Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Programvara |
"Med en numera rättvisande ARR-redovisning, stark försäljning och låg churn så ser vi nu glädjande en tvåsiffrig tillväxt i ARR (11,7%) i Q2." Martin Billenius, vd Litium
Perioden 1 april - 30 juni 2025
- Annual Recurring Revenue (ARR)* uppgick per 2025-06-30 till 84,4 MSEK (75,5 MSEK per 2024-06-30) vilket motsvarar en tillväxt på 11,7 % (9,7 %).
- Nettoomsättningen ökade med 2,6 % till 19,0 MSEK (18,5 MSEK) med en bruttomarginal på 69,0 % (68,9 %). Av den totala omsättningen bestod 100 % av repetitiva intäkter (ARR), varav 81,9 % avsåg abonnemangsintäkter och 18,1 % avsåg rörliga intäkter.
- EBITDA uppgick till 3,3 MSEK (4,3 MSEK).
- EBIT -1,3 MSEK (0,1 MSEK) och resultatet före skatt var -1,3 MSEK (0,1 MSEK).
- EBITDA per aktie blev 0,20 SEK (0,26 SEK).
- Nettoresultatet per aktie uppgick till -0,08 SEK (0,01 SEK).
- Investeringarna uppgick till 5,9 MSEK (4,9 MSEK), en ökning med 20,3 %.
- Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 4,2 MSEK (7,8 MSEK).
Perioden 1 januari - 30 juni 2025
- Annual Recurring Revenue (ARR)* uppgick per 2025-06-30 till 84,4 MSEK (75,5 MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 11,7 % (9,7 %).
- Nettoomsättningen ökade med 4,6 % till 37,9 MSEK (36,2 MSEK) med en bruttomarginal på 68,7 % (68,9 %). Av den totala omsättningen bestod 100 % av repetitiva intäkter (ARR), varav 84,7 % avsåg abonnemangsintäkter och 15,3 % avsåg rörliga intäkter.
- EBITDA uppgick till 7,1 MSEK (8,2 MSEK).
- EBIT -2,1 MSEK (-0,2 MSEK) och resultatet före skatt var -2,1 MSEK (-0,2 MSEK).
- EBITDA per aktie blev 0,43 SEK (0,50 SEK).
- Nettoresultatet per aktie uppgick till -0,13 SEK (-0,01 SEK).
- Investeringarna uppgick till 11,4 MSEK (10,3 MSEK), en ökning med 10,3 %.
- Likvida medel vid periodens utgång uppgick till 4,2 MSEK (7,8 MSEK).
*) Litium uppdaterar från och med denna rapportperiod sin definition av ARR (Annual Recurring Revenue). Se nedan för en definition och motivering av den nya modellen.
Annual Recurring Revenue (ARR)
Justering av ARR-definition
Litium uppdaterar från och med denna rapportperiod sin definition av ARR (Annual Recurring Revenue) för att bättre spegla det långsiktiga värdet i bolagets affärsmodell.
Under 2024 genomfördes ett byte av ARR-modell, men i samband med att ny ledning tillträdde under Q1 2025 har en genomlysning av bolagets nyckeltal gjorts. Denna analys har resulterat i en ny justering av ARR-definitionen för att ge en mer rättvisande bild av Litiums nuvarande position och framtida potential.
Syftet med förändringen är att:
- Öka transparensen i hur återkommande intäkter mäts,
- Förbättra jämförbarheten med andra SaaS-bolag, samt
- Tillhandahålla en mer framåtblickande indikator som kompletterar nettoomsättningen.
Den tidigare ARR-definitionen var bakåtblickande, med följande principer;
- Fasta avtalsintäkter för de senaste 12 månaderna.
- Rörliga avtalsintäkter för de senaste 12 månaderna.
Den uppdaterade ARR-definitionen är framåtblickande och baseras på följande principer:
- Årsintäktsvärdet för aktiva abonnemang vid rapportperiodens slut, baserat på kontrakterade priser.
- Endast återkommande intäkter inkluderas (engångsintäkter exkluderas).
- Inkluderar både nya och befintliga kunder, under förutsättning att avtalen är aktiva.
- En försiktigt bedömd andel av rörliga återkommande intäkter (ex. volym- eller transaktionsbaserade avgifter) inkluderas:
- För kunder med längre historik baseras bedömningen på faktiskt utfall och etablerade användningsmönster.
- För nya kunder görs en initial prognos i samband med kontraktsskrivning, som justeras nedåt för att undvika överskattning och säkerställa en konservativ bedömning.
Den nya modellen ligger närmare branschpraxis bland SaaS-bolag, där ARR används som ett nyckeltal för att illustrera skalbarhet, kundvärde och framtida intäktspotential - snarare än en summering av historiska prestationer.
Bolagets bedömning är att denna förändring ger investerare och andra intressenter en mer rättvisande bild av Litiums underliggande affär samt förmågan att skapa långsiktigt värde från kundbasen. ARR är Litiums viktigaste finansiella nyckeltal. Det visar det årliga värdet av de repetitiva intäkterna baserat på aktiva abonnemang vid periodens slut. Eftersom kunderna tenderar att stanna länge så har varje adderad ARR-krona ett högt värde.
ARR uppgick per 2025-06-30 till 84,4 MSEK (75,5 MSEK) vilket motsvarar en tillväxt på 11,7 % (9,7 %).
Grafen visar ARR-utvecklingen de senaste 13 kvartalen, med justerade historiska tal i enlighet med den nya beräkningsmodellen.
Annual Recurring Revenue - ARR (MSEK)
Aktiviteter under perioden
Litiums årliga B2B-rapport lanserad
Den 22 april släppte Litium den 9e upplagan av rapporten Nordic Digital Commerce in B2B. Rapporten visar på ett starkt skifte i B2B marknaden och bekräftar att digitaliseringen nu är djupt rotad i B2B-sektorn, 83% säljer via digitala kanaler och över 2/3 förväntar sig fortsatt tillväxt i sin digitala affär. Den visar också på ett starkt skifte i B2B-marknaden där digital handel och AI driver framtida tillväxt.
Litium växlar upp - rekryterar nyckelpersoner för skalbar tillväxt
Litium meddelar den 8 maj att man stärker sin organisation med 2 personer som en del av bolagets tillväxtsatsning. Henrik Rosén tillträder som interim Chief Technology Officer (CTO) och Andreas Granath som Chief Commercial Officer (CCO). Tillsammans ska de bidra till att öka takten i produktutvecklingen, förstärka kundresan och skapa nya affärsmöjligheter för Litiums kunder och partners.
Kommuniké från årsstämman
Litium årsstämma hölls den 15 maj i Stockholm. Protokoll och dokumentation kring årsstämman, inklusive styrelsens fullständiga förslag, finns att ladda ned som pdf på https://www.litium.se/investor-relations under Årsstämma 2025.
Litium stärker säkerheten med ny EU-baserad molninfrastruktur
Litium meddelar den 28 maj att de tar nästa steg i sitt långsiktiga säkerhetsarbete. Från augusti 2025 drivs Litium Commerce Cloud i en ny molninfrastruktur inom EU, med högre tillgänglighet, regulatorisk efterlevnad och geografisk redundans i tre datacenter. Den nya infrastrukturen innebär inte bara ett stärkt skydd mot cyberhot och högre tillgänglighet, utan även starkare efterlevnad av regelverk.
Litium lanserar ny försäljningsdashboard - stärker kundernas beslutsförmåga och driver tillväxt
Den 2 juni meddelar Litium att de introducerar en ny realtidsdashboard för försäljning. Med ökad transparens i affärsdata får företag bättre förutsättningar att fatta snabba, datadrivna beslut - och därigenom skapa tillväxt i sina digitala affärer.
Vd har ordet
Litium levererar ännu ett starkt kvartal med en fortsatt väldigt god försäljning som tangerade vårt all-time high från föregående kvartal när det kommer till antal nya kunder. Vår tillväxtambition är tydlig och genomsyrar hela organisationen. Vårt starka momentum inom försäljning, tillsammans med högre rörliga intäkter från befintliga kunder återspeglas nu också i vår ARR-utveckling.
Under kvartalet har vi justerat vår definition av ARR för att bättre spegla potentialen i vår affär samt hur vi på Litium presterar här och nu. Den nya, framåtblickande modellen baseras på årsintäktsvärdet för aktiva abonnemang vid periodens slut och inkluderar en försiktigt bedömd andel rörliga intäkter. Detta går också helt i linje med branschpraxis för SaaS-bolag. Tidigare utgick vi från en LTM princip (senaste 12 månaderna). Med en numera rättvisande ARR-redovisning, stark försäljning och låg churn så ser vi nu glädjande en tvåsiffrig tillväxt i ARR (11,7%) i Q2.
Vår nettoomsättning ökade med 2,6% jämfört med föregående år, vilket är bättre än plan och i linje med prognos. Detta trots att vi har haft en högre takt i migreringen av kunder till vår nya plattform än vi prognostiserat för. Innan vi är helt färdiga med detta arbete så kommer nettoomsättningen gå upp och ned lite beroende på kvartal. Detta påverkar dock inte vår ARR så det nyckeltalet är väldigt relevant och ger den bästa bilden av vår tillväxt och vår omsättning kommande 12 månader.
Det är också väldigt glädjande att se att våra rörliga intäkter ökar så pass mycket trots ett lite skakigt omvärldsläge. Det visar verkligen på styrkan hos våra kunder, partners och i vår plattform. Om man tittar på H1 så ligger vi på 22% i tillväxt jämfört med föregående år.
Vi har förstärkt vårt ledningsteam med två nyckelrekryteringar: Henrik Rosen som CTO och Andreas Granath som CCO. Båda med värdefull erfarenhet som blir central i vår fortsatta tillväxtresa. Samtidigt ser vi ett ökat behov av att växa och söker därför flertalet tjänster inom försäljning, customer success och vår produkt- & techorganisation. Känner du någon som vill vara med på resan till att bli det självklara valet i Europa för B2B bolag när de väljer ny e-handelsplattform, hör gärna av dig!
Trots ett utmanande omvärldsläge fortsätter B2B-företag att öka sina investeringar i digital handel. Litium är väl positionerat att stötta företag i sin digitala tillväxtresa. Vi investerar målmedvetet i både Go-To-Market och produktutveckling, med särskilt fokus på ökad säkerhet, skalbarhet och digital affärstillväxt för våra kunder. Givet de satsningar vi nu gör, den optimism vi känner av internt och den positiva responsen från marknaden, har vi goda möjligheter att fortsätta vår positiva trend med både ökad tillväxt och stark EBIT under resten av året.
Med det sagt så önskar jag er alla en god sommar och se till att verkligen ta tillfället att koppla av och spendera tid tillsammans med era nära och kära!
//Martin
Hela Q2-rapporten finns att ladda ner som PDF på https://www.litium.se/investor-relations under rapporter.
Kvartalsrapporten för Q3 2025 publiceras den 23 oktober 2025.
Denna information är sådan som Litium är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 08:00, 9 juli 2025.