsam, långsiktig och hållbar tillväxt."
Daniel Ervér, vd.
* Rörelseresultat justerat för engångskostnader.
Kommentar av Daniel Ervér, vd
Stark lönsamhetsutveckling och god försäljningstillväxt
H&M-gruppen har haft en stark lönsamhetsutveckling under första halvåret till följd av en succesivt förbättrad försäljningsutveckling, stärkt bruttomarginal samt en fortsatt god kostnadskontroll. Vår- och sommarkollektionerna har mottagits mycket väl vilket återspeglas i den förbättrade försäljningen under andra kvartalet. Vi ser tillväxt inom alla kundgrupper och en positiv trend i samtliga regioner. Jag är stolt över alla kollegor som bidragit till vår starka utveckling.
Med kraftigt ökad vinst fyra kvartal i rad är vi på god väg mot att nå vårt långsiktiga mål att lönsamheten ska överstiga 10 procent över tid. Vårt mål att uppnå en rörelsemarginal om 10 procent helåret 2024 kvarstår. Förutsättningarna för att nå denna nivå i år har dock blivit mer utmanande då externa faktorer som påverkar våra inköpskostnader och försäljningsintäkter, bland annat material och valuta, bedöms ge en mer negativ påverkan än vad vi förväntat oss under det andra halvåret. Den viktigaste förutsättningen för att nå vårt mål är att försäljningstillväxten stärks ytterligare under andra halvåret jämfört med ökningen i andra kvartalet.
Under det andra kvartalet har vi nått vårt bästa resultat och kassaflöde på många år och nu tar vi nästa steg med framåtlutande satsningar för att stärka varumärket, kunderbjudandet och shoppingupplevelsen. Vi har ett av modebranschens största designteam som till hösten har skapat fantastiska kollektioner. Våra kunder kommer att kunna upptäcka höstens nyheter på spännande sätt i globala och lokala modekampanjer, unika events och inspirerande samarbeten. Våra uppgraderade butiker i London, New York, Seoul och Tokyo har tagits emot mycket väl av våra kunder. Under andra halvåret ökar vi investeringstakten och tar de nya butiksformaten med det senaste av digitala tjänster och ett lokalt anpassat sortiment in i butiker för att skapa en förhöjd upplevelse, i bland annat Paris, Milano, Berlin, Stockholm, Hamburg, München och fler butiker i New York och London. Under våren har vi framgångsrikt testat en uppdaterad onlinebutik som vi lanserar på våra större marknader under hösten. Den nya digitala upplevelsen kommer att ge kunderna mer inspiration, tydligare rekommendationer hur våra produkter kan stylas och vilken passform som passar just dem. Vi fortsätter också att investera i varuförsörjningskedjan där vi ser positiva effekter från bättre tillgänglighet av rätt produkter mellan kanalerna och högre precision när ledtiden förkortas från design till att produkten når kund.
H&M-gruppen står stark med en robust finansiell ställning, starkt kassaflöde, förbättrad lönsamhet och försäljning. Läget i omvärlden är fortsatt osäkert och hushållen har fortsatt höga levnadskostnader. Som alltid är vår främsta prioritet att säkerställa bästa värde för pengarna på varje marknad. Med fokus på våra kunder, engagerade medarbetare och en ökad investeringstakt under andra halvåret ser vi goda förutsättningar för fortsatt lönsam, långsiktig och hållbar tillväxt på en stor och växande marknad.
Kommunikation i samband med sexmånadersrapporten
Sexmånadersrapporten, 1 december 2023 - 31 maj 2024, publiceras kl. 08.00 CEST den 27 juni 2024, följt av en kombinerad press- och telefonkonferens som hålls kl. 09.30 CEST för finansmarknad och media, där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. En presentation av rapporten följt av en session med frågor och svar kommer att hållas på engelska.
Plats: H&M:s huvudkontor i Stockholm, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr, Ljusgården. Eventet kommer att sändas online och frågor kan även ställas via telefon. För inloggningsuppgifter vänligen registrera er på: https://app.webinar.net/e6RKGdoMZ9A
För bokning av intervjuer i samband med sexmånadersrapporten den 27 juni 2024, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.
Notera att ingen separat telefonkonferens kommer att hållas på eftermiddagen CEST.
Kontakt
Joseph Ahlberg, IR-chef 073-465 93 92
Daniel Ervér, vd 08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef 08-796 55 00 (växel)
H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.
Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 27 juni 2024 kl. 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET, Afound samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.