Torsdag 31 Oktober | 13:14:37 Europe / Stockholm

Bifogade filer

2023-02-14 10:43:57
Perioden januari - december 2022
  • Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 16 111 (kSEK 12 552)
  • Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK -5 727 (kSEK -4 097)
  • Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK -6 465 (kSEK -6 391)
  • Periodens resultat uppgick till kSEK -6 554 (kSEK -6 462)
  • Resultat per aktie: SEK -1,32 (SEK -1,30)
  • Eget kapital per aktie: SEK 0,74 (SEK 2,06)
Fjärde kvartalet oktober - december 2022
  • Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 2 579 (kSEK 2 011)
  • Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK -2 047 (kSEK -1 602)
  • Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK -2 244 (kSEK -1 795)
  • Periodens resultat uppgick till kSEK -2 274 (kSEK -1 813)

Förslag till disposition av företagets vinst eller förlust

Styrelsen föreslår att ingen aktieutdelning lämnas för räkenskapsåret 2022.

Inom parentes uppges belopp för motsvarande period 2021.

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

Den 25 oktober 2022 informerade Hybricon att Kyl och Frysexpressen Nord AB beställer en 80 kWh laddstation av Hybricon i samband med kundens mål att använda sig av 100% förnybara drivmedel.

Den 21 november 2022 meddelade Hybricon att Bolaget investerar i smart energilagring från Northvolt. Hybricon ser stora möjligheter inom området smart energilagring och har ett antal pågående diskussioner med kunder inom såväl infrastruktur som event & festivalarrangemang. För att finansiera denna investering har styrelsen i Hybricon, exklusive Martin Rogersson, beslutat om att ta upp ett brygglån på totalt 2,0 MSEK där 1,0 MSEK lånas ut av Styrelseordförande Martin Rogersson samt 1,0 MSEK från Lakota Management AB som ägs av Hybricons VD, Mårten Fuchs.

Den 21 november 2022 publicerade Hybricon att Bolaget ingår ett samarbetsavtal med Stiftelsen Idre Fjäll. Hybricon levererar fossilfri energi till Idre Fjälls världscupsarrangemang i december 2022 och januari 2023.

Den 23 november 2022 meddelade Hybricon att Bolaget tecknar ett samarbetsavtal med Sweden Rock Festival. Samarbetet utforskar möjligheterna för att driva fossilfria arrangemang, bland annat genom att byta ut dieselaggregat mot aktiv nätbalansering.

Den 02 december 2022 publicerade Hybricon att Bolaget sluter ett avtal med Malmö stad om aktiv nätbalansering under Vinterspelen.

Den 12 december 2022 meddelade Hybricon att Bolaget tecknar ett samarbetsavtal med Svenska Skidförbundet Events AB om energilagring till världscup i Åre.

Den 27 december rapporterade Hybricon att Bolaget ingår ett samarbetsavtal med Energifabriken. Energifabrikens befintligt backend system för uppföljning av fordon och miljörapportering anpassas för el. Hybricons hårdvara, laddare och energilager, kommer bli en naturlig del av helheten i kundens system. Hybricon bidrar även med erfarenhet av såväl laddinfrastruktur som energilagring.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Den 26 januari meddelade Hybricon att Bolaget tecknar ett samarbetsavtal med Svenska Skidspelen AB. Avtalet innebär ett långsiktigt samarbete för omställning till mer hållbara evenemang. I ett första led skall Hybricon leverera fossilfri smart energilagring när världscupen genomförs i Falun 2023.

Hybricon tackar Bolagets CFO Hanna Wiik för sitt stora engagemang och hälsar Sebastian Bauer välkommen som efterträdare.

VD har ordet

Under Q4 har Hybricon tecknat ett antal långsiktiga samarbetsavtal inom laddinfrastruktur och energilagring. Inom laddinfrastruktur är de viktigaste avtalen med logistikbolaget Kyl & Frysexpressen Nord AB samt Energifabriken. Enbart intentionsavtalet med Energifabriken omfattar under innevarande år leverans och installation av 30 laddstationer, motsvarande ett ordervärde på upp till 14 MSEK.

Inom energilagring har Hybricon tecknat avtal med samtliga större Världscupevent inom vinteridrotten förutom skidskytte; två världscuper i Idre, världscupen i Åre samt Svenska Skidspelen i Falun. För sommarsäsongen har ett ramavtal med Sweden Rock tecknats. Detta avtal är ett långtgående åtagande och grundtanken från bägge parter är att Hybricon tillsammans med Sweden Rock arbetar med en konceptualisering av hållbara festivaler där spridningseffekter uppnås inom koncernen Live Nation. Samtliga påskrivna avtal är betydande för Hybricon och de är ett kvitto på att de satsningar som genomförs på affärsutveckling nu bär frukt.

Offertstocken ser alltmer intressant ut och bolaget räknar med att orderingångstakten kommer att utvecklas väl under kommande kvartal. Hybricon och Bolagets samarbetspartners arbetar med att utveckla modeller där man adderar värde för kunden över tid. Samarbetet med Energifabriken kommer ge ett antal möjligheter att arbeta nära kunder inom tung transportnäring där kunskap och rådgivning inom elektrifiering kommer att värdesättas på både kort och lång sikt.

De offensiva satsningar som genomförts under andra halvåret har påverkat kassa och resultat negativt och därför har en rad åtgärder vidtagits för att dra ned på kostnadsmassan inom primärt bussaffären.

Under Q4 har även lånet med Umeå kommun omförhandlats. Umeå kommun skriver av 1 MSEK av totalt 3 MSEK mot att Hybricon betalar av mellanskillnaden under 2023 (kvar vid 2022-12-31: 2,25 MSEK). Återbetalar Hybricon enligt omförhandlingen uppstår en positiv resultateffekt som redovisas Q4-23.

De KL Arctic bussar som nu är i trafik i Umeå har haft vissa inkörningsproblem under Q4 och inledningen av Q1 men dessa beräknas lösas under Q1. Diskussioner pågår för närvarande med King Long för att hitta en kalibrerad och långsiktigt hållbar kommersiell affärsmodell för bägge parter på de nordiska marknaderna.

Hybricon har nu etablerat en position på marknaden inom laddinfrastruktur och energilagring. Dessa segment kommer att växa kraftigt de kommande åren och samtal pågår med ett antal större industriella parter där partnerskap och industriella samarbeten kan bli viktiga. Elektrifieringen i Sverige är fortfarande i sin linda. Ca 10 % av alla personbilar och bussar idag är elektrifierade. Eldrivna lastbilar och tyngre fordon påbörjar dock sin elektrifieringsresa på allvar under 2023. Marknaden räknar med att den gradvisa elektrifieringen av fordon i Sverige kommer pågå till minst 2040.

För att tillvarata och kapitalisera på de möjligheter som nu uppstår behöver Bolaget öka den tekniska kompetensen samt även sälj- och projektledarkraften i Bolaget. Dessutom beräknas rörelsekapital öka i och med ökad volym. Givet det positiva marknadsläget och Bolagets position intensifieras nu arbetet med kapitalanskaffning som påbörjades andra halvåret 2022 för att kunna finansiera tillväxt inom primärt laddinfrastruktur och energilagring.

Mårten Fuchs / VD