2023-08-21 08:00:00

Mangold uppdaterar cybersäkerhetsbolaget Cyber Security 1 ("CYBER1") efter det andra kvartalet 2023. CYBER1:s intäkter ökade till 25,1 (19,3) miljoner euro under det första halvåret 2023 jämfört med samma period ifjol. Det motsvarar en tillväxttakt om 30 procent. Bruttoresultatet ökade till 5,7 (3,9) miljoner euro under samma period vilket motsvarar en ökning om 45 procent. EBITDA och resultatet har även vänt till svarta siffror; 0,4 (-1,5) miljoner euro respektive 0,0 (-1,9) under det första halvåret. Mangold bedömer fortsatt att CYBER1 kommer nå lönsamhet på helårsbasis under 2023 drivet av dess tillväxt samt marginalförbättringar. Givet att intäkterna och bruttomarginalen var lägre än väntat under det andra kvartalet justerar vi ner prognos för 2023. Personalkostnader, investeringar och övriga kostnader var lägre än väntat, och Mangold nedjusterar prognos för kostnadsbasen framgent.

CYBER1:s operativa kostnader minskade med 3 procent under det första halvåret samtidigt som intäkterna ökade med 30 procent. Detta trots att bolaget genomförde två förvärv under förra hösten. Kassan uppgick till 0,5 miljoner euro i slutet av kvartalet, motsvarande cirka 6 miljoner kronor. Mangold anser att kassan räcker givet att bolaget fortsätter uppvisa lönsamhet, vilket vi även prognosticerat
Mangold upprepar riktkursen 0,055 euro per aktie, motsvarande en uppsida om över 100 procent. För att riktkursen ska nås bedömer Mangold att bolaget behöver fortsätta leverera resultatförbättringar och nå lönsamhet på helårsbasis, samt fortsätta växa i en hög takt.