Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
05/18/18
Lexington ökar försäljningen online, men tappar i den traditionella handeln
JANUARI - MARS 2018- Totala rörelseintäkter för perioden uppgick till 66,3 (67,5) MSEK
- Bruttomarginalen uppgick till 61,9 (62,8) procent
- EBITDA uppgick till -2,7 (-1,9) MSEK.
- EBITDA-marginalen uppgick till -4,1 (-2,8) procent
- Periodens resultat uppgick till -3,9 (-3,6) MSEK
- Resultat per aktie efter utspädning uppgick till -0,26 (-0,73) SEK
VD HAR ORDET
Under första kvartalet ser vi en stark utveckling för vår online-handel. Den egna webbutiken ökar med över 50% i perioden, och samarbetet med befintliga och nya E-tailers utvecklas väl. Under perioden dubblades andelen av vår försäljning som sker online jämfört med samma period föregående år, och är nu uppe i 19%. Vi planerar, och investerar, för fortsatt expansion online och har flera nya projekt och kunder på väg in senare under året. Vår satsning på sociala- och andra digitala media utökas för att stärka vår position online och öka kännedomen om Lexington hos en yngre och mer digital målgrupp.
Omsättningen i våra egna fysiska butiker ligger på samma nivå som föregående år i perioden, även om vi ser en del regionala skillnader. Norska butikerna visar bra tillväxt, men butikerna i Sverige har haft en svagare start på året. I Norge har vi öppnat två nya butiker under mars som bidragit till ökningen där, medan vi i Sverige stängde en olönsam butik i Göteborg i januari. Vi fortsätter att investera i vår multikanalstrategi och att göra våra egna butiker mer integrerade med online-handeln. Under kvartal två fortsätter utbyggnaden så man kan handla online även i butikerna i Norge och Finland, ngt som vi har positiva erfarenheter av från de svenska butikerna som integrerades i höstas.
Däremot ser vi tyvärr en fortsatt negativ utveckling av försäljningen till våra traditionella återförsäljare i flera länder och regioner i kvartalet. Förändringar i köpbeteendet hos slutkunden, den kalla våren i Norden och omstruktureringar hos några av våra nyckelkunder har bidragit till nedgången. Vi jobbar på flera olika sätt för att påverka utvecklingen och ge våra återförsäljare fler verktyg och uppslag för att stabilisera läget, initiera nya samarbeten och hitta alternativa försäljningsmöjligheter framöver. Vi kommer bl.a. att öppna nya Franchisebutiker i Sverige, Frankrike och Schweiz senare i år.
Vi har fortfarande en bit kvar innan vi fullt ut har kompenserat försäljningstappet i traditionella kanaler med ökningar online och i egna butiker, men vi ser att vi tagit ett steg i rätt riktning under kvartalet som gått.
Bruttomarginalen är något lägre än motsvarande period i fjol, och beror dels på den svagare svenska kronan, och dels på en högre reavolym i början på året än under 2017.
Vi har fortsatt god kontroll på våra "övriga kostnader" som är lägre än under samma period 2017, men på grund av en lägre försäljning och bruttomarginal når vi inte upp till EBITDA-nivån från förra året.
Vårens kollektioner har levererats och börjat sälja bra ur butik, särskilt Home-produkterna. Clothing har haft en trögare start, mycket beroende på det kalla vädret, men har börjat ta fart nu när det blivit varmare. Vi har lanserat flera nya produkter med hållbara material under perioden som stärker oss ytterligare i vårt CSR-arbete. Hög kvalité, bra materialval och hållbarhet i produktion och produkter har alltid varit nyckelfaktorer för oss.
Vi har också genomfört en framgångsrik satsning på ett projekt vi kallat för "Sleep well, live well" där vi med hjälp av SIFO undersökte svenskarnas sömnvanor och hur viktig sömnen är för vårt allmänna välbefinnande. Den gav oss också ytterligare bevis på hur omtyckta våra produkter är och vilken stark position vi har i kundens sovrum.
Welcome to our world. Welcome to our Dream.
Kristina Lindhe
Verkställande direktör
Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 maj 2018 kl. 08.00 CET. Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm First North under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser.