Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Gaming |
MAG Interactive rapporterar ytterligare ett lönsamt kvartal med förbättrat kassaflöde. Lägre volymer av user acquisition resulterade i en minskning av nettoomsättningen med 17% jämfört med samma period föregående år. Nettoomsättningen för året minskade med 22% med en justerad EBITDA om 76 MSEK.
- Justerad EBITDA för kvartalet var 18 829 TSEK (23 713 TSEK), en minskning med 4 885 TSEK
- Koncernens nettoomsättning för kvartalet var 66 484 TSEK (80 095 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 17%
- Koncernens spelbidrag för kvartalet var 47 120 TSEK (53 942 TSEK), en minskning med 13%
- Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för kvartalet 6,5 US cents (7,0 US cents), en minskning med 6%
- Resultat per aktie under kvartalet var 0,05 SEK/aktie (0,25 SEK/aktie)
- Justerat resultat per aktie under kvartalet var 0,13 SEK/aktie (0,29 SEK/aktie)
- Kostnader för user acquisition för kvartalet uppgick till 8 858 TSEK (14 995 TSEK)
- Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,1 miljoner respektive 2,7 miljoner under kvartalet, en minskning med 10% respektive 16%
VD-kommentar i sammandrag
"Vi är glada att kunna rapportera ytterligare ett lönsamt kvartal med fortsatt starkt kassaflöde. Som förväntat under sommarmånaderna såg vi en liten minskning av intäkterna jämfört med Q3; dock var årets nedgång mindre än ett typiskt år. En ökning av intäkterna från in-app-köp mellan Q3 och Q4 kompenserade för en del, men inte hela, av årets säsongsbaserade nedgång i CPM (kostnad per tusen visningar), som negativt påverkar annonsintäkterna. Ökningen i in-app-intäkter beror på betydande uppdateringar i Quizkampen och Wordzee, där det nya spelläget Card King i Quizkampen bidrar särskilt positivt.
"De totala intäkterna i Q4 minskade med 5% jämfört med Q3, och landade på 66 MSEK. Nedgången i intäkter på 17%, jämfört med föregående år, är direkt relaterad till lägre investeringar i user acquisition (UA) under detta finansiella år. Vi är medvetna om behovet av att öka UA-volymerna för att återgå till omsättningstillväxt och fokuserar aktivt på detta område.
"Som tidigare kommunicerats har vi minskat vår kontorsyta och hanterar aktivt våra kostnader för att optimera kassaflödet. Vår kassaposition förbättrades till 122 MSEK, medan EBITDA låg på 19 MSEK, vilket resulterade i en hälsosam EBITDA-marginal på 28%. Fritt kassaflöde under kvartalet var 10 MSEK.
"Det faktum att vi är lönsamma och skuldfria innebär att vi har god kontroll, med en begränsad affärsrisk och att vi med tillförsikt kan investera i vår framtida potential.
"Mjuklanseringen av vårt nya korsordsspel, Crozzle, fortsätter att utvecklas väl. Eftersom vi fortfarande ser optimeringsmöjligheter från flera A/B-tester under kvartalet, siktar vi på att implementera dessa förbättringar innan den globala lanseringen. Vi arbetar målmedvetet mot att uppnå full återbetalning av UA-investeringar inom 180 dagar, vilket är förutsättningen för ett beslut om en global lansering.
"Vårt mål är att globalt lansera Crozzle under de kommande månaderna, förutsatt att vi uppnår våra kriterier för återbetalning av UA-investeringar. Tack vare vår nya plattform ser vi också möjligheter att frigöra UA-volymer för andra spel i portföljen under året och återgå till en tillväxtbana.
"Slutligen vill jag tacka alla anställda och aktieägare i MAG för ert fortsatta stöd och tro på den spännande framtid vi står inför," säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.
Perioden september 2023 - augusti 2024 i sammandrag (12 månader):- Justerad EBITDA för perioden var 75 837 TSEK (52 381 TSEK), en ökning med 23 455 TSEK
- Koncernens nettoomsättning för perioden var 283 432 TSEK (362 182 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 22%*
- Koncernens spelbidrag för perioden var 203 606 TSEK (187 472 TSEK), en ökning med 9%
- Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för perioden 6,5 US cents (7,4 US cents), en minskning med 12%
- Resultat per aktie under perioden var -0,12 SEK/aktie (0,02 SEK/aktie)
- Justerat resultat per aktie under perioden var 0,90 SEK/aktie (-0,14 SEK/aktie)
- Kostnader för user acquisition för perioden uppgick till 40 632 TSEK (126 472 TSEK)
- Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,1 miljoner respektive 2,9 miljoner under perioden, en minskning med 11% respektive 16%
*En justering, som inte hade någon påverkan på EBITDA och rörelseresultat (EBIT), har gjorts för nettoomsättning och försäljningskostnader gällande tidigare kvartal. Den presenteras i delårsrapporten, se not 7.
Presentation & rapport
Den 23 oktober 2024 kl. 10:00 presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen: http://www.twitch.com/maginteractive. Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på den sociala media-plattformen X, tidigare känd som Twitter, under dagen, skriv till @d_hasselbergeller @maginteractive.Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig på https://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.
Denna information är sådan information som MAG Interactive AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2024 klockan 08:00.