17:46:06 Europe / Stockholm

H&M

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-01-30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 Halvårsutdelning HM B 3.25
2024-09-26 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-06-27 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-06 Halvårsutdelning HM B 3.25
2024-05-03 Årsstämma 2024
2024-03-27 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-01-31 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 Halvårsutdelning HM B 3.25
2023-09-27 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-06-29 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 Halvårsutdelning HM B 3.25
2023-05-04 Årsstämma 2023
2023-03-30 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-01-27 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-10 Halvårsutdelning HM B 3.25
2022-09-29 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-06-29 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 Halvårsutdelning HM B 3.25
2022-05-04 Årsstämma 2022
2022-03-31 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-01-28 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-29 Bonusutdelning HM B 6.5
2021-10-28 Extra Bolagsstämma 2021
2021-09-30 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-01 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-07 Ordinarie utdelning HM B 0.00 SEK
2021-05-06 Årsstämma 2021
2021-03-31 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-01-29 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-09 Halvårsutdelning HM B 0
2020-10-01 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-06-26 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-08 Halvårsutdelning HM B 0
2020-05-07 Årsstämma 2020
2020-04-03 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-30 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-11 Halvårsutdelning HM B 4.85
2019-10-03 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-06-27 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-08 Halvårsutdelning HM B 4.9
2019-05-07 Årsstämma 2019
2019-03-29 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-01-31 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-12 Halvårsutdelning HM B 4.85
2018-09-27 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-06-28 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-09 Halvårsutdelning HM B 4.9
2018-05-08 Årsstämma 2018
2018-03-27 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-01-31 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-13 Halvårsutdelning HM B 4.85
2017-09-28 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-06-29 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-11 Halvårsutdelning HM B 4.9
2017-05-10 Årsstämma 2017
2017-03-30 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-01-31 Bokslutskommuniké 2016
2016-09-30 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-06-22 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 Ordinarie utdelning HM B 9.75 SEK
2016-05-03 Årsstämma 2016
2016-04-06 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-03-08 Extra Bolagsstämma 2016
2016-01-28 Bokslutskommuniké 2015
2015-09-24 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-06-25 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-30 Ordinarie utdelning HM B 9.75 SEK
2015-04-29 Årsstämma 2015
2015-03-24 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-01-28 Bokslutskommuniké 2014
2014-09-25 Analytiker möte 2014
2014-09-25 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-06-18 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-30 Ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2014-03-27 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-01-30 Bokslutskommuniké 2013
2013-09-26 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-06-19 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-06-19 Analytiker möte 2013
2013-04-24 Ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2013-04-23 Årsstämma 2013
2013-03-21 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-01-30 Bokslutskommuniké 2012
2012-09-27 Analytiker möte 2012
2012-09-27 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-06-20 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-04 Ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2012-05-03 Årsstämma 2012
2012-03-29 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-01-26 Bokslutskommuniké 2011
2011-09-29 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-06-22 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-29 Ordinarie utdelning HM B 9.50 SEK
2011-04-28 Årsstämma 2011
2011-03-31 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-01-27 Bokslutskommuniké 2010
2010-09-29 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-06-24 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-06-01 Split HM B 1:2
2010-04-30 Ordinarie utdelning HM B 16.00 SEK
2010-04-29 Årsstämma 2010
2010-04-08 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-01-28 Bokslutskommuniké 2009
2009-09-24 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-06-25 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-05 Ordinarie utdelning HM B 15.50 SEK
2009-05-04 Årsstämma 1
2009-03-26 Kvartalsrapport 2009-Q1
1999-05-17 Split HM B 1:4
1997-05-12 Split HM B 1:5
1992-06-05 Split HM B 1:5

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Hennes & Mauritz är en detaljhandelskedja. Utbudet består av kläder, skor och accessoarer. Inom koncernen återfinns även varumärkena COS, Monki, Weekday, Cheap Monday samt Other Stories. Idag driver bolaget även affärsverksamhet inom heminredning under märket H&M Home. Verksamhet innehas inom samtliga globala regioner. Bolaget grundades ursprungligen 1947 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2021-03-31 08:00:00
Första kvartalet (1 december 2020 - 28 februari 2021)
  • H&M-gruppens nettoomsättning uppgick till MSEK 40 060 (54 948) under första kvartalet.
  • Bruttoresultatet uppgick till MSEK 19 057 (28 034), vilket motsvarar en bruttomarginal om 47,6 procent (51,0).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till MSEK -1 389 (2 504).
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till MSEK -1 070 (1 928), motsvarande SEK -0:65 (1:16) per aktie.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 5 936 (6 837). Nettoskulden i förhållande till EBITDA exklusive IFRS 16 uppgick till -0,2 (0,1), dvs nettoskulden har vänts till nettokassa.
  • H&M-gruppen emitterade en hållbarhetslänkad obligation om MEUR 500 i syfte att finansiera bland annat en accelererad övergång till återvunnet material. Obligationen som övertecknades 7,6 gånger löper över 8,5 år till en kupongränta av 0,25 procent.
  • Försäljningen 1 - 28 mars 2021 ökade med 55 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period 2020.
  • Effektiviseringsprogrammet inom fakturahantering och betalningsprocesser har under första kvartalet frigjort drygt 3 miljarder SEK av de cirka 10 miljarder SEK som förväntas frigöras under 2021.
  • H&M:s kundlojalitetsprogram har nu över 120 miljoner medlemmar på 26 marknader.
  • H&M:s medlemmar kan nu få poäng för mer medvetna val, som till exempel att lämna in gamla kläder till H&M:s klädinsamling, välja klimatsmarta leveransalternativ, ta med sin egen påse och välja produkter i mer hållbara material.
  • H&M-gruppens hållbarhetsredovisning, Sustainability Performance Report 2020 publiceras idag på hmgroup.com.
  • I mars öppnades H&M online i Qatar via franchise och H&M har även lanserats framgångsrikt på e-handelsplattformen Zalora i Indonesien. I april fortsätter lanseringen av H&M på Zalora i Filippinerna, Malaysia och Singapore.

"Samtidigt som vi är ödmjuka inför den osäkerhet som fortsatt råder på grund av pandemin, är det fantastiskt roligt att se det stora intresset för våra kollektioner. Med ett väl positionerat kunderbjudande fortsätter vi vårt förändringsarbete med full kraft för att skapa långsiktig, hållbar och lönsam tillväxt för H&M-gruppen", säger Helena Helmersson, vd.

Kommentar av Helena Helmersson, vd

"Nu är det ett år sedan pandemin slog till med full kraft. Jag är djupt imponerad och stolt över alla kollegors fantastiska engagemang och kundfokus under en mycket utmanande tid. Även om mycket fortfarande handlar om att hantera de negativa effekterna av återkommande butiksstängningar, är det tydligt att kunderna uppskattar vårt erbjudande. När marknader har tillåtits öppna har butiks-försäljningen tagit fart samtidigt som onlineförsäljningen fortsatt att utvecklas mycket bra.

De förändringar som vi såg redan tidigare inom till exempel digitalisering och hållbarhet har skyndats på ytterligare av pandemin. Därför har vi ökat förändringstakten, och tack vare våra omfattande investeringar de senaste åren kan vi allt snabbare möta kundernas ändrade beteende och högre förväntningar.

Vi vill ge våra kunder oslagbart värde och vårt huvudfokus är fortsatt att utveckla H&M-gruppens unika varumärken för att erbjuda kollektioner med den bästa kombinationen av mode, kvalitet, pris och hållbarhet. Läs gärna mer om våra omfattande hållbarhetssatsningar och mål i vår senaste hållbarhetsredovisning som presenteras idag. Exempelvis accelererar vi övergången till återvunna material med ambitionen att göra hållbart mode tillgängligt för alla.

Våra digitala satsningar fortsätter tillsammans med utvecklingen av vårt fysiska butiksnät. Vi ser att kunderna både vill kunna känna, prova och se plaggen i verkligheten och använda digitala kanaler för att utforska mode, inspireras och handla. Ser vi framåt kommer vi att stärka samspelet ytterligare mellan kanalerna för att erbjuda kunderna den bästa upplevelsen hos alla våra varumärken.

Vår kundbas växer och ett exempel på det är den snabba ökningen av antalet medlemmar i H&M:s kundlojalitetsprogram. Samtidigt som vi är ödmjuka inför den osäkerhet som fortsatt råder på grund av pandemin, är det fantastiskt roligt att se kundernas stora intresse för våra kollektioner. Med ett väl positionerat kunderbjudande fortsätter vi vårt förändringsarbete med full kraft för att skapa långsiktig, hållbar och lönsam tillväxt för H&M-gruppen."

Kommunikation i samband med tremånadersrapport

Tremånadersrapporten, 1 december 2020 - 28 februari 2021, publiceras kl. 08.00 CEST den 31 mars 2021, följt av en telefonkonferens kl. 09.00 CEST för finansmarknad och media där vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Nils Vinge medverkar. Telefonkonferensen hålls på engelska.

För inloggningsuppgifter till telefonkonferensen vänligen registrera er på hmgroup.com eller via länken: http://emea.directeventreg.com/registration/8156159.

För bokning av intervjuer med vd Helena Helmersson, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Nils Vinge i samband med tremånadersrapporten den 31 mars 2021, vänligen kontakta:
Kristina Stenvinkel, telefon: 08-796 39 08, e-post: stenvinkel@hm.com.
 

Kontakt
Nils Vinge, IR-ansvarig            08-796 52 50
Helena Helmersson, vd  08-796 55 00 (växel)
Adam Karlsson, finanschef     08-796 55 00 (växel)

H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, fax: 08-20 99 19, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220

För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.

 

Informationen i denna delårsrapport är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 31 mars 2021 kl 08.00 (CEST). Denna delårsrapport, liksom ytterligare information om H&M-gruppen finns tillgänglig på hmgroup.com.
 

H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Afound. I dagsläget har H&M-gruppen 53 onlinemarknader och cirka 4 950 butiker på 74 marknader, inklusive franchisemarknader. 2020 uppgick nettoomsättningen till SEK 187 miljarder. Antalet anställda uppgår till cirka 153 000. Ytterligare information finns på hmgroup.com.