Lördag 23 November | 04:39:00 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-06-25 11:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-04-02 11:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-01-23 - X-dag ordinarie utdelning MAGI 0.00 SEK
2025-01-22 - Årsstämma
2025-01-22 11:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2024-10-23 - Bokslutskommuniké 2024
2024-06-26 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-04-17 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-01-18 - X-dag ordinarie utdelning MAGI 0.00 SEK
2024-01-17 - Årsstämma
2024-01-17 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2023-10-18 - Bokslutskommuniké 2023
2023-06-28 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-03-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-01-19 - X-dag ordinarie utdelning MAGI 0.00 SEK
2023-01-18 - Årsstämma
2023-01-18 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2022-10-19 - Bokslutskommuniké 2022
2022-06-29 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-04-06 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-01-20 - X-dag ordinarie utdelning MAGI 0.00 SEK
2022-01-19 - Årsstämma
2022-01-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2021-10-20 - Bokslutskommuniké 2021
2021-06-30 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-03-31 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-01-21 - X-dag ordinarie utdelning MAGI 0.00 SEK
2021-01-20 - Årsstämma
2021-01-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2020-10-21 - Bokslutskommuniké 2020
2020-06-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-04-01 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-01-22 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-15 - X-dag ordinarie utdelning MAGI 0.00 SEK
2020-01-14 - Årsstämma
2019-10-24 - X-dag ordinarie utdelning MAGI 0.00 SEK
2019-10-23 - Bokslutskommuniké 2019
2019-06-26 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2018-12-18 - Årsstämma
2018-11-21 - X-dag ordinarie utdelning MAGI 0.00 SEK
2018-10-17 - Bokslutskommuniké 2018
2018-07-04 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-04-18 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-01-17 - Kvartalsrapport 2018-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
MAG Interactive är ett teknikbolag inriktade mot spelutveckling. Bolaget innehar en bred produktportfölj bestående av ett spel inriktade mot tävling och diverse problemlösningar. Spelen distribueras via appbutiker och är anpassade för större operativsystem som Android och iOS. Användarna består huvudsakligen av privata aktörer. Bolaget grundades under 2010 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2023-06-28 08:00:00

MAG visar stärkta vinstmarginaler, med en omsättningstillväxt på 16% justerat för en engångsbonus föregående år. Nettoomsättningen nådde 89 MSEK och ARPDAU växte 22% jämfört med samma kvartal föregående år.

Perioden mars 2023 - maj 2023 i sammandrag:
  • Koncernens justerade nettoomsättning för perioden var 88 648 TSEK (76 456 TSEK) vilket motsvarar en ökning med 16%. Justeringen avser en extraordinär intäkt i jämförelseperioden på 14,7 MSEK. Justeringen på EBITDA samt resultat per aktie avser samma extraordinära intäkt samt omvärdering av incitamentsprogram, se not 4 för detaljer
  • Justerad EBITDA för perioden var 23 231 TSEK (10 965 TSEK)
  • Koncernens spelbidrag för perioden var 57 451 TSEK (45 841 TSEK), en ökning med 25%
  • Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för perioden 7,1 US cents (5,8 US cents), en ökning med 22%
  • Justerat resultat per aktie under kvartalet var 0,31 SEK/aktie (-0,18 SEK/aktie)
  • Kostnader för user acquisition för perioden uppgick till 19 152 TSEK (21 589 TSEK)
  • Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,3 miljoner respektive 3,4 miljoner under kvartalet, en minskning med 12% respektive 20%

VD-kommentar i sammandrag

"Omsättningen i Q3 nådde 89 MSEK - en årlig tillväxttakt på 16% justerat för en engångsbonus från en annonspartner föregående år. Periodens justerade EBITDA mer än fördubblades jämfört med föregående år.

"Tidigare kvartals investeringar i user acquisition (UA) fortsätter att betala sig och vår disciplinerade hållning till fasta kostnader gör att dessa överskott snabbt syns i lönsamhet för bolaget när UA-investeringar minskar.

"Den inbromsning av UA-investeringar vi ser i kvartalet sätter ljuset på den dynamik vi ofta beskriver under perioder av accelererande UA. Äldre kohorter av förvärvade användare fortsätter att generera intäkter och kommer så småningom ikapp och förbi de kvartalsmässiga UA-investeringarna. Vi har gradvis investerat mindre i UA sedan toppnoteringen i Q1. Som ett resultat av detta har vår EBITDA-marginal ökat från 0% i Q1, till 10% i Q2 och nu 26% i Q3.

"Bolagets finansiella mål är att växa betydligt snabbare än mobilspelsmarknaden, samt att på sikt kunna uppnå detta samtidigt som vi uppvisar en EBIT-marginal om 20%. Givet den vinstprofil vi applicerar på UA-verksamheten bör vi uppnå marginalmålet när kvartalsomsättningen ligger kring 125 MSEK. Vi tycker att det är ett såväl nåbart som inspirerande mål för oss som bolag.

"Vi utvecklar just nu två spel som vi internt anser vara kandidater till att kunna tas till en soft launch. Det innebär att vi har en bra bild av vad produkterna kan bli, lovande tidiga spelardata och ett team som är redo att bygga det innehåll som krävs för mer storskaliga tester.

"Vi har fortsatt med vårt modulära sätt att bygga nya spel vilket kommer att gynna oss alltmer över tid när vi bygger fler spel enligt samma modell. En större andel delad kod och delade moduler höjer såväl hastighet och kvalitet och ger oss anledning att tro på en allt högre kapacitet att ta nya spel till marknaden under 2023/24.

"Vi är stolta över vårt track record av hitspel under de senaste tio åren och även över det faktum att vi dubblat vår omsättning sedan 2018. Men framtiden är alltid mer spännande än det förflutna och vi är övertygade om att MAG har sin bästa tid framför sig," säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.

Perioden september 2022 - maj 2023 i sammandrag (9 månader):
  • Koncernens justerade nettoomsättning för perioden var 282 087 TSEK (223 067 TSEK) vilket motsvarar en ökning med 26%. Justeringen avser samma extraordinära intäkt som i kvartalet, justering av EBITDA samt resultat per aktie innehåller poster för omvärdering av incitamentsprogram
  • Justerad EBITDA för perioden var 32 889 TSEK (50 685 TSEK)
  • Koncernens spelbidrag för perioden var 133 530 TSEK (147 734 TSEK), en minskning med 10%
  • Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för perioden 7,6 US cents (5,8 US cents), en ökning med 30%
  • Justerat resultat per aktie under perioden var -0,24 SEK/aktie (0,30 SEK/aktie)

Presentation & rapport
Den 28 juni 2023 kl. 10:00 presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen här http://www.twitch.com/maginteractive. Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på Twitter under dagen, skriv till @d_hasselbergeller @maginteractive.Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig på  (https://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/)https://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.
Denna information är sådan information som MAG Interactive AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 juni 2023 klockan 08:00.