Tisdag 26 November | 06:37:11 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-10-22 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-17 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-07 - Årsstämma
2025-04-25 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-01-31 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-23 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-01 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2023-05-04 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-02 - Bokslutskommuniké 2022
2022-12-20 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-20 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2022-05-05 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-04 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-25 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.6
2021-10-25 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.6
2021-10-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.65
2021-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.65
2021-05-05 - Årsstämma
2021-04-29 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-05 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-29 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.6
2020-10-29 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.6
2020-10-22 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-26 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.65
2020-06-26 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.65
2020-06-25 - Årsstämma
2020-04-28 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-06 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-30 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.6
2019-10-30 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.6
2019-10-23 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-19 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.65
2019-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.65
2019-05-03 - Årsstämma
2019-05-03 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-08 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-25 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-20 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.25 SEK
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.25 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-09 - Bokslutskommuniké 2017
2017-12-01 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-10-20 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-21 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.10 SEK
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.10 SEK
2017-04-26 - Årsstämma
2017-04-26 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-08 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-21 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-09-08 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-07-15 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.10 SEK
2016-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.10 SEK
2016-04-27 - Årsstämma
2016-04-27 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-05 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-23 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-17 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.10 SEK
2015-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.10 SEK
2015-04-28 - Årsstämma
2015-04-28 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-06 - Bokslutskommuniké 2014
2014-10-24 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-18 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-30 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.00 SEK
2014-04-30 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.00 SEK
2014-04-29 - Årsstämma
2014-04-29 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-07 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-24 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-19 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.50 SEK
2013-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.50 SEK
2013-04-26 - Årsstämma
2013-04-26 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-13 - 15-7 2013
2013-02-08 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-26 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-09-28 - Kapitalmarknadsdag 2012
2012-07-20 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-07 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2012-05-07 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2012-05-04 - Årsstämma
2012-05-04 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-09 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-26 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-22 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-04 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2011-05-04 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2011-05-03 - Årsstämma
2011-05-03 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-18 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-28 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-18 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-06-09 - Split MSON A 4:1
2010-06-09 - Split MSON B 4:1
2010-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2010-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2010-04-27 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-17 - Bokslutskommuniké 2009
2009-10-22 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-19 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2009-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2009-04-27 - Årsstämma
2009-04-27 - Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Midsona utvecklar och marknadsför produkter inom hälsovård. Bolaget är en återförsäljare av diverse kosttillskott, skönhetsprodukter, hudvård, samt ekologiska livsmedel. Produkterna återfinns främst genom dagligvaruhandeln, apotek och via separata varumärken. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden. Bolagets huvudkontor ligger i Malmö.
2024-07-18 08:00:00

Organisk tillväxt och väsentligt förbättrat rörelseresultat i kvartalet April–juni 2024 (andra kvartalet)

  • Nettoomsättningen uppgick till 918 Mkr (893), motsvarande en tillväxt på 2,8 procent (–6,6). Organisk förändring i nettoomsättningen var 2,7 procent (–11,0).
  • Bruttoresultat uppgick till 265 Mkr (222), motsvarande en marginal på 28,9 procent (24,9) och bruttoresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 265 Mkr (236), motsvarande en marginal på 28,9 procent (26,4).
  • Rörelseresultat uppgick till 22 Mkr (–15), motsvarande en marginal på 2,4 procent (–1,7) och rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 22 Mkr (–1), motsvarande en marginal på 2,4 procent (–0,1).
  • Periodens resultat uppgick till 3 Mkr (–32), motsvarande ett resultat per aktie på 0,02 kr (–0,22) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till –19 Mkr (17).

Januari–juni 2024 (sex månader)

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 847 Mkr (1 867), motsvarande en tillväxt på –1,1 procent (–3,2). Organisk förändring i nettoomsättningen var –0,9 procent (–7,2).
  • Bruttoresultat uppgick till 534 Mkr (478), motsvarande en marginal på 28,9 procent (25,6) och bruttoresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 534 Mkr (492), motsvarande en marginal på 28,9 procent (26,4).
  • Rörelseresultat uppgick till 60 Mkr (1), motsvarande en marginal på 3,2 procent (0,1) och rörelseresultat, före jämförelsestörande poster uppgick till 60 Mkr (20), motsvarande en marginal på 3,2 procent (1,1).
  • Periodens resultat uppgick till 19 Mkr (–38), motsvarande ett resultat per aktie på 0,13 kr (–0,26) före och efter utspädning.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 2 Mkr (99).

Viktig händelse efter rapportperiodens utgång

  • Midsona etablerar en ny organisation med centrala funktioner för marknad & innovation, HR och inköp, som ett led i att öka koordineringen i koncernen och skapa rätt förutsättningar för lönsam tillväxt.

Koncernchefens kommentar

Det andra kvartalet 2024 innebar att vi tog ytterligare steg mot att uppnå våra nya finansiella mål: en EBIT-marginal överstigande 8 procent senast 2027, en genomsnittlig årlig organisk tillväxt på 3–5 procent och en nettoskuld som inte överstiger 2,5 gånger justerad EBITDA. Riktningen är utstakad och nu gäller det att fortsätta på denna väg.

Den underliggande efterfrågan på vårt kärnerbjudande – hälsosamma och hållbara livsmedel av hög kvalitet – är stark, men de senaste årens inflation och räntehöjningar har bromsat konsumenternas efterfrågan på flera av våra produktkategorier. Under kvartalet såg vi emellertid ett tecken på en viss ljusning, där räntesänkningar bidrog till ökad framtidstro och större vilja att konsumera. Att inflationen tydligt sjunker bidrar dessutom till att fokus kan flyttas från prisförhandlingar till nya affärer. Det medförde således att vi kunde återvända till organisk tillväxt under det andra kvartalet.

Bruttomarginalen stärktes för tredje kvartalet i rad

Det andra kvartalet är normalt årets svagaste för Midsona. I år inföll påsken – en efterfrågemässigt svag högtid för våra kategorier – redan i första kvartalet, vilket bidrog till att förbättra siffrorna för det andra kvartalet, samtidigt som juni var två butiks- och säljdagar färre än normalt. Under kvartalet ökade försäljningen med 3 procent till 918 Mkr (893), en ökning som hade kunnat vara ännu större om den inte hade påverkats negativt av flaskhalsar i produktionen i framför allt Tyskland.

Koncernens rörelseresultat uppgick till 22 Mkr (–15) och rörelseresultat, före jämförelsestörande poster, uppgick till 22 Mkr (–1) drivet av den ökade försäljningen samt av en stärkt bruttomarginal som ökade till 28,9 procent (26,4). För tredje kvartalet i rad ökade bruttomarginalen, trots fortsatt höga råvarupriser och temporärt högre produktionsomkostnader i några produktionsanläggningar. Förbättringen drevs av god prishantering, förbättrad produktmix till följd av sortimentsrationaliseringar och att olönsamma avtal avslutats.

Starkare resultat för samtliga divisioner

Liksom under årets första kvartal såg vi en tydlig förbättring av resultatet för samtliga divisioner under det andra kvartalet:

  • För Nordics förbättrades rörelseresultatet, före jämförelsestörande poster, till 38 Mkr (31), främst drivet av bättre bruttomarginal, realiserade synergier från genomförda omstruktureringsprogram och god kostnadskontroll. Försäljningen nådde 591 Mkr (593), som en konsekvens av vissa fortsatta utmaningar i den egna varumärkesportföljen och avslutade olönsamma kontraktstillverkningsuppdrag. Både Finland och Norge utvecklades väl, medan efterfrågan var svagare i Danmark och Sverige. Det innebar bland annat en lägre försäljning för några egna konsumentvarumärken i kategorin ekologiska produkter. Varumärket Friggs i kategorin hälsolivsmedel fortsatte att ha en god försäljningstillväxt.
  • North Europe ökade försäljningen med 11 procent och uppgick till 223 Mkr (201), främst drivet av en stark försäljningstillväxt för konsumentvarumärket Davert, som ett resultat av nya kundkontrakt, samt nya lönsamma kontraktstillverkningsuppdrag. Sammantaget bidrog detta till en förbättrad bruttomarginal på 19,1 procent (15,2) och ett väsentligt förbättrat rörelseresultat på 5 Mkr (–6). Den starka försäljningsutvecklingen hade fått ännu större genomslag om leveranserna inte hade bromsats av flaskhalsar i produktionen. Vi har åtgärdat detta genom att lägga till nya skift för att öka kapaciteten med full effekt redan under årets tredje kvartal.
  • För South Europe ökade försäljningen med 5 procent till 114 Mkr (108) och rörelseresultatet förbättrades till –2 Mkr (–9). Försäljningsutvecklingen i Spanien generellt och den franska dagligvaruhandeln var stark, medan den fortsatt var svag i den franska hälsofackhandeln. Vi är givetvis inte nöjda med resultatnivån och har initierat aktiviteter för att stärka försäljningen i den franska hälsofackhandeln samt ytterligare förbättra produktionseffektiviteten i den spanska verksamheten.

Implementeringen av vår nya strategi fortgår

Implementeringen av vår nya strategi för att stärka lönsamheten och nå de finansiella målen fortsatte enligt plan. Efter periodens utgång presenterades en ny organisation där centrala funktioner etableras för Marknad & Innovation, Inköp och HR i syfte att stärka förutsättningarna för lönsam tillväxt genom att den centrala koordineringen mellan divisionerna ökar. Spetskompetens internrekryteras till funktionerna, vilket ger en flygande start, och de nya rollerna kommer att ingå i koncernledningen.

Utsikter för 2024

Det gångna kvartalet innebar fortsatta förbättringar för Midsona, även om vi har mycket kvar att göra. Vi arbetar vidare för att skapa ännu bättre förutsättningar för lönsam organisk tillväxt. Vår bedömning är att vi under 2024 successivt kommer att fortsätta att förbättra oss. Fokus framåt är att implementera vår nya strategi och därmed steg för steg ta oss närmare våra finansiella mål.

Peter Åsberg

VD och koncernchef

Denna information är sådan information som Midsona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen

om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 18 juli 2024 kl. 8:00 CEST.