Söndag 29 December | 18:29:26 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-09 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2022-05-06 - Årsstämma
2022-05-05 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-18 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-12 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-10 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2021-05-07 - Årsstämma
2021-05-06 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-13 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-18 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2020-05-15 - Årsstämma
2020-05-15 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-21 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-15 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-13 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2019-05-10 - Årsstämma
2019-05-10 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-11-16 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-24 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-21 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2018-05-18 - Årsstämma
2018-05-18 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-20 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-15 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-23 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-17 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2017-05-16 - Årsstämma
2017-05-16 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-17 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-15 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-23 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-17 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2016-05-16 - Årsstämma
2016-05-16 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-23 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-13 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-28 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-29 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-28 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.50 SEK
2015-04-27 - Årsstämma
2015-02-27 - Bokslutskommuniké 2014

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Lexington är ett svenskt bolag verksamma inom detaljhandelskedjan. Bolaget marknadsför och säljer designade produkter inom hemtextilier och kläder i Norden via det egna varumärket Lexington. Bolaget finns etablerat på ett flertal marknader genom egna butiker, franchisebutiker samt genom diverse återförsäljare. Bolaget grundades 1997 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2018-11-16 08:00:00

11/16/18

FÖRBÄTTRAT RESULTAT FÖR LEXINGTON I TREDJE KVARTALET

JULI - SEPTEMBER 2018
  • Totala rörelseintäkter för perioden uppgick till 73,4 (75,1) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 64,6 (63,1) procent
  • EBITDA uppgick till 5,5 (5,1) MSEK
  • EBITDA-marginalen uppgick till 7,5 (6,8) procent
  • Periodens resultat uppgick till 3,5 (2,9) MSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -554 (-5 187) KSEK
  • Resultat per aktie uppgick till 0,35 (0,51) SEK
JANUARI - SEPTEMBER 2018
  • Totala rörelseintäkter uppgick till 194,3 (196,4) MSEK
  • Bruttomarginalen uppgick till 65,0 (64,7) procent
  • EBITDA uppgick till -2,0 (0,2) MSEK
  • EBITDA-marginalen uppgick till -1,0 (0,1) procent
  • Periodens resultat uppgick till -7,4 (-6,1) MSEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -14 322 (-19 153) KSEK
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,08 (-1,17) SEK

VD HAR ORDET

Under tredje kvartalet förbättrades resultatet med 19% jämfört med samma period föregående år. Även om marknaden fortsatt är väldigt utmanande på många sätt, gör bolaget framsteg på flera viktiga områden.

Lexingtons egen webbshop ökade försäljningen med 50%, och vi kunde se en mycket positiv utveckling av försäljningen till de E-handlare vi samarbetar med. De egna butiker ökade försäljningen med 7% i kvartalet, delvis med hjälp av två nya butiker i Norge. I jämförbara butiker ökade försäljningen med 3%. Vi ser fortsatt en potential i det egna butiksnätet, både försäljnings- och imagemässigt, men det blir allt viktigare att hitta rätt butikslägen, se över lönsamheten i befintliga enheter och att utnyttja våra fysiska butiker mer i online-handeln.

Affärsområdet Home visar tillväxt i kvartalet, framförallt driven av online-handeln, medan vi ser en liten minskning inom affärsområdet Clothing, som påverkats negativt av den ovanligt varma sommaren, främst inom kategorin ytterplagg.

Vi ser samtidigt en fortsatt negativ utveckling hos många av de traditionella återförsäljarna i flera länder, vilket påverkar helheten negativt. Det är också här omsättningen minskar, både inom Home och Clothing. Vi lyckades inte kompensera den nedgången fullt ut med tillväxt i de andra kanalerna i kvartalet, vilket gör att bolagets försäljning minskar med 2,2%. Ackumulerat i perioden jan-sep är minskningen 1,1%.

Marknaden är fortsatt tuff och under stark förändring, men vi jobbar vidare med vår multikanalstrategi för att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att handla när, var och hur man vill. En förbättrad egen webbshop, en bredare distribution hos E-handlare och en utbyggd integration mellan vår webbshop och våra egna fysiska butiker är några förändringar vi jobbar med.

Bruttomarginalen förbättrades i kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år och för hela perioden ackumulerat genom en ökad försäljning genom egna kanaler, förändringar i sortimentet och flytt av viss produktion till Euroländer. Detta, i kombination med något minskade övriga kostnader i perioden, gör att resultatet i kvartalet förbättrades jämfört med samma period föregående år.

Under den förändring som pågår på marknaden är det viktigt att fortsätta bygga värde i varumärket Lexington. Starka varumärken kommer att spela en ännu viktigare roll för konsumenten framöver när allt större del av handeln sker online. Vi har allokerat mera resurser till digitala media och "influencer" aktiviteter i perioden och vi jobbar mer intensivt med marknadsföringen i egna kanaler. Bl.a. genomfördes ett lyckat event i New York under Fashion Week i september - "Lexington Pop Up Hotel" som fick mycket uppmärksamhet i olika branschmedia och sociala kanaler. Vi ökar våra resurser inom digital handel och marknadsföring och anställer flera personer där, samtidigt som vi avvecklar en del traditionella arbetssätt.

Under tredje kvartalet levererades höstens nyheter ut för både Home och Clothing. Vår nya unika bäddkvalité i Cashmere Flannel har fått ett gott mottagande på marknaden och har dragit med försäljningen av övriga Homeprodukter i kvartalet.

Welcome to our world. Welcome to our dream.

Kristina Lindhe

Verkställande direktör

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 november 2018 kl. 08.00 CET. Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq Stockholm First North under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser.