Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
2020 blev ett år där vi återigen lyckades skapa både tillväxt och ett positivt kassaflöde på operativ nivå. Vi visar en omsättningsökning på helåret som gick från 46,3 MSEK till 54,5 MSEK. Det blev ett starkt Q4 med en omsättningsökning från förra årets 13 MSEK till 14,4 MSEK. Vi förbättrade vårt EBITDA från 0,9 MSEK (2019) till 1,3 MSEK (2020). Våra olika e-handelskoncept med primär fokus på hälsa -och intimprodukter ökade försäljningen från ca 24 MSEK 2019 till över 30 MSEK 2020. I täten för tillväxtökningen inom e-handelsområdet hittar vi webbutiken Apotek365 som vid flertalet tillfällen under 2020 kunde rapportera om nya toppnivåer på sin försäljning.
Under året tog vi tillvara på våra möjligheter och satsade på rätt saker. Vi var i framkant under vårens pandemiutbrott och hade en konstant tillgång på populära bristvaror. Under Black Week och julhandeln satte vi nya försäljningsrekord. Mycket tack vare gedigna förberedelser och stora satsningar på sortimentsutveckling. Enbart under Q4 utökades e-handelssortimentet med nästan 1000 artiklar och vårt lagervärde ökade med 30% från 3,4 MSEK till 4,4 MSEK. Vi fick med det ett mer attraktivt utbud och en förbättrad tillgänglighet på vårt sortiment under en av årets viktigaste handelsperioder. Sortimentsutveckling är en viktig framgångsfaktor som vi vill fortsätta att satsa på för att öka tillväxten. Vi ser ett ökat intresse från leverantörer och kommer satsa på att få in fler nya varumärken för att förbättra vår position som en attraktiv återförsäljare.
Den del av vår verksamhet som kände av negativa effekter av restriktionerna till följd av pandemin var den fysiska butiksverksamheten. Framförallt under den senare delen av 2020 kom märkbara effekter av en minskad butiksförsäljning. Trots detta lyckades butiken på helåret öka sin omsättning med nästan 2 MSEK till ca 24,2 MSEK (22,4 MSEK 2019).
Ett av de största och viktigaste besluten som togs under året var att starta upp projektet att skaffa tillstånd för expediering av receptbelagda läkemedel online. Detta var ett strategiskt beslut med avsikt att skapa värdeadderande effekter för bolaget och nya möjligheter för fortsatt tillväxt. Projektet har hittills fortlöpt enligt tidsplan och beräknas vara klart under 2021.
Vi kan summera ett år med fortsatta framsteg och utveckling i rätt riktning. Vi satsar på att bli en etablerad apoteksaktör på onlinemarknaden, vi ökar vår försäljning och växer som bolag, utvecklar och bygger vidare på vår verksamhet. Med recept online får en helt ny profil på marknaden. Utvecklingsfokus ligger främst på e-handeln och att vi har mest tillväxtpotential inom e-handeln råder det ingen större tvekan om. Sen är vi fortfarande är en ung aktör som behöver få mogna och växa med sin uppgift,utvecklas och ta form med hjälp av tid och tålamod, men som definitivt har en spännande framtid framför sig med både många möjligheter och utmaningar som väntar.
2021-02-24
Conny Palmkvist VD
[image]
För att se hela bokslutskommuniken se bifogad fil