Tisdag 26 November | 06:53:40 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-10-22 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-17 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-07 - Årsstämma
2025-04-25 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-01-31 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-23 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-01 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2023-05-05 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2023-05-04 - Årsstämma
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-02 - Bokslutskommuniké 2022
2022-12-20 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-20 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2022-05-06 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2022-05-05 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-04 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-25 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.6
2021-10-25 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.6
2021-10-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.65
2021-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.65
2021-05-05 - Årsstämma
2021-04-29 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-05 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-29 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.6
2020-10-29 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.6
2020-10-22 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-26 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.65
2020-06-26 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.65
2020-06-25 - Årsstämma
2020-04-28 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-06 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-30 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.6
2019-10-30 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.6
2019-10-23 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-19 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON A 0.65
2019-05-06 - X-dag halvårsutdelning MSON B 0.65
2019-05-03 - Årsstämma
2019-05-03 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-08 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-25 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-20 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.25 SEK
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.25 SEK
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-09 - Bokslutskommuniké 2017
2017-12-01 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-10-20 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-21 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.10 SEK
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.10 SEK
2017-04-26 - Årsstämma
2017-04-26 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-08 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-21 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-09-08 - Extra Bolagsstämma 2016
2016-07-15 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.10 SEK
2016-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.10 SEK
2016-04-27 - Årsstämma
2016-04-27 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-05 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-23 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-17 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.10 SEK
2015-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.10 SEK
2015-04-28 - Årsstämma
2015-04-28 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-06 - Bokslutskommuniké 2014
2014-10-24 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-18 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-30 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 1.00 SEK
2014-04-30 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 1.00 SEK
2014-04-29 - Årsstämma
2014-04-29 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-07 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-24 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-19 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.50 SEK
2013-04-29 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.50 SEK
2013-04-26 - Årsstämma
2013-04-26 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-13 - 15-7 2013
2013-02-08 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-26 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-09-28 - Kapitalmarknadsdag 2012
2012-07-20 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-07 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2012-05-07 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2012-05-04 - Årsstämma
2012-05-04 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-09 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-26 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-22 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-04 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2011-05-04 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2011-05-03 - Årsstämma
2011-05-03 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-18 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-28 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-08-18 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-06-09 - Split MSON A 4:1
2010-06-09 - Split MSON B 4:1
2010-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2010-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2010-04-27 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-17 - Bokslutskommuniké 2009
2009-10-22 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-19 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON A 0.00 SEK
2009-04-28 - X-dag ordinarie utdelning MSON B 0.00 SEK
2009-04-27 - Årsstämma
2009-04-27 - Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Midsona utvecklar och marknadsför produkter inom hälsovård. Bolaget är en återförsäljare av diverse kosttillskott, skönhetsprodukter, hudvård, samt ekologiska livsmedel. Produkterna återfinns främst genom dagligvaruhandeln, apotek och via separata varumärken. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden. Bolagets huvudkontor ligger i Malmö.
2024-03-06 08:30:00

Midsonas styrelse har beslutat om nya finansiella mål som grundar sig på koncernens position på en marknad som präglas av underliggande stark tillväxt. Samtidigt lanserar Midsona en ny strategi som ska stärka koncernens förutsättningar för lönsam tillväxt genom att främja synergier och utveckla erbjudandet.

De långsiktiga drivkrafterna bakom Midsonas tillväxtresa är orubbade – viljan att investera i en hälsosam livsstil ökar i hela västvärlden. Det finns ett fortsatt stort underliggande intresse för ekologiska och hållbara produkter. Den långsiktiga samhällsutvecklingen pekar entydigt mot ett skifte i vår konsumtion med en större medvetenhet i konsumtion, där exempelvis de nya nordiska näringsrekommendationerna att äta mer växtbaserat är ett tecken i tiden. Signaler om ljusare ekonomiska utsikter visar på att Midsona är väl positionerat att möta efterfrågan på hälsosamma livsmedel av hög kvalitet.

Midsona har tagit flera viktiga steg på sin förändringsresa det senaste året. Nu tar vi nästa steg som pekar ut riktningen framåt. Vi presenterar nya finansiella mål och samtidigt lanserar vi en ny strategi som syftar till att stärka vår position och vårt erbjudande utifrån våra starka varumärken. Vi har planer för att väsentligt förbättra rörelsemarginalen från vår nuvarande nivå och senast 2027 väsentligt kunna överträffa toppåret 2020 då vi nådde 6,5 procent. Vi kommer att arbeta för att ytterligare öka vår effektivitet och fokusera vår affär på de marknader, varumärken och produkter som har bäst förutsättningar att växa lönsamt”, säger Peter Åsberg, VD för Midsona.


Nya finansiella mål

Förutsättningarna för livsmedelsindustrin har förändrats och Midsona arbetar aktivt med att förbättra sin effektivitet och konkurrenskraft. I samband med ytterligare förändringar i en ny miljö presenterar Midsona nya finansiella mål1) som gäller fram till 2027:

  • Organisk tillväxt 3-5% i genomsnitt per år
  • EBIT-marginal (före jämförelsestörande poster) över 8% till 2027
  • Nettoskuld/justerad EBITDA upp till 2,5 gånger
     

Ny strategi

Midsona har genomfört en genomlysning av koncernens strategiska riktning och en ny strategi som antogs i början av 2024, som syftar till att stärka lönsamheten och lägga grunden för framtiden. Midsonas nya strategi står på tre ben:

  1. För det första arbetar Midsona för att ytterligare stärka positionen, driva tillväxt och utveckla erbjudandet inom ekologiska livsmedel genom att arbeta marknadsöverskridande med produktion, inköp, innovation och kommunikation. Det handlar om att nyttja synergier mellan varumärken som gör det enklare för konsumenten att navigera i utbudet.
  2. För det andra ska Midsona fortsätta att växa med sina starka hälsovarumärken på både befintliga och nya marknader. Sammantaget innebär detta att koncernen framöver kommer att fokusera på lönsam organisk tillväxt på utvalda marknader med hjälp av Midsonas tre prioriterade varumärken där det finns stor potential – Friggs, Earth Control och Gainomax.
  3. För det tredje ska Midsona effektivisera värdekedjan och harmonisera sortimentet för att på så sätt utveckla ett erbjudande som möter marknadens behov. Midsona eftersträvar hög effektivitet i allt, från inköp och varumärkesutveckling till produktion och logistik.
     

1) Koncernens tidigare finansiella mål

Nettoomsättningstillväxt över 15 procent i genomsnitt per år
EBITDA-marginal (före jämförelsestörande poster) över 12%
Nettoskuld/justerad EBITDA mellan 3-4 gånger
Utdelning minst 30 procent av resultat efter skatt

Se presentationen om nya strategin

Midsonas nya strategi kommer presenteras av VD och koncernchef Peter Åsberg på följande events.

Denna information är sådan information som Midsona AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 6 mars 2024 kl. 8.30 CET.