16:20:03 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

2022-08-17 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-28 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-20 Årsstämma 2022
2022-02-09 Bokslutskommuniké 2021
2022-02-03 Extra Bolagsstämma 2022
2022-01-14 15-6 2022
2021-10-28 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-29 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-16 Ordinarie utdelning ICA 13.00 SEK
2021-04-15 Årsstämma 2021
2021-02-10 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-23 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-09-23 Halvårsutdelning ICA 6
2020-09-22 Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-19 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-29 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-22 Halvårsutdelning ICA 6
2020-04-21 Årsstämma 2020
2020-02-06 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-24 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-15 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-03 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-12 Ordinarie utdelning ICA 11.50 SEK
2019-04-11 Årsstämma 2019
2019-02-07 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-25 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-13 Ordinarie utdelning ICA 11.00 SEK
2018-04-12 Årsstämma 2018
2018-02-08 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-10 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-16 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-09 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-10 Ordinarie utdelning ICA 10.50 SEK
2017-04-07 Årsstämma 2017
2017-02-08 Bokslutskommuniké 2016
2016-12-15 Kapitalmarknadsdag 2016
2016-11-09 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-17 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-21 Ordinarie utdelning ICA 10.00 SEK
2016-04-20 Årsstämma 2016
2016-02-10 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-11 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-19 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-06 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-23 Ordinarie utdelning ICA 9.50 SEK
2015-04-22 Årsstämma 2015
2015-02-11 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-12 Analytiker möte 2014
2014-11-12 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-20 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-07 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-14 Ordinarie utdelning ICA 8.00 SEK
2014-04-11 Årsstämma 2014
2014-02-12 Bokslutskommuniké 2013
2013-12-11 Kapitalmarknadsdag 2013
2013-11-13 Analytiker möte 2013
2013-11-13 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-21 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-21 Ordinarie utdelning ICA 0.00 SEK
2013-05-20 Årsstämma 2013
2013-04-29 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-13 Extra Bolagsstämma 2013
2013-02-11 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-14 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-11-14 Analytiker möte 2012
2012-11-09 Extra Bolagsstämma 2012
2012-11-09 Analytiker möte 2011
2012-09-21 Kapitalmarknadsdag 2012
2012-08-22 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-09 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-04-20 Ordinarie utdelning ICA 6.25 SEK
2012-04-19 Årsstämma 2012
2012-02-15 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-09 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-17 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-04 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-14 Årsstämma 2011
2011-04-13 Ordinarie utdelning ICA 6.00 SEK
2011-02-16 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-10 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-18 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-05 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-15 Ordinarie utdelning ICA 6.00 SEK
2010-04-14 Årsstämma 2010
2010-02-17 Bokslutskommuniké 2009
2009-11-04 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-19 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-06 Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-04-23 Ordinarie utdelning ICA 5.00 SEK
2009-04-22 Årsstämma 1
2008-04-23 Ordinarie utdelning ICA 6.00 SEK
2007-04-27 Ordinarie utdelning ICA 5.50 SEK
2006-05-11 Ordinarie utdelning ICA 4.50 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
ICA Gruppen är en detaljhandelskedja. I koncernen ingår ICA Sverige, Rimi Baltic, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till svenska kunder. Under 2015 gjordes även ett förvärv av Apotek Hjärtat. Sedan tidigare har ICA gruppen haft apoteket Cura under koncernens förvaltning. Störst verksamhet återfinns på den Nordiska - och Baltiska marknaden. Huvudkontoret ligger i Solna.
2023-05-10 08:30:00

För sjunde året i rad publicerar ICA sin framtidsrapport som djupdyker i trender och framtidsutsikter, i år med fokus på kommunikation. Rapporten beskriver fyra möjliga scenarier som beskriver marknadens utveckling och hur företag bygger relationer med sina kunder om 10 år.

[Bild ICA Fyra framtidsscenarier]

ICA har siat om framtiden och kommit fram till fyra möjliga scenarier kring hur företag kan bygga relationer med sina kunder i framtiden.

- Två makrotrender återkommer i samtliga scenarier - digitalisering och hållbarhet. Konsumenter efterfrågar transparens, hållbarhet i alla led, och att företag tar större ansvar. För att lyckas bygga starka relationer med framtidens konsument krävs att företag ser över sina strategier och affärsmodeller, och tydligt förmedlar vad de bidrar med till samhället, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker på ICA.

Scenario 1 - värdedrivna varumärken
I det första framtidsscenariot ser vi fler företag ta ställning i samhällsfrågor, med tydliga syften och värderingar. Detta leder till att även mer traditionella spelare på marknaden tvingas omformulera sin vision som affärsidé.

Scenario 2 - konsolidering av aktörer och deras kundrelationer
I det andra scenariot ser vi en konsolidering, med ännu större företag på marknaden. Allianser och samarbeten bildar stora ekosystem som tillsammans möter konsumenternas alla behov. Nyckeln blir att attrahera så många kunder som möjligt, under dygnets alla timmar. Den som lyckas samla mest information kan i högre grad förutspå beteenden, och konsumenterna i detta scenario märker knappt hur kommunikationen anpassas till dem. Genom avancerad dataanalys erbjuds du det behöver samtidigt som behovet uppstår.

Scenario 3 - nischade aktörer på en fragmenterad marknad
I det tredje scenariot ser vi nischade aktörer på en fragmenterad marknad. För att vinna kunders förtroende axlar företag rollen som rådgivare, och traditionella gränser mellan företag, kunder och leverantörer luckras upp. Konsumenter börjar se sig som en del av de företag de väljer, och både kunder och företag strävar i stället mot gemensamma, värderingsdrivna mål.

Scenario 4 - konsumenter tar ställning
I det fjärde scenariot ser vi att produkter och branscher påverkas av opinionsbildning och av kunder som kräver insyn i hela värdekedjan. Tekniska innovationer gör det möjligt att följa och utvärdera en produkts livscykel, och bryggan mellan forskning och näringsliv stärks. Det blir till exempel vanligt att välja produkter utifrån en noga uppsatt klimatbudget, och de företag som inte hänger med i utvecklingen förlorar i tillväxt. 

- Oavsett om något av dessa scenarier blir verklighet, så innebär samtliga intressanta utmaningar och möjligheter för både konsumenter och företag. Det är samtidigt tydligt att företagen har mycket att leva upp till när hållbarhet blir en allt viktigare fråga, säger Ann-Katrin Tottie. 

För mer information

ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52,

ica.se, icagruppen.se

Om ICAs Framtidsrapport "Kommunikationsskiftet" är ICAs sjunde framtidsrapport.

Rapporten i sin helhet: icagruppen.se

Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen, dvs. boende i Sverige 18-79 år. 1237 intervjuer genomfördes i december 2022.