På årets upplaga av Sweden Rock, Skandinaviens största hårdrocksfestival, har Hybricon och Börjessons Lastbilar visat upp en prototyp som möjliggör helt nya användningsområden för batterielektriska lastbilar. Sweden Rock har finansierat utvecklingen och tillsammans med Börjessons och Hybricon utformas nu ett innovativt och utökat nyttjande av batterielektriska tunga fordon. Lastbilen som normalt används vid traditionella transportlösningar kan nu även användas som en mobil energikälla. Prototypen är en första milstolpe inom utvecklingsavtalet mellan Hybricon och Sweden Rock Festival.
- Under 2023 års Sweden Rock Festival tillhandahöll Hybricon ett batteripack från Northvolt på 240 kWh och drev tillfälligt hela lilla scenen med batteripacket. Inför 2024 vidareutvecklas konceptet nu till att även nyttja eldrivna transportfordon som en mobil energikälla, förutom att transportera utrustning till och från festivaler. Denna idé har Hybricon och Sweden Rock tagit fram med oss på Börjessons under det senaste året, säger Joacim Jäger, VD på Börjessons Lastbilar.
- Ellastbilen, en Scania P 25 6x2*4 lastväxlare, kan driva en variation av laster utan stora fasförskjutningar. Lastbilen har under natten till fredagen använts för att avlasta festivalens lokala elnät. Vi använder lastbilens standard kraftuttag, som annars används till att driva lastväxlarens hydraulik. Mig veterligen är det ingen som tidigare har kommersiellt använt en ellastbil på det här sättet, avslutar han.
[Ellastbil]
Sweden Rock går av stapeln utanför Sölvesborg i Blekinge den 5-8 juni och väntar omkring 170000 besökare.
Mer information om utvecklingsavtalet mellan Hybricon och Sweden Rock finns i Hybricons pressmeddelande "Hybricon och Sweden Rock Festival tecknar utvecklingsavtal - vill revolutionera sättet att arbeta cirkulärt och hållbart", daterad 2023-12-22.