Tisdag 29 April | 19:22:29 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-02-12 10:10 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-29 10:10 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-20 10:10 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-20 N/A Årsstämma
2025-05-20 10:10 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-05-08 N/A X-dag ordinarie utdelning HYCO 0.00 SEK
2025-02-11 - Bokslutskommuniké 2024
2024-12-09 - Extra Bolagsstämma 2025
2024-10-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-13 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning HYCO 0.00 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-14 - 15-6 2024
2024-02-14 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-24 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-08 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - X-dag ordinarie utdelning HYCO 0.00 SEK
2023-05-09 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-12 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-19 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-16 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-08-09 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 - X-dag ordinarie utdelning HYCO 0.00 SEK
2022-05-03 - Årsstämma
2022-05-03 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-14 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-19 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-21 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-12 - X-dag ordinarie utdelning HYCO 0.00 SEK
2021-05-11 - Årsstämma
2021-05-11 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-15 - Bokslutskommuniké 2020
2020-12-17 - Split HYCO 100:1
2020-12-03 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-10-19 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-10 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-19 - X-dag ordinarie utdelning HYCO 0.00 SEK
2020-05-18 - Årsstämma
2020-05-18 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-17 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-11 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-26 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-21 - X-dag ordinarie utdelning HYCO 0.00 SEK
2019-05-20 - Årsstämma
2019-05-20 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-18 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-12 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-27 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-22 - X-dag ordinarie utdelning HYCO 0.00 SEK
2018-05-21 - Årsstämma
2018-05-21 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-26 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-13 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-28 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-23 - X-dag ordinarie utdelning HYCO 0.00 SEK
2017-05-22 - Årsstämma
2017-05-22 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-20 - Bokslutskommuniké 2016
2017-01-27 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-11-28 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-29 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-19 - X-dag ordinarie utdelning HYCO 0.00 SEK
2016-05-18 - Årsstämma
2016-05-18 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-16 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-18 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-18 - Kvartalsrapport 2015-Q2

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriElektronisk utrustning
Hybricon är verksamt inom kollektivtrafik. Bolagets affärsverksamhet är inriktad mot att utveckla, tillverka och marknadsföra kollektivtrafiksystem med klimatanpassade elbussar och laddstationer. Utöver huvudverksamheten erbjuder bolaget även service samt reparation av el- och avgasfordon. Bolaget grundades år 2013 och har sitt huvudkontor i Umeå.
2024-08-13 10:34:52

2024-08-13

Perioden januari - juni 2024
  • Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 7 719 (kSEK 5 967)
  • Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 438 (kSEK -618)
  • Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 163 (kSEK -1 068)
  • Periodens resultat uppgick till kSEK 191 (kSEK -1 181)
  • Resultat per aktie: SEK 0,02 (SEK -0,13*)
  • Eget kapital per aktie: SEK 0,87 (SEK 1,01)
  • Tidigare kommunicerat mål om positivt EBITDA för 2024 kvarstår
Andra kvartalet april - juni 2024
  • Periodens rörelseintäkter uppgick till kSEK 3 705 (kSEK 2 029)
  • Periodens resultat före av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 175 (kSEK -948)
  • Periodens resultat efter av- och nedskrivningar uppgick till kSEK 43 (kSEK -1 172)
  • Periodens resultat uppgick till kSEK 56 (kSEK -1 198)

Inom parentes uppges belopp för motsvarande period 2023.

* Omräknat ur jämförelseskäl med antal aktier vid 2024-06-30.

Väsentliga händelser under andra kvartalet

Den 03 juni 2024 offentliggjorde Hybricon utfallet av utnyttjandet av teckningsoptioner av serie TO3 ("Teckningsoptionerna") som inkluderades i de units som emitterades i samband med Bolagets företrädesemission under andra kvartalet 2023. Totalt tecknades 877 138 aktier med stöd av Teckningsoptionerna, innebärande en nyttjandegrad om cirka 58 procent. Utfallet motsvarar en utspädning om cirka 10 procent av det totala antalet aktier och röster i Bolaget. Hybricon tillförs 877 138,00 SEK före emissionskostnader.

Den 07 juni 2024 meddelade Bolaget att på årets upplaga av Sweden Rock, Skandinaviens största hårdrocksfestival, har Hybricon och Börjessons Lastbilar visat upp en prototyp som möjliggör helt nya användningsområden för batterielektriska lastbilar. Sweden Rock har finansierat utvecklingen och tillsammans med Börjessons och Hybricon utformas nu ett innovativt och utökat nyttjande av batterielektriska tunga fordon. Lastbilen som normalt används vid traditionella transportlösningar kan nu även användas som en mobil energikälla. Prototypen är en första milstolpe inom utvecklingsavtalet mellan Hybricon och Sweden Rock Festival.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Inga väsentliga händelser inträffade efter periodens utgång.

VD har ordet

I samband med nyemissionen våren 2023 tydliggjorde Hybricon sin strategiska inriktning. Drygt ett år senare har Bolaget kommit ett bra bit på vägen mot att bli ett innovativt tjänsteföretag med högteknologiska produkter. Under första halvåret visar Hybricon en försäljningstillväxt på 29% och ett tydligt positivt resultat. Därtill är Hybricon återigen ett produktutvecklande och -ägande bolag. Det sistnämnda tydliggjordes inte minst på Sweden Rock Festival i juni där Hybricon tillsammans med Börjessons och just Sweden Rock kunde visa upp en prototyp för energikonvertering av batterielektriska lastbilar.

Den uppvisade prototypen, som även användes i skarp drift tillsammans med en lastbil från Börjessons, förändrar användandet av batterielektriska lastbilar. Med Hybricons produkt kan nu avsevärda energimängder användas till annat än framdrift av fordon. Hybricons tes är att det finns ett flertal ytterst intressanta områden för dessa produkter. Inte minst inom byggindustri, försvarsindustri samt, såklart, Hybricons huvudområde - eventindustri.

Nyheten om att Hybricon, Börjessons och Sweden Rock gemensamt tagit fram detta koncept uppmärksammades av en rad företag och branscher. Inte minst Scania valde att lyfta fram Hybricons nyhet via sina sociala mediekanaler.

Framåt kommer Hybricon bland annat leverera klimatsmart energi på Way out West och fortsätta arbetet med att utveckla produkter för att konvertera fordon till mobila energilösningar. Det kan vara värt att komma ihåg att några av de största aktörerna, såsom Volvo och MAN, har som mål att 50% av försäljningen av lastbilar 2030 skall vara CO2 fri - vilket förmodligen betyder att en stor del av volymen kommer att vara batterielektrisk. 

Under hösten kommer även arbetet med att utveckla Identic-erbjudandet att fortsätta. Den första fasen av Identic-övertagandet är nu genomförd. Kunder såsom MAN, Scania, Volvo, BYD och Solaris har fått sina tanklösningar levererade utan några större förseningar eller problem. Nästa steg är nu att återuppta service på de fasta anläggningar som finns runt om i Sverige. Det fortgår en rad diskussioner med ett antal större bussoperatörer, men även diskussioner om nyinstallationer för nybyggda depåer.

Under juli månad har priserna för balanseringstjänster varit en tiondel jämfört med juli föregående år. Även om detta möjligtvis är en anomali så visar det på en oförutsägbar och omogen balanseringsmarknad. Hybricons strategi bygger på att nyttja batterikapacitet där det finns temporära behov. Marknaden för balanseringstjänster är alltid enbart en bonus. Jämfört med andra bolag som miljard-investerar i fasta anläggningar, vars enda förmåga är balanseringstjänster, så tror vi att Hybricons strategi kommer vara fortsatt lönsam på både kort och lång sikt.

Mårten Fuchs
VD