12:04:20 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

2022-08-17 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-28 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-20 Årsstämma 2022
2022-02-09 Bokslutskommuniké 2021
2022-02-03 Extra Bolagsstämma 2022
2022-01-14 15-6 2022
2021-10-28 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-29 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-16 Ordinarie utdelning ICA 13.00 SEK
2021-04-15 Årsstämma 2021
2021-02-10 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-23 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-09-23 Halvårsutdelning ICA 6
2020-09-22 Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-19 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-29 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-22 Halvårsutdelning ICA 6
2020-04-21 Årsstämma 2020
2020-02-06 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-24 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-15 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-03 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-12 Ordinarie utdelning ICA 11.50 SEK
2019-04-11 Årsstämma 2019
2019-02-07 Bokslutskommuniké 2018
2018-10-25 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-13 Ordinarie utdelning ICA 11.00 SEK
2018-04-12 Årsstämma 2018
2018-02-08 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-10 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-16 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-09 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-10 Ordinarie utdelning ICA 10.50 SEK
2017-04-07 Årsstämma 2017
2017-02-08 Bokslutskommuniké 2016
2016-12-15 Kapitalmarknadsdag 2016
2016-11-09 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-17 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-04 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-21 Ordinarie utdelning ICA 10.00 SEK
2016-04-20 Årsstämma 2016
2016-02-10 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-11 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-19 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-06 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-23 Ordinarie utdelning ICA 9.50 SEK
2015-04-22 Årsstämma 2015
2015-02-11 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-12 Analytiker möte 2014
2014-11-12 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-20 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-07 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-14 Ordinarie utdelning ICA 8.00 SEK
2014-04-11 Årsstämma 2014
2014-02-12 Bokslutskommuniké 2013
2013-12-11 Kapitalmarknadsdag 2013
2013-11-13 Analytiker möte 2013
2013-11-13 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-21 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-21 Ordinarie utdelning ICA 0.00 SEK
2013-05-20 Årsstämma 2013
2013-04-29 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-13 Extra Bolagsstämma 2013
2013-02-11 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-14 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-11-14 Analytiker möte 2012
2012-11-09 Extra Bolagsstämma 2012
2012-11-09 Analytiker möte 2011
2012-09-21 Kapitalmarknadsdag 2012
2012-08-22 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-09 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-04-20 Ordinarie utdelning ICA 6.25 SEK
2012-04-19 Årsstämma 2012
2012-02-15 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-09 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-17 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-04 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-14 Årsstämma 2011
2011-04-13 Ordinarie utdelning ICA 6.00 SEK
2011-02-16 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-10 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-18 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-05-05 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-15 Ordinarie utdelning ICA 6.00 SEK
2010-04-14 Årsstämma 2010
2010-02-17 Bokslutskommuniké 2009
2009-11-04 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-19 Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-05-06 Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-04-23 Ordinarie utdelning ICA 5.00 SEK
2009-04-22 Årsstämma 1
2008-04-23 Ordinarie utdelning ICA 6.00 SEK
2007-04-27 Ordinarie utdelning ICA 5.50 SEK
2006-05-11 Ordinarie utdelning ICA 4.50 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
ICA Gruppen är en detaljhandelskedja. I koncernen ingår ICA Sverige, Rimi Baltic, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter samt ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster till svenska kunder. Under 2015 gjordes även ett förvärv av Apotek Hjärtat. Sedan tidigare har ICA gruppen haft apoteket Cura under koncernens förvaltning. Störst verksamhet återfinns på den Nordiska - och Baltiska marknaden. Huvudkontoret ligger i Solna.
2023-04-27 12:00:00

Framtidens lyckade kundrelationer är både fysiska och digitala, och uppbyggda kring värden som transparens och tillit. Samtidigt är de flesta svenskar motvilliga till att dela personlig data, ser negativt på algoritmer och har lågt förtroende för de stora tech-jättarna. Det visar ICAs nya undersökning, framtagen parallellt med företagets framtidsrapport som för sjunde året i rad djupdyker i vad konsumenterna efterfrågar. 

[Kundrelationer ICAs Framtidsrapport 2023 Kommunikationskiftet]

ICA har tillsammans med Novus genomfört en undersökning som tittar på framtidens kundrelationer, och vad konsumenterna efterfrågar i dessa. På frågan om vad konsumenterna förväntar sig av företag som säljer produkter och tjänster i Sverige om tio år, kommer snabbhet och effektivitet i topp (40%). Näst högst prioriteras ett personligt bemötande (35%), och skräddarsydda erbjudanden (35%). 

- ICA:s undersökning visar att konsumenterna efterfrågar transparens och öppenhet från företag i framtiden, inte minst för att våga dela med sig av personlig information. Företagen behöver i sin tur konsumentens data för att kunna skräddarsy kommunikation, tjänster och erbjudanden. Framtidens lyckade kundrelationer byggs när företag lyckas förvalta konsumenternas förtroende och förenkla deras vardag genom anpassade lösningar, säger Ann-Katrin Tottie, framtidsanalytiker, ICA

Framtidens kundmöte - en hybrid mellan digitalt och fysiskt
Drygt åtta av tio svenskar ser en värld med mer inbyggd teknik framför sig. Det kan handla om uppkopplade glasögon, tankeläsande hörlurar eller inbyggda sensorer i kläder - och hela 63% tror sig använda en digital assistent. Samtidigt är man inte redo att ta steget fullt ut ännu - en av tre konsumenter (34%) föredrar ömsesidig kommunikation med mänsklig kontakt vid transaktioner kring köp av varor eller tjänster. Hela sex av tio (62%) ser dessutom personlig service som avgörande för att bygga långsiktiga, värdefulla kundrelationer. 

Förtroende - en nyckelfaktor för framtidens kundrelationer
Undersökningen visar också att köpvilja är starkt kopplat till förtroende. Närmare 30% tror att det blir allt viktigare för företag att ta ställning - framför allt i frågor kring att skapa en hållbar framtid. Även i frågor om datadelning blir förtroende avgörande, nästan 30% ser att företag behöver ta ett stort ansvar i hanteringen av personuppgifter, och 4 av 10 (39%) är villiga att dela personlig information - om den används till goda syften. 

- I en tid av oändliga valmöjligheter blir det allt viktigare vem konsumenten känner förtroende för, och väljer att lyssna på. Företag behöver bli ännu bättre på att vägleda konsumenterna genom sin kommunikation och agera förebilder när det kommer till att konsumera hållbart. Det handlar inte längre om att erbjuda en bra produkt, utan det gäller helheten i eko-systemet, säger, Ann-Katrin Tottie.   
 

Generellt låg tilltro för de stora tech-jättarna  
Varje dag spenderar svenskarna stora delar av sin tid i och på tech-jättarnas plattformar. Samtidigt visar ICAs undersökning att tilltron till bolagen är låg. På frågan om vilka företag som konsumenterna har stort förtroende för ser vi organisationer som WHO och FN i topp (62% respektive 53%), medan exempelvis Instagram och Facebook, samt aktörer som Twitter och Tiktok får låga förtroendesiffror (6% respektive lägre än 2% för de två senare). Svenskarna är också skeptiskt inställda till algoritmernas syfte och verkanseffekt - endast två av tio svarar att de ser positivt på algoritmer i sociala medier. 

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, 
ica.se, icagruppen.se

Om ICAs Framtidsrapport "Kommunikationsskiftet" är ICAs sjunde framtidsrapport.

Rapporten i sin helhet: icagruppen.se/framtidsrapporten2023

Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel, vilket garanterar representativa resultat. Detta innebär att resultaten är generaliserbara till den aktuella målpopulationen, dvs. boende i Sverige 18-79 år. 1237 intervjuer genomfördes i december 2022.