08:58:27 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2024-11-13 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-15 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-18 Ordinarie utdelning MOBA 0.00 SEK
2024-04-17 Årsstämma 2024
2024-02-21 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-15 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-23 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-20 Årsstämma 2023
2023-05-30 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-27 Ordinarie utdelning MOBA 0.00 SEK
2023-02-15 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-16 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-18 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-02 Ordinarie utdelning MOBA 0.00 SEK
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-17 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-05 Split MOBA 1:10
2021-06-07 Extra Bolagsstämma 2021
2021-05-04 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-02-26 Ordinarie utdelning MOBA 0.00 SEK
2021-02-25 Årsstämma 2021
2021-02-18 Kvartalsrapport 2021-Q1
2020-11-19 Bokslutskommuniké 2020
2020-08-20 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-05-14 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-02-21 Kvartalsrapport 2020-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
M.O.B.A Network förvärvar, utvecklar och driver gaming communities på den globala marknaden för gamers och e-sportare. Bolaget äger ett nätverk av webbaserade gaming communities, så som MOBAfire.com och ResetEra.com, samt YouTube-nätverket Union For Gamers (UFG). Affärsområdena består av annonsförsäljning på bolagets hemsidor och videoförsäljning via YouTube-nätverket. Verksamheten drivs via det svenska moderbolaget samt flertalet dotterbolag med säte i Nordamerika.
2024-01-26 08:00:00

M.O.B.A. Network har tagit det strategiska beslutet att öka sina investeringar i projekt som rör in-game annonsering. Beslutet är en följd av den starka tillväxten av in-game-appen Porofessor och en extern marknadsanalys.

Som tidigare kommunicerats utvecklar M.O.B.A. Network en ny in-game-app samt webbplats för spelet Valorant med planerad lansering och integrering i bolagets portfölj under första halvåret 2024. Ytterligare in-game-appar kommer att följa efter denna lansering.

"Vi har förstärkt vår organisation för att effektivt kunna utveckla och lansera fler in-game-appar, och jag förväntar mig att vi lanserar åtminstone ytterligare en sådan app under H1 2024, utöver Valorant. Vi känner stor tillförsikt inför att kunna utnyttja kraften i in-game annonsering vilket öppnar upp nya vägar för engagemang och tillväxt," säger Björn Mannerqvist.

Beslutet baseras på lärdomar från framgångarna med M.O.B.A. Networks in-game-app Porofessor som haft fler än 12 miljoner nedladdningar och därmed är den näst största appen på Overwolf; den ledande plattformen för in-game skapare och användargenererat innehåll (user generated content, UGC) samt på marknadsanalys, främst den nyligen släppta rapporten State of UGC 2024 från den världsberömda spelindustrins konsultföretag Naavik. Rapporten har belyst den exponentiella tillväxten och den transformativa potentialen hos in-game annonsering och UGC. M.O.B.A. Networks partner Overwolf, en central aktör i denna marknadsutveckling, har bidragit stort genom att injicera 201 MSUD i utbetalningspoolen för utvecklare vilket lett till en imponerande tillväxt på 26% år efter år. Detta gör att M.O.B.A. ser en mycket stor potential på området och anpassar sin strategiska vision till dessa framsteg och prognoser.

Ett strategiskt partnerskap för ömsesidig tillväxt
Samarbetet med Overwolf är väsentligt för M.O.B.A. Networks resa. Det är i linje med vår vision om att vara en viktig och innovativ aktör i den dynamiska världen av in-game och comunity-tjänster och monetisering. Samarbetet med Overwolf medför att M.O.B.A. Network får tillgång till ett ekosystem med över 165 000 in-game content creators och kan man utnyttja deras kreativitet och passion för spelutveckling.