Söndag 29 December | 17:42:11 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-09 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2022-05-06 - Årsstämma
2022-05-05 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-18 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-12 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-10 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2021-05-07 - Årsstämma
2021-05-06 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-13 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-18 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2020-05-15 - Årsstämma
2020-05-15 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-21 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-15 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-13 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2019-05-10 - Årsstämma
2019-05-10 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-11-16 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-24 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-21 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2018-05-18 - Årsstämma
2018-05-18 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-20 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-15 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-23 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-17 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2017-05-16 - Årsstämma
2017-05-16 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-17 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-15 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-23 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-17 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.00 SEK
2016-05-16 - Årsstämma
2016-05-16 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-23 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-13 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-28 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-29 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-28 - X-dag ordinarie utdelning LEX 0.50 SEK
2015-04-27 - Årsstämma
2015-02-27 - Bokslutskommuniké 2014

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Lexington är ett svenskt bolag verksamma inom detaljhandelskedjan. Bolaget marknadsför och säljer designade produkter inom hemtextilier och kläder i Norden via det egna varumärket Lexington. Bolaget finns etablerat på ett flertal marknader genom egna butiker, franchisebutiker samt genom diverse återförsäljare. Bolaget grundades 1997 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2021-11-12 08:00:00

11/12/21

Stark försäljningsökning och fördubblad vinst

JULI - SEPTEMBER 2021                                          

Totala rörelseintäkter uppgick till 90,5 (75,0) MSEK
Bruttomarginalen uppgick till 66,9 (65,1) %
EBITDA uppgick till 10,8 (5,6) MSEK
EBITDA-marginalen uppgick till 11,9 (7,4) %
Kvartalets resultat uppgick till 7,4 (3,8) MSEK
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,36 (0,64) SEK

JANUARI - SEPTEMBER 2021                                  

Totala rörelseintäkter uppgick till 233,3 (190,1) MSEK
Bruttomarginalen uppgick till 68,9 (66,4) %
EBITDA uppgick till 17,0 (0,8) MSEK
EBITDA-marginalen uppgick till 7,3 (0,4) %
Periodens resultat uppgick till 11,1 (-4,7) MSEK
Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,97 (-0,80) SEK

KVARTALET I KORTHET
  • Nettoförsäljningen ökade med 22% jämfört med samma kvartal föregående år
  • Både Home och Fashion, liksom alla försäljningskanaler, visade stark tillväxt
  • Webshopen ökade försäljningen med 54%
  • EBITDA ökar till 10,8 (5,6) MSEK i kvartalet och till 17,0 (0,8) MSEK ackumulerat

Den positiva trenden från tidigare under året fortsätter, och Lexington levererar starka siffror både försäljnings- och resultatmässigt.

Försäljningen ökade med 22% jämfört med samma kvartal föregående år. Affärsområdet Home ökade med 14%, samtidigt som Fashion växte med 34%. Ackumulerat är netto-försäljningen upp med 24%. EBITDA ökar till 10,8 (5,6) MSEK i kvartalet och till 17,0 (0,8) MSEK ackumulerat.

Handeln online går särskilt bra. Den egna webbutiken växte med 54% i kvartalet och är upp 57% ackumulerat. Marknadsplatserna, som huvudsakligen har sin försäljning inom Fashion, mer än fördubblade omsättningen, upp 140%, och försäljningen till E-tailers i olika länder ökade med 20% i kvartalet. Ackumulerat uppgår nu försäljningen genom olika onlinekanaler till 33 (26) % av totala omsättningen.

Lexingtons egna butiker utvecklades också mycket positivt i kvartalet och ökade försäljningen med hela 24%, trots två färre butiker jämfört med förra året. Ackumulerat är egna butikerna upp 11% hittills, vilket är väldigt starkt givet pandemins begränsningar under början av året då många butiker var stängda.

Även försäljningen till traditionella återförsäljare ökade i perioden, upp 3%. Trots att allt fler länder nu börjat öppna upp efter pandemin så går återhämtningen i fysisk handel sakta på många marknader ute i Europa, vilket begränsar ökningstakten.

Den positiva försäljningsutvecklingen förklaras i första hand av attraktiva kollektioner inom både Home och Fashion. Lagren var också mer välfyllda i år, så det blev inte samma brist på varor som året innan. Tack vare en väl fungerande logistikkedja, stor del av produktionen i Europa och lojala leverantörer har vi kunnat få hem våra varuleveranser i tid, något som annars har varit ett stort problem i branschen.

Marknadssatsningen har ökat med extra fokus på varumärket online och i olika sociala medier. Aktivitetsnivån, både online och offline, har varit hög under hela perioden. Och det stigande besöksantalet i handeln har betytt högre försäljning i egna butiker under kvartalet. 

Den kraftiga försäljningsökningen genom egna kanaler har förbättrat bruttomarginalen i kvartalet och ackumulerat. Gynnsammare valutor och byte av en del leverantörer har också bidragit till förstärkningen av marginalen.

Jämfört med motsvarande kvartal föregående år ökade kostnaderna för frakter, lager, hyror och personal beroende på den ökande försäljningen online, att fler butiker varit öppna efter pandemin och att all personal är tillbaka i fullt arbete. Det har inneburit begränsade hyressubventioner för egna butikerna och i övrigt inga permitteringsstöd i kvartalet.

Resultatet förbättrades väsentligt. En EBITDA-nivå på 10,8 (5,6) MSEK, vilket innebar en EBITDA-marginal på 11,9%. Ackumulerat uppgick EBITDA till 17,0 (0,8) MSEK vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 7,3%. Om man tar hänsyn till att bolaget under 2020 hade 4,9 MSEK i olika typer av Coronastöd så här långt på året, framstår årets ackumulerade resultatökning ännu starkare. Rensat från hyressubventioner och andra Covidstöd ökar EBITDA ackumulerat med 20,0 MSEK.

Pandemin är inte över ännu, och man kan se en ökad oro på flera europeiska marknader inför årsslutet. Men trots att året tidigare påverkats negativt av nedstängningar och restriktioner i många länder, har bolaget hittills åstadkommit ett starkt utfall både vad gäller försäljning och resultat. Året ska nu kunna avslutas med en riktig julhandel igen, något kunderna och butikerna tyvärr inte fick uppleva förra året.

Welcome to our world. Welcome to our dream.

Kristina Lindhe

Verkställande direktör

Denna information är sådan information som The Lexington Company AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 november 2021 kl. 08.00 CET. Lexingtons aktier är noterade på Nasdaq First North Growth Market under kortnamnet LEX. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, email: certifiedadviser@arctic.com,tel: +46 844 68 61 00.