Bifogade filer
Mangold uppdaterar sin syn på mobiloperatören My Beat efter det första kvartalet. My Beat som har ett brutet räkenskapsår, rapporterade en nettoomsättning om 4,6 (2,9) miljoner kronor under det första kvartalet, vilket motsvarar en tillväxt om 61 procent. Den höga tillväxten är ett resultat av det förvärv som bolaget genomfört. Bruttomarginalen steg till 56,5 (3,7) procent, vilket främst ses som en följd av de prishöjningar som bolaget genomfört under året. Kostnaderna minskade till 5,0 (6,1) miljoner kronor. Bolaget har tidigare kommunicerat att de har för avsikt att uppnå positivt EBITDA under detta räkenskapsår. Redan under första kvartalet har detta uppnåtts vilket visar att bolaget lever upp till förväntningarna och är på god väg att uppnå positivt EBITDA på helårsbasis. My Beat har även som mål att uppnå 100 procent tillväxt under räkenskapsåret. Första kvartalets resultat indikerar att bolaget är på rätt väg, men en fortsatt hög tillväxt kommer att krävas för att uppnå målet.
My Beat har slutfört förvärvet av telemarketing- och kundservicebolaget TMC Silverstone. Detta stärker My Beats sälj- och kundserviceorganisation genom att addera expertis inom försäljning och kundhantering. Förvärvet väntas bidra till synergier mellan My Beats produktportfölj och TMC Silverstones förmåga att sälja abonnemang och hjälpa kunder. Effekten av detta syns redan under det första kvartalet, där bolaget redovisat en tydlig ökning av antalet nya kunder.
Mangold upprepar riktkursen på 0,75 kronor per aktie. My Beats resultat var i linje med Mangolds tidigare prognos. En känslighetsanalys visar ett motiverat värde mellan 0,53 och 0,99 kronor per aktie.