2023-12-01 08:00:00

Prospekterings- och gruvutvecklingsbolaget Bluelake Minerals dotterbolag Joma Gruver fick både planförslag och reguleringsplan godkända i kommunfullmäktige i Røyrvik. Möjligheten för att gruvan stoppas genom kommunalt veto är nu borta vilket vi anser ökar sannolikheten för gruvstart. Samarbeidslistan vann även kommunvalet i Røyrvik med egen majoritet vilket ses som positivt givet dess optimism kring återstart av Jomagruvan. Norge lanserade en ny mineralstrategi juni 2023 vilken innefattar snabbare realisering av mineralprojekt, mobilisering av kapital samt fokus på kritiska och strategiska råvaror. European Critical Raw Materials Act (CRMA) blev provisoriskt godkänd i november och förväntas implementeras under 2024. CRMA syftar till att snabba på tillståndsprocesser och stärka EU:s självförsörjande av kritiska och strategiska råmaterial. Mangold anser att både CRMA och Norges mineralstrategi bidrar till en högre sannolikhet för påbörjad produktion och ger stöd för snabbare tillståndsprocesser.

Bluelake Mineral genomförde en riktad emission om 9,4 miljoner kronor i oktober 2023. Bolaget kan tillföras ytterligare cirka 16,7 miljoner kronor i april 2024. Därutöver förs diskussioner om offentlig finansiering i dotterbolaget Joma Gruver via bidrag och fördelaktiga lån vilket väntas kunna kommuniceras under kommande månader. Mangold bedömer att Bluelake Mineral har tillräckligt med kapital för att driva de nödvändiga processerna framöver.
Mangold värderar Bluelake Mineral med en DCF-modell och har utfört  scenarioanalyser. Vi höjer riktkursen marginellt till 3,40 (3,35) kronor per aktie. Höjningen beror på att Mangold anser att sannolikheten för att projekten kan genomföras ökat.