Tisdag 26 November | 07:59:32 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-28 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-15 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-31 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-17 - X-dag ordinarie utdelning KLIMAT 0.00 SEK
2024-05-16 - Årsstämma
2024-02-29 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-30 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-11-30 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-31 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-31 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-24 - Årsstämma
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning KLIMAT 0.00 SEK
2023-02-28 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-30 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-31 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-16 - X-dag ordinarie utdelning KLIMAT 0.00 SEK
2022-05-13 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-12 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-31 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-31 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-19 - X-dag ordinarie utdelning KLIMAT 0.00 SEK
2021-05-18 - Årsstämma
2021-03-12 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-02-26 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriElektronisk utrustning
Klimator är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget är specialiserat inom utveckling av mjukvaruprogram. Programvaran är egenutvecklad och används huvudsakligen inom området vägklimatologi. Dataplattformen och sensorerna används för att förutse väderförhållanden längs olika vägnät. Kunderna består av större kunder verksamma inom fordonsindustrin. Störst verksamhet återfinns inom den europeiska marknaden.
2024-02-29 08:00:00

Klimator AB (publ) 

Fjärde kvartalet, 1 oktober – 31 december 2023

Koncernen

  • Rörelsens intäkter uppgick till 8 428 TSEK (8 121 TSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till 814 TSEK (-6 559 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till 831 TSEK (-6 875 TSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt uppgick till 0,03 SEK (-0,44 SEK)

       (Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Helåret, 1 januari – 31 december 2023

Koncernen

  • Rörelsens intäkter uppgick till 26 999 TSEK (21 664 TSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -15 375 TSEK (-28 230 TSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -15 828 TSEK (-28 888 TSEK)
  • Resultat per aktie efter skatt uppgick till -0,55 SEK (-1,86 SEK)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -13 853 TSEK (-20 120 TSEK)
  • Antal aktier per 31:e december 2023 uppgick till 28 824 751 (15 508 084)


(Jämförelsetal inom parentes avser motsvarande period föregående år)

Väsentliga händelser under januari till december

  • I januari blir Klimator en av åtta deltagare i MobilityXlab Batch 10. Programmet innebär att Klimator kommer arbeta med att skapa framtidens mobilitetslösningar tillsammans med MobilityXlabs branschpartners CEVT, Ericsson, Polestar, Veoneer, Volvo Cars, Volvo Group, and Zenseact.
  • I januari får Klimator en order avseende sensorteknologin AHEAD från en ledande japansk fordonstillverkare. Ordern kommer från en befintlig kund som nu vill fortsätta samarbetet med Klimator efter ett framgångsrikt utvärderingsprojekt. Syftet med kontraktet är att integrera teknologin i fordonstillverkarens utvecklingsfordon för rörelsekontroll och förarstödsfunktioner. Ordervärdet uppgår till motsvarande cirka 800 TSEK.
  • I mars genomförde bolaget en riktad nyemission om 5 800 TSEK till en ny strategisk investerare.
  • I april lanserar Klimator en kamerafunktion på sina vägväderstationer. Produkten har tagits fram på företagets utvecklingsavdelning i Odense, Danmark där man har sina främsta experter på IoT-lösningar.
  • I april tecknar Kelių Priežiūra och Klimator ett partnerskapsavtal för koncept för dynamiskt vintervägsunderhåll mot de baltiska länderna. Avtalet omfattar tjänster och produkter från Klimators produktportfölj såsom Road Status Information (RSI) i kombination med den IoT-baserade vägväderstationen.
  • I april tecknar Klimator avtal med ytterligare en kommun i Danmark om smart vintervägunderhåll. Det totala ordervärdet för en treårsperiod är ca. 850 TSEK.
  • I april presenteras Mitsubishi Electric Automotive America (MEAA) sitt flaggskepps- och demonstrationsfordon för 2023, som inkluderar de senaste tekniska trenderna. En av dessa är Klimators lösningar för prediktiv och detektiv information om väderförhållanden på vägarna.
  • I maj har Klimator tecknat ett kontrakt med en av de största kommunerna i Danmark för en komplett uppsättning vägväderstationer och övervakningsprogramvara för att fatta utryckningsbeslut på väg- och cykelbanor. Det totala ordervärdet för det första året är ca. 600 TSEK.
  • I maj beslutade styrelsen om ett program för kostnadsreduceringar på 8–9 MSEK på årsbasis, detta för att marknaden inom sektorn "Automotive" inte utvecklas i den takt som vi förväntat. Bolaget bedömer att "Automotive" fortsatt kommer vara en viktig marknad för Klimator AB men att intäkter från denna marknad kommer genereras längre fram. Styrelsen beslutade även om ett byte av VD och Emil Danielsson, tidigare ansvarig för affärsområdet vinterväghållning, tillsattes som VD.

I maj tecknar Klimator ett femårigt avtal med  Veidekke, en av Norges ledande entreprenörer inom vinterindustrin. Affären är initialt värd 1,1 MSEK och omfattar leverans av Klimators beslutstöd Road Status Information (RSI) samt Nordens ledande IoT-baserade vägväderstation.

  • I oktober tillkännager Klimator ett nytt projekt med en världsledande leverantör till fordonsindustrin där fokuset är att utnyttja befintliga lösningar, vilket innefattar Klimators proaktiva och unika molnbaserde lösning Road Condition Data, RCD, med syftet att utvärderar kombinerade förmågor.
  • I oktober utser Klimator Sören Pedersen till Head of Winter Maintenance på Klimator. Med Sörens långa historik inom bolaget med sin omfattande erfarenhet inom området utgör han en naturlig efterträdare till Emil Danielsson, som i maj blev VD för Klimator.
  • Presis Vegdrift, Norges tredje största aktör inom underhåll av vintervägar väljer Klimators lösningar med ett femårigt avtal värt 1 MSEK över fem år. Leveranserna inkluderar Klimators avancerade beslutstöd Road Status Information (RSI) och Nordens ledande IoT-baserade vägväderstation. Norge är en viktig marknad för Klimator och präglas av en stark inriktning mot hållbarhet, digital transformation och effektiv resursanvändning. Presis Vegdrift är den näst största aktören på den norska marknaden som väljer Klimators lösningar.
  • Från hösten 2023 och ett år framåt kommer Klimator, tillsammans med Volvo Cars genom FFIs (Fordonsstrategisk forskning och Innovation) Accelerate Swedish partnership program, arbeta med detektion av halka för att på sikt kunna öka säkerheten för personbilar i svåra vädersituationer. Syftet är att använda Klimators befintliga kunskap och teknologi AHEAD för att upptäcka halka med med fordonets befintliga sensorer före situationen har uppstått. Klimators projektandel är ca 1200 TSEK över den kommande 12 månaders perioden.
  • Under Q4 2023 kommer Klimator genomföra ett proof-of-value-projekt genom CampX by Volvo Groups startup innovationshub i USA, med fokus på Klimators lösning för vägväderinformation. Projektet har beviljats finansiering på cirka 200 KSEK genom programmet FFI Accelerate Startup Partnership.
  • Den 16:e november kallar bolaget till en extra bolagsstämma för att besluta om ett incitamentsprogram för anställda och styrelse. Stämman beslutade enligt styrelsen förslag.
  • Enlighet med beslut vid årsstämman som hölls den 24e maj 2023 har styrelsens ordförande i Klimator tillsett att bolagets röstmässigt tre största aktieägare har erbjudits att vardera utse varsin representant att ingå i valberedningen i enlighet med aktiebok daterad den 30 september 2023.

Utifrån samtal med ägare i storleksordning kommer Torbjörn Gustafsson, Jörgen Bogren och Petter Wingstrand utgöra valberedningen.

  • Den 30:e december skriver Klimator ett avtal med ytterligare ett världsledande Tier 1 företag mot fordonsindustrin. Projektet inkluderar Klimators teknologi AHEAD och kommer att äga rum i USA. Projektet har en varaktighet på 5 månader med start i januari 2024 och ett initialt ordervärde om 50 TEURO. Det är den andra större affären på kort tid som Klimator gör inom teknologin Ahead riktad mot fordonsindustrin.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

  • Den 15 januari meddelar Klimator att bolaget initierat projekt med syfte att förbättra energiprediktering för elektriska fordon genom att inkludera information om vägväder.

Projektet genomförs tillsammans med en global aktör inom tunga transporter där ordervärdet för Klimators del uppgår till 984 KSEK var av 738 KSEK är finansierat genom FFI. Projektet sträcker sig över 9 månader med start i mitten av december.

VD har ordet

Den mest utmanande vintern på 10 år. Trafik som har svårt att komma fram och i några fall avstängda vägar. En intensiv vintersäsong tydliggör både nuvarande och framtida utmaningar för olika trafikslag. Innevarande vinter pekar ut en kall industri som är en stekhet affär för Klimator.

Mitt i snöstormarna har ledningen fortsatt med ett kraftfullt fokus på existerande erbjudanden i kombination med kostnadskontroll och effektiviseringar. Det är med värme jag konstaterar att vår organisation har svarat upp på alla de utmaningar vi ställdes inför i maj 2023 och att vi nu vänder till vinst för fjärde kvartalet 2023 med en resultatförbättring om 7,7 MSEK, jämfört med fjärde kvartalet 2022 samt att helårsresultatet förbättras med cirka 13 MSEK och att våra intäkter växer med 24% till 27 MSEK (21,6). 

Bakomliggande faktorer till förändringen ligger:

  • Fokus på existerande produkter
  • Merförsäljning till existerande kunder
  • Effektiviseringar och kostnadskontroll
  • Affärsområdet Automotive växer bättre än väntat

Automotive

Klimator stärker sin position med grundplattformen Road Condition Data, RCD – Plattformen som har förmåga att leverera på de parametrar som EuroNCap kravställer till bilindustrin från 2026. Vi har som tydlig målsättning att vinna och påbörja leveranser till både OEM:er och Tier1:or under de kommande åren, vilket utgår från de projekt som initierats, både i Europa och i USA.

Vår patenterade computer vision lösning, Klimator AHEAD, som har förmågan att med kamera se väglaget 50 meter framför fordonet tilldrar sig just nu det största internationella intresset. Tillsammans med fordonens existerande sensorer kan fordonstillverkarna implementera och skapa sin egen EDGE lösning för att fordonet ska kunna ingripa före föraren. Det är bland annat detta som Mitsubishi Electric implementerat i sin demonstrationsbil som lanserades under CES i Las Vegas. Klimator Ahead används också tillsammans med optiska sensorer som NIR-laser eller Lidar. Utöver de två aktuella projekt som pågår med Volvo Cars och Scania Trucks har Klimator även initierat projekt i USA med ytterligare en världsledande aktör.

Winter Maintenance

Klimators vinteraffär stärks och utvecklas kontinuerligt med fler affärer hos både nya och befintliga kunder. Ökade årliga intäkter som vilar på Road Status Information och vår IoT teknologi. Utmärkande för året som gått är att Klimator ökar leveranserna till existerande marknader med minskad personalstyrka och med ett starkt fokus på att effektivisera våra servermiljöer.

Vi stärker också kontinuerligt vår position som ledare i branschen i strategiskt långsiktiga frågor för branschen. Det innefattar inte bara våra egna lösningar – utan hur ett framtida scenario ser ut när stora organisationer inom vinterunderhåll går en alltmer automatiserad framtid till mötes. Vilka teknologier är relevanta? Vilka nya roller behövs – och hur ser en framtida organisation ut? Vilka KPI:er bör eller kommer vara vägledande? Vilka möjligheter och krav på dokumentation finns? Många viktiga frågeställningar som söker lösningar på våra olika marknader. Branschen som helhet utvecklas med en allt bredare förståelse och insikter kring möjligheter med helintegrerade system där väglagsprognos och åtgärder från Klimators system, matchas med automatiserade åtgärder/produktion och som automatiskt följs upp av uppkopplade fordonsflottor, exempelvis i vårt etablerade samarbete med Afry / Volvo Cars.

Avslutningsvis vill jag lyfta fram hela vår organisation som både med hjärta och hjärna antagit de utmaningar som Klimator ställdes inför i maj 2023. Det är många och viktiga prioriteringar som gjorts löpande under perioden som gör att Klimator för första gången visar vinst för ett kvartal sedan noteringen. Klimator har nu en grund i vår organisation som kan ta avstamp i fortsatt tillväxt. Ledningen fortsätter sitt starka fokus på en smart balans mellan lönsamhet och investeringar i för bolaget viktiga affärer, produkter och marknader.

Emil Danielsson

VD Klimator AB

Om Klimator

Historik

Klimator är ett svenskt mjukvarubolag som grundades 2001 av Torbjörn Gustafsson och Jörgen Bogren. Grundarna har en lång forskningsbakgrund inom tillämpad vägklimatologi vid Göteborgs universitet. Klimators teknologi baseras på över 30 års akademisk forskning om vägväder. Under 2020 förvärvades HedeDanmarks affärsverksamhet inom uppkopplade sensorer (IoT) för att bredda och förstärka Klimators produktportfölj.
 

Verksamhetsområden

Givet de marknadssegment och kundgrupper som Klimator adresserar är verksamheten organiserad i två affärsområden:

  • Business Area Winter Maintenance
  • Business Area Automotive

Inom Winter Maintenance erbjuder bolaget en webbaserad mjukvara, Road Status Information (RSI), som baseras på bolagets dataplattform Road Condition Data (RCD). Mjukvaran är anpassad för de behov vinterentreprenörer har när de ska fatta kritiska beslut om när åtgärder behöver vidtas, vad som ska göras och hur mycket salt/sand som ska användas. Klimators mjukvara innebär stora ekonomiska kostnadsbesparingar för en industri som bara i Sverige årligen omsätter cirka tre miljarder kronor. En mer effektiv vinterväghållning innebär även stora miljövinster såsom reducerad användning av salt, minskad bränsleförbrukning och slitage på våra vägar.

Bolagets erbjudande av IoT sensorer ger entreprenörer, kommuner och andra organisationer möjlighet att i realtid mäta vägtemperatur, lufttemperatur, luftfuktighet, regnmängd, fuktighet i jord, grundvattennivå, vattenstånd och vattenflöde. Med hjälp av sensorerna samlas data in och lagras på Klimators IoT-plattform, där kunden kan ta del av en rad olika tjänster. För kunden innebär det ett enkelt inträde till ett mer modernt digitalt arbetssätt.

Bolaget fokuserar på IoT sensorer kopplat till vinterväghållning, men erbjuder övriga sensorer som en service till befintliga kunder.

I slutet av 2019 etablerade bolaget affärsområdet Automotive och har därefter genomfört ett flertal framgångsrika Proof of Concept (PoC) och utvecklingsprojekt med ledande europeiska och japanska fordonstillverkare och underleverantörer. Det finns mycket goda tillämpningsområden för både bolagets dataplattform (RCD) och sensorteknologi (AHEAD) inom fordonsindustrin vad gäller:

  • förbättrad förarinformation
  • förbättrad användning av avancerade förarstödssystem (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems)
  • en säker och skalbara självkörande teknologi (AD – Autonomous Driving)

Produktportfölj

Road Condition Data (RCD) är en molnbaserad Data-as-a-Service plattform (DaaS) som aggregerar data från en mängd olika källor. I kombination med Klimators unika modell för vägklassificering av vägnätet bearbetas denna data med avancerade klimatmodeller för att ge förädlad information om vägväder, både i realtid och i framtidsprognoser. Denna information kan appliceras för en mängd olika användningsområden inom fordonsindustrin såsom för intelligenta förarstödssystem (ADAS) och i komplexa system för självkörande fordon (AD).

Road Status Information (RSI) är en digital Software-as-a-Service tjänst (SaaS) som är baserad på RCD och som ger detaljerade prognoser för vägar, cykelvägar och gångbanor. Dessa högupplösta prognoser används av trafikverk och vintervägsentreprenörer för att fatta kritiska beslut om när, var och hur åtgärder för snöröjning och halkbekämpning ska genomföras. Klimators prognoser underlättar beslut, planering och uppföljning av åtgärder och bidrar till effektiv användning av resurser vilket ger betydande ekonomiska kostnadsbesparingar och även starkt bidrar till ett minskat klimatavtryck.

AHEAD är en sensor- och mjukvarubaserad teknologi   som i realtid analyserar väglag och friktion framför ett fordon i rörelse. Teknologin är ett resultat av över tio års forskning och utveckling inom väglagsklassificering. AHEAD ger fordonssystem information om rådande väglag vilket ökar funktionalitet och användning av avancerade förarstödssystem och självkörande teknologi.

IoT-baserade vägväderstationer

Klimators vägväderstationer ger realtidsinformation om hur vädret påverkar lokala vägförhållanden. Denna data ger operatörer möjlighet att fatta välgrundade beslut om lämpliga åtgärder. Uppgifterna är lättillgängliga från Klimators Road Status Information plattformen (RSI). Data kommer i form av ett API och kan därmed integreras i andra system för väder- och vägväderövervakning eller prognoser vid behov.

Finansiell översikt

Koncernredovisning

Delårsrapporten avser koncernen, där moderbolaget Klimator AB äger 100 procent av aktierna i Klimator DK ApS vilka tillsammans nedan anges såsom ”bolaget”. 

Redovisningsprinciper

Delårsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (”K3”).

Intäkter

Omsättning

Bolagets totala omsättning ökar med 3,8 % till 8 824 TSEK för fjärde kvartalet 2023, jämfört med samma period 2022 (8 821 TSEK).

Bolagets omsättning utgörs i huvudsak av licensintäkter inom affärsområdet Winter Maintenance avseende tjänsten Road Status Information samt intäkter från IoT sensorer.

Omsättningen utgörs även av projektintäkter inom affärsområdet Automotive som bolaget erhåller i samband med Proof-of-Concept- och innovationssprojekt med fordonstillverkare och underleverantörer till fordonsindustrin avseende produkterna Road Condition Data (RCD) och AHEAD. Bolaget har ökat sina projektintäkter väsentligt för framför allt Automotive under 2023, givet fler samarbetsprojekt.

För fjärde kvartalet 2023 uppgår nettoomsättningen till 6 805 TSEK vilket är en minskning med 9,9 % jämfört med föregående år (7 551 TSEK). Minskningen är främst hänförlig till att bolaget har fått förseningar på leveranser av hårdvara kopplat till nyförsäljning.

Bolagets omsättning från Winter Maintenance, där sensorverksamheten ingår, periodiseras i normalfallet över ett år då affärsmodellen oftast är ett ettårigt abonnemang. Normalt tar bolaget ut en startavgift utöver detta. Fakturering och betalning sker oftast i förskott.

Aktiverat arbete för egen räkning

Bolaget aktiverar kostnader hänförliga till kartering av nya geografiska områden i bolagets dataplattform.

Bolaget har en väsentlig kostnad för användning av servrar samt datatrafik. Under början av 2023 inleddes ett utvecklingsarbete för att effektivisera detta, i syfte att minska bolagets löpande kostnader. Detta projekt är nu slutfört och har gett en betydande kostnadsminskning.

Under fjärde kvartalet 2023, har bolaget aktiverat 341 TSEK i utvecklingsutgifter för ovanstående projekt.

Övriga rörelseintäkter

Bolaget erhåller från tid till annan forsknings- och utvecklingsstöd från myndigheter som EU och Vinnova som redovisas under posten övriga rörelseintäkter.

För fjärde kvartalet 2023 uppgår övriga rörelseintäkter till 1 282 TSEK jämfört med 522 TSEK samma period föregående år, vilket är en ökning med 145 %. Ökningen är huvudsakligen hänförlig till fler och utökade samarbetet med fordonstillverkare och myndigheter inom bolagets verksamhetsområden. Syftet är att projekten i förlängningen skall leda till kommersiella samarbeten, samt bidra till att utveckla bolagets produkter.

Kostnader

Direkta kostnader

Direkta kostnader för försäljning avser huvudsakligen kostnader för datatrafik och serverkapacitet samt hårdvarukostnader vid försäljning av sensorer och AHEAD-system.

Under fjärde kvartalet 2023 uppgår direkta kostnader till 635 TSEK (3 057 TSEK). Minskningen är främst hänförlig till förseningar av hårdvara som uppstår vid försäljning till nya kunder, samt implementering av effektiviseringsprojektet för bolagets datatrafik och servrar. Bolaget har också omfört kostnader på 345 TSEK från 2023 till 2022 pga. en felbokad leverantörsfaktura.

Övriga externa kostnader

I posten för övriga externa kostnader ingår främst lokalhyra, IT-tjänster, marknadsföring, resor och konsultarvoden. Bolagets hyreskostnader kommer minska väsentligt för 2024, då bolaget flyttat in i nya lokaler från 1:e januari 2024.

Under fjärde kvartalet 2023 uppgår övriga externa kostnader till 2 027 TSEK, vilket är en minskning med 43 % jämfört med föregående år (3 585 TSEK). Minskningen är främst hänförlig till att bolaget numera anlitar konsulter i allt mindre utsträckning, samt det besparingsprogram som initierades under 2023.

Personalkostnader

Bolagets organisation omfattar vid fjärde kvartalets utgång totalt 17 anställda, verksamma inom företagsledning, försäljning, affärsutveckling, administration, produktutveckling och projektledning.

För fjärde kvartalet 2023 uppgår personalkostnaderna till 4 698 TSEK (7 793), vilket är en minskning med 39 % beroende på färre anställda sedan oktober 2023, då huvuddelen av besparingsprogrammet gett effekt.

Avskrivningar

Bolaget skriver av goodwill hänförlig till OmniKlima (fusionerat dotterbolag) och inkråmsförvärvet av den danska verksamheten, samt aktiverade utvecklingsutgifter med en avskrivningsperiod om fem år.

För fjärde kvartalet 2023 uppgick bolagets avskrivningar till 254 TSEK (245 TSEK).

Övriga kommentarer

Bolagets immateriella anläggningstillgångar uppgår vid fjärde kvartalets utgång till 3 008 TSEK och utgörs av aktiverade utvecklingsutgifter med 2 044 TSEK, patent med 458 TSEK och goodwill med 506 TSEK

Anskaffningsvärdet för en internt upparbetad anläggningstillgång utgörs av samtliga direkt hänförbara utgifter.

Immateriella anläggningstillgångar skrivs av linjärt över tillgångarnas bedömda nyttjandeperiod, vilken omprövas vid varje balansdag. För närvarande bedöms nyttjandeperioden till fem år för samtliga immateriella anläggningstillgångar.

Likvida medel

Bolaget hade vid fjärde kvartalets utgång likvida medel om 4 847 TSEK. Utöver detta har bolaget en outnyttjad checkkredit på 1 700 TSEK.

Kassaflöde

Kassaflödet för den löpande verksamheten för helåret 2023 uppgick till -13 853 TSEK (-20 120 TSEK).

Räntebärande långfristiga skulder

Bolaget har en skuld på 938 TSEK i form av ett lån från Almi Företagspartner, varav 313 TSEK är långfristig del. Lånet upptogs under våren 2020 i samband med Covid19-pandemin. Lånet har en kredittid om 60 månader och en årlig räntesats om 8,2 procent. Amortering påbörjades i augusti 2021.

Räntebärande kortfristiga skulder

Kortfristig del av lånet från Almi Företagspartner uppgår till 625 TSEK.

Genom ett coronarelaterat stöd har bolaget erhållit återbetalning på cirka 4800 TSEK från Skatteverket i augusti. Stödet skall återbetalas i augusti 2024 och årsräntan uppgår till 5%. Stödet kan eventuellt förlängas ytterligare ett år till augusti 2025

Eget kapital

Moderbolagets eget kapital uppgick till 3 760 TSEK per 31 december 2023. Koncernens eget kapital uppgick per 31 december 2023 till -457 TSEK. 

Soliditet

Moderbolagets soliditet uppgick till 23% vid fjärde kvartalets utgång. Koncernens soliditet uppgick till -2,6 procent vid fjärde kvartalets utgång.

Aktiebaserade incitamentsprogram

Årsstämman den 18:e maj 2021, beslutade om ett incitamentsprogram (TO3) som vid fullt utnyttjande ökar antalet aktier med 500 000 under 2024.

På den extra bolagsstämman 30 november, beslutades om ett långfristigt incitamentsprogram av serie 2023-2026:1, genom riktad emission och överlåtelse av högst 960 000 teckningsoptioner till anställda och nyckelpersoner i ledande ställning i bolaget, samt incitamentsprogram av serie 2023-2026:2, genom riktad emission och överlåtelse av högst 240 000 teckningsoptioner till styrelseledamöter i bolaget. Vid fullt utnyttjande kan antalet aktier öka med 1 200 aktier under 2026.

Konvertibla skuldebrev och nyemission

Inga händelser under perioden.

Antal aktier i bolaget

Antalet utestående aktier i Klimator var 28 824 751 vid fjärde kvartalets utgång 2023. Antal aktier var 15 508 084 vid utgången av fjärde kvartalet 2022.

Genomsnittligt antal aktier under färde kvartalet uppgick till 28 824 751 aktier. Under fjärde kvartalet 2022 uppgick dessa till 14 877 173 000 aktier.

Resultat per aktie

Resultat per aktie för det fjärde kvartalet uppgår till 0,03 SEK (-0,44).

Översiktlig granskning av revisor

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Utdelning

Styrelsen föreslår att ingen utdelning görs för 2023.

Datum för årsredovisning 2023 och bolagsstämma 2024.

Årsredovisningen publiceras den 15:e april och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida.

Bolagsstämman hålls den 16:e maj kl. 13:00 på bolagets huvudkontor.

Nästa rapport

Nästa rapport är bolagets delårsrapport 1, 2024, som kommer offentliggöras den 31 maj 2024.