Måndag 11 Augusti | 06:39:09 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Est. tid*
2026-02-13 07:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-23 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2025-04-28 - Årsstämma
2025-04-25 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-18 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-30 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2024-04-29 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-13 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-19 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-02 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2023-04-28 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-15 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2022-04-28 - Årsstämma
2022-04-27 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-10 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-27 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-26 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2021-04-23 - Årsstämma
2021-04-21 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-23 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-16 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-27 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2020-04-24 - Årsstämma
2020-04-22 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-11 - Bokslutskommuniké 2019
2019-04-29 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2019-04-26 - Årsstämma
2019-02-19 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-21 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning LYKO A 0.00 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-16 - Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Lyko Group är verksamt inom detaljhandeln. Bolaget erbjuder försäljning av skönhetsprodukter inom hud- och hårvård. Försäljning sker via webbplatser och fysiska butiker, med störst marknad inom Norden. Förutom ovannämnda produkter består portföljen av kosttillskott, samt hand- och fotvård som huvudsakligen säljs under externa varumärken. Huvudkontoret ligger i Vansbro.
2021-10-18 08:00:00
Lyko Group AB (publ) har idag ingått avtal om köp av 100% av INZO LARS BRATT AB inklusive varumärket Waterclouds. INZO är specialiserade på utveckling och tillverkning av skönhetsprodukter inom hårvård, hudvård, skägg och styling.

Lyko förvärvar bolaget från grundarna Kent Lundmark, Niclas Bratt och Stefan Fall. Köpeskillingen uppgår till 18 MSEK upfront för 100% med sedvanlig justering för kassa. Alla tidigare delägare kommer fortsatt att arbeta vidare i bolaget. Tillträde sker per idag.

INZO grundades 1996 och har idag 15 anställda samt fabrik med egen tillverkning i Tyresö utanför Stockholm. Försäljningen sker business to business och bolaget omsatte 39 miljoner senaste verksamhetsåret. Bolaget har utvecklat varumärket Waterclouds samt tillverkar produkter för externa skönhetsvarumärken, där ibland flera produkter ur Lykos Private Label-sortiment samt Pusher.  

Waterclouds innefattar både premiumprodukter riktade till konsumenter och Waterclouds Pro-serien med behandlingsprodukter t.ex. blekning, folie samt andra specialprodukter som används dagligen av frisörer.

Waterclouds konsument har fem produktlinjer:

  • Botanical -för den hållbarhetsmedvetne konsumenten
  • Relieve -utvecklad för att hjälpa mot hårbottenproblem
  • The Dude -herrserie inspirerad av den tidlösa stilen från 50-talets barbershops
  • Beard Junk -skäggvård och skäggstyling
  • Black Brush -lyxig kollektion av borstar

Rickard Lyko, VD Lyko kommenterar:
”INZO är ett utmärkt komplement till våra tidigare förvärv, där vi ser tydliga synergier med Grazette och Pusher. Bolaget adderar kunskap och stärker vår flexibilitet i hela värdekedjan från utveckling och tillverkning till marknadsföring och försäljning. Premiumvarumärket Waterclouds kompletterar vår egen varumärkesportfölj väl, vilken fungerar marginalförstärkande och är en viktig del i vår sortimentsstrategi för expansion i Europa.  

INZO:s etablerade relationer med många frisör och skönhetssalonger i Sverige är värdefulla och kommer bidra till vårt business to business erbjudande.”

Niclas Bratt, VD Inzo kommenterar:
”Vi är enormt glada att få följa med på Lyko:s tillväxtresa, vi känner dem väl efter att ha samarbetat i många år. Lyko kommer tillföra digital kompetens och stor distributionskraft vilket vi tror kommer vara avgörande för att ta INZO och Waterclouds till nästa nivå. Vi hoppas kunna bidra på produktsidan där INZO alltid har haft som mål att vara frisörernas bästa partner och utifrån deras höga krav vi har utvecklat varumärket Waterclouds.”

Mer info om produkterna: www.lyko.com/sv/waterclouds


Denna information är insiderinformation som Lyko Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s 
marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för 
offentliggörande den 18 oktober 2021 kl. 08.00 CET.