Bifogade filer
Mangold uppdaterar sin syn på greentech-bolaget ChargePanel efter det andra kvartalet 2024. ChargePanel har utvecklat en SaaS-plattform för laddningsstationer vilken säljs som en "white label"-lösning till B2B-kunder. ChargePanels intäkter ökade till 4,5 (2,6) miljoner kronor under det andra kvartalet jämfört med samma period ifjol. Intäkterna var 13 procent högre än vår prognos för kvartalet och tillväxten uppgick till 71 procent. Återkommande intäkter har ökat med 63 procent jämfört med ifjol och 13 procent jämfört med föregående kvartal. Mangold ser utvecklingen som viktig då det väntas bidra till förbättrade marginaler och leda till bättre förutsättningar för lönsamhet 2026.
ChargePanel hade 5,3 miljoner kronor i kassan i slutet av det andra kvartalet 2024. Efter kvartalets utgång har ChargePanel genomfört en riktad emission samt nyttjande av TO1 som tillsammans genererade cirka 10,7 miljoner kronor före emissionskostnader. ChargePanel har även teckningsoptioner av serie TO2 och TO3 vilka kan generera 24,2 miljoner kronor. Personalkostnaderna minskade till 2,3 (2,8) miljoner kronor under kvartalet. Parallellt ökade övriga kostnader till 1,9 (1,5) miljoner kronor. Mangold har valt att sänka personalkostnader och höja övriga kostnader givet kostnadsutvecklingen.
Mangold upprepar riktkursen 3,60 kronor per aktie på 12 månaders sikt. Det bör noteras att vi räknar med fler aktier givet genomförd företrädesemission och förväntad utspädning från TO3.