18:08:44 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-27 Bokslutskommuniké 2024
2024-08-29 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 Split LAIR 100:1
2024-05-17 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2024-05-13 Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-29 Bokslutskommuniké 2023
2023-09-11 Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-29 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-12 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2023-02-24 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-22 Extra Bolagsstämma 2022
2022-08-26 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-03 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2022-02-25 Bokslutskommuniké 2021
2021-08-27 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-04 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2021-02-25 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-02 Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-28 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-25 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2020-06-24 Årsstämma 2020
2020-02-20 Bokslutskommuniké 2019
2019-12-30 Extra Bolagsstämma 2019
2019-11-07 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-29 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-23 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-21 Årsstämma 2019
2019-05-10 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2019-02-15 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-27 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-27 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-29 Årsstämma 2018
2018-05-23 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2018-05-15 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-16 Bokslutskommuniké 2017
2017-10-30 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-25 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-24 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2017-05-23 Årsstämma 2017
2017-02-27 Bokslutskommuniké 2016
2016-12-20 Extra Bolagsstämma 2016
2016-08-30 Split LAIR 100:1
2016-08-29 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-06-29 Årsstämma 2016
2016-05-29 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2016-02-29 Bokslutskommuniké 2015
2015-08-31 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-29 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2015-02-27 Bokslutskommuniké 2014
2014-10-31 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-29 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-29 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2014-05-28 Årsstämma 2014
2014-04-30 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-28 Bokslutskommuniké 2013
2013-12-11 Extra Bolagsstämma 2013
2013-10-30 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-30 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-06-20 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2013-06-19 Årsstämma 2013
2013-04-23 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-15 Bokslutskommuniké 2012
2012-10-26 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-24 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-18 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2012-04-17 Årsstämma 2012
2012-04-14 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-24 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-10 Extra Bolagsstämma 2011
2011-10-10 Extra Bolagsstämma 2011
2011-10-10 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-26 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-15 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2011-04-14 Årsstämma 2011
2011-04-14 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-25 Bokslutskommuniké 2010
2010-04-16 X-dag ordinarie utdelning LAIR 0.00 SEK
2010-02-10 Bokslutskommuniké 2009

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
LightAir utvecklar och säljer luftrenare för olika typer av miljöer. Produkterna är baserade på patenterade teknologier som bolaget tagit fram genom egenutvecklad teknologi. Produkterna kan användas av privatpersoner och företagskunder, där vardera produkt är anpassad utefter storleken på rummet, samt andra specifika faktorer som exempelvis rummets omgivning och industriell miljö. Bolaget har sitt huvudkontor i Solna.
2023-04-14 10:00:00

24 månaders prenumerationer av luftrening hos kontor och skolor

LightAirs finska verksamhet har förlängt ett existerande prenumerationsavtal med en finländsk kommun. Avtalet fortsätter nu löpa under de kommande två åren och rör ett antal hundratals enheter, samt innebär en omsättning på cirka två miljoner svenska kronor på årsbasis.

Genom tidigare förvärv har LightAir idag ett fokus på såväl Sverige som Finland som sin huvudsakliga nordiska hemmamarknad. I Finland återfinns ett antal industriella kunder, samtidigt som verksamheten har varit framgångsrik i ett antal offentliga upphandlingar gällande luftrening i kontor och skolmiljöer hos enskilda finska kommuner.

"Konkurrensen är stentuff här i Finland, inte minst utifrån det faktum att jag anser att detta är den mest mogna marknaden inom luftreningsfrågor i Norden," säger Klaus Hirvonen, Country Manager för LightAirs finländska verksamhet. "Jag har faktiskt svårt att se någon europeisk marknad vara lika pass utvecklad och samtidigt innehålla så många aktörer, inte minst inom kommersiell luftrening. Därför är det givetvis extra stimulerande när vår ledande teknologi i kombination med investering i djupa kundrelationer lönar sig och vi kan förlänga pågående prenumerationer på detta vis."

Aktiv luftrening är av ökande intresse och betydelse även bland svenska kontor, skolor och industrier. Ren luft bidrar till ökad produktivitet och en hälsosammare miljö med lägre sjukfrånvaro och minskade produktionsbortfall. Utöver konkreta fördelar med effektiv och tystlåten luftrening erbjuds även tillgång till LightAirs teknologier genom en enkel prenumerationslösning där enskilda kunder, inom såväl kommersiella som industriella målgrupper, kan abonnera på "ren luft som en tjänst".

"Det kan inte nog understrykas hur viktig vår nordiska hemmamarknad är och hur intressant just Finland är för oss som bolag - idag och på sikt", säger Peter Svensk, vd på LightAir. "Klaus har varit med länge i branschen såväl som i vår finska verksamhet. Antalet prenumerationer inom kontor och skolor är imponerande och är verkligen en plattform att vidareutveckla och förädla framöver. Tillsammans kommer vi, genom egen direktförsäljning såväl som via nya partners, intensifiera vår finländska närvaro under det kommande året även inom det rent industriella erbjudandet."

Våren 2022 genomförde LightAir ett förvärv av Cair AB, efter att de två bolagen länge samarbetat kring den luftreningsteknologi som idag till fullo marknadsförs under namnet LightAir CellFlow DEP. Industriell logik återfanns även i att samla teknologins samtliga immateriella rättigheter i ett bolag, överlappande målgrupper inom B2B-försäljningen samt starkt kompletterande produkterbjudanden inom de kommersiella och industriella segmenten.