07:01:52 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-18 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-22 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-12 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 Ordinarie utdelning HIFA B 0.00 SEK
2024-05-07 Årsstämma 2024
2024-04-24 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-14 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-24 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-16 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 Ordinarie utdelning HIFA B 0.00 SEK
2023-05-09 Årsstämma 2023
2023-04-27 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-24 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-25 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 Ordinarie utdelning HIFA B 0.00 SEK
2022-05-10 Årsstämma 2022
2022-04-27 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 Bokslutskommuniké 2021
2021-10-25 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-20 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-12 Ordinarie utdelning HIFA B 0.00 SEK
2021-05-11 Årsstämma 2021
2021-04-28 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-24 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-04 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-17 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-12 Ordinarie utdelning HIFA B 0.00 SEK
2020-05-11 Årsstämma 2020
2020-05-08 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-21 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-05 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-19 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-15 Ordinarie utdelning HIFA B 0.12 SEK
2019-05-14 Årsstämma 2019
2019-05-07 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-20 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-06 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-16 Ordinarie utdelning HIFA B 0.12 SEK
2018-05-15 Årsstämma 2018
2018-05-09 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-21 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-07 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-23 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-12 Ordinarie utdelning HIFA B 0.00 SEK
2017-05-11 Årsstämma 2017
2017-05-09 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-23 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-08 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-23 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-13 Ordinarie utdelning HIFA B 0.00 SEK
2016-05-12 Årsstämma 2016
2016-05-10 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-23 Bokslutskommuniké 2015
2015-12-11 Extra Bolagsstämma 2015
2015-11-06 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-21 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-08 Ordinarie utdelning HIFA B 0.40 SEK
2015-05-07 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-05-07 Årsstämma 2015
2015-02-25 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-07 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-27 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-16 Ordinarie utdelning HIFA B 0.20 SEK
2014-05-15 Årsstämma 2014
2014-05-08 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-27 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-07 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-23 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-17 Ordinarie utdelning HIFA B 0.20 SEK
2013-05-16 Årsstämma 2013
2013-05-08 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-28 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-06 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-23 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-16 Ordinarie utdelning HIFA B 0.40 SEK
2012-05-15 Årsstämma 2012
2012-05-08 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-23 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-07 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-26 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-12 Ordinarie utdelning HIFA B 0.20 SEK
2011-05-11 Årsstämma 2011
2011-05-06 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-24 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-04 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-27 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-19 Ordinarie utdelning HIFA B 0.00 SEK
2010-05-18 Årsstämma 2010
2010-05-04 Kvartalsrapport 2010-Q1
2009-11-20 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-28 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-15 Ordinarie utdelning HIFA B 0.00 SEK
2009-05-14 Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-05-14 Årsstämma 1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriIndustri
Hifab är ett konsultbolag som erbjuder oberoende rådgivning och projektledning inom fastigheter och samhällsbyggnad. Bolagets kunder äger, investerar i, utvecklar, förvaltar och nyttjar mark, byggnader, lokaler, anläggningar och infrastruktur. Hifab arbetar både med kundernas projekt och den strategiska utvecklingen inom samhällsbyggnad. Bolaget grundades 1947, finns representerade över hela Sverige och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2021-03-17 09:48:06

Samarbete, respekt och förtroende - viktiga parametrar i projektet när Sabbs flygplats i Linköping flyttar sin landningsbana 600 meter.

[Michael Edebrant Airport Operation Manager Thomas Stenstrm Facility Manager Linkping Lena Nslund projektledare Banflytt Per Lindblad Airport Manager och Sofia Eriksson Director Finance and Contract] Michael Edebrant, Airport Operation Manager, Thomas Stenström, Facility Manager Linköping, Lena Näslund, projektledare Banflytt, Per Lindblad, Airport Manager och Sofia Eriksson, Director Finance and Contract.
Vid Saabs flygplats i Linköping, som också är stadens civila flygplats för linje- och chartertrafik, genomförs projekt Banflytt. Projektet innebär att den befintliga start- och landningsbanan flyttas längre bort från stadskärnan, ca 600 meter i östlig riktning. Arbetet med banflytten pågår för fullt och syftet med flytten är bland annat att minska buller och säkerhetsrisker. Banflytten kommer även leda till att Linköpings innerstad får möjlighet att växa samtidigt som verksamheten vid Saab kan utvecklas. 

Mycket har hänt sedan projektets första spadtag togs 2017. Inne på flygplatsområdet har taxibanor och terminalplatta åtgärdats. Den del av befintliga banan som i fortsättningen ska användas har breddats till 45 meter. Nya utrycknings- och servicevägar har anlagts. Markförstärkning för den nya bandelen pågår. Banflytt kräver mycket planering och förberedande arbeten då det påverkar flygplatsens alla system. 

Saab har anlitat Hifab för projekt- och byggledning av projekt Banflytt, för åtgärderna inom Saab och flygplatsen. Lena Näslund från Hifab är projektledare för projektet Banflytt och berättar lite om hur allt rullar på. 

Varför är banflytten viktig för Saab och för Linköping stad?
- Syftet med banflytten är att uppnå bullerreduktion, minska säkerhetsrisker för flygtrafiken men även ge Linköping stad en möjlighet att växa. Genom att vi gör förändringarna anpassas befintlig rullbana till gällande regelverk och EU-regler och på längre sikt kommer det här att påverka regionens näringsliv positivt.  

Hur påverkas flygverksamheten av projektet?
- Vi försöker påverka flygtrafiken så lite så möjligt men vi flyttar en massa system vilket i sin tur påverkar trafiken och vi har speciella rutiner med flygtrafikledningen. Hinder som ligger i inflygningslinjen hanteras med tornet och vi fäller exempelvis borriggar när flygplan ska starta och landa. Det är en konstant anpassning, väldigt mycket logistik, samråd med flygplatsen, flygoperatörerna och entreprenörerna. Hittills har det funkat bra och i somras när det var flygfritt i fyra veckor passade vi på att utföra så mycket som möjligt av jobb som låg i banan. När den nya bandelen dockas samman med den gamla under sommaren 2022 kommer det bli ett flygstopp som är känt sen tidigare.

- Avslutningsvis kan jag säga att detta är ett lagarbete mellan alla inblandade. Man ska ha ett bra samarbete med entreprenörerna, flygoperatörerna och flygplatsen. Alla måste ha respekt och förtroende för varandra och samma förståelse för vad som kan hända om minsta lilla sak glöms bort och vad det kan leda till.  

 

Text: Pontus Erikers 
Foto: Lasse Hejdenberg