07:05:06 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2022-11-03 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-04 Årsstämma 2022
2022-05-04 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-28 Extra Bolagsstämma 2022
2022-02-28 Bokslutskommuniké 2021
2021-12-30 Extra Bolagsstämma 2021
2021-11-03 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-25 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-05 Ordinarie utdelning NEWTON 0.00 SEK
2021-05-04 Årsstämma 2021
2021-04-29 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-24 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-03 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-26 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-16 Ordinarie utdelning NEWTON 0.00 SEK
2020-04-15 Årsstämma 2020
2020-02-26 Bokslutskommuniké 2019
2019-12-02 Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-30 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-28 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-29 Ordinarie utdelning NEWTON 0.00 SEK
2019-05-28 Årsstämma 2019
2019-04-30 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-28 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-22 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-30 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-15 Ordinarie utdelning NEWTON 0.00 SEK
2018-06-14 Årsstämma 2018
2018-05-08 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-28 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-13 Extra Bolagsstämma 2017
2017-11-03 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-30 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-13 Årsstämma 2017
2017-05-18 Ordinarie utdelning NEWTON 0.00 SEK
2017-05-09 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-23 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-24 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-30 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-27 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-05-27 Årsstämma 2016
2016-04-24 Ordinarie utdelning NEWTON 0.00 SEK
2016-02-25 Bokslutskommuniké 2015
2015-12-17 Extra Bolagsstämma 2015
2015-08-27 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-27 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-24 Ordinarie utdelning NEWTON 0.00 SEK
2015-04-23 Årsstämma 2015
2015-02-27 Bokslutskommuniké 2014

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorIndustri
IndustriIndustriprodukter
Newton Nordic är ett IT-bolag som utvecklar och erbjuder specialiserade produkt- och supportlösningar för stabilisering och fjärrstyrning av rörliga kameror inom TV- och filmindustri. Bolagets egenutvecklade system används exempelvis för direktsända tv-produktioner världen över, inom sport, musik, underhållning och evenemang. Bolaget har sitt huvudkontor i Linköping.
2021-11-18 08:30:00

Styrelsen och verkställande direktören för Newton Nordic AB, 556819-1984, avger härmed följande kvartalsredogörelse för koncernen avseende perioden juli - september 2021.

KVARTALSREDOGÖRELSE FÖR JULI - SEPTEMBER 2021 

Styrelsen och verkställande direktören för Newton Nordic AB, 556819-1984, avger härmed följande kvartalsredogörelse för koncernen avseende perioden juli - september 2021. Bolaget redovisade en positivt tillväxt på nästan 24% under de tredje kvartalet samt ett positivt rörelseresultat vilket är ett stort steg framåt för bolaget nu när samhället väl börjar öppna upp till de normala igen. Bolaget har haft en väldigt händelserik period och ni kan läsa mer om detta själva i rapporten under VD har ordet där Danjal Kanani lämnar en fullständig redogörelse över alla händelser i bolaget.
Koncernledningen har beslutat att införa ett kostnadsbesparingsprogram vilket kommer påverka bolaget positivt med 6.0 - 6.5 Mk och som uppskattas få full effekt redan vid Q1 2022.

Koncernledningen har beslutat att bredda sin verksamhet och även börja med egen uthyrningsverksamhet av kamera system samt digitala kameror vilket kommer ge bolaget månatliga intäkter samt ett ökat rörelseresultat. 

Influencer Panel verksamhet har haft en mycket god start sedan sin lansering och försäljningen av bolagets tjänster började den 1:e november och intresset från båda små och stora kunder är idag väldigt stort. Plattformen har bara under de två första veckorna i november haft en försäljning på cirka 2 Mkr vilket ligger över de budgeterade målen för bolagets verksamheten.
 

KONCERNEN: PERIODEN JULI - SEPTEMBER 2021
  • Nettoomsättning: 1 938 (1 564) kSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA):  625 (-66) kSEK
  • Resultat efter skatt: 130 (-654) kSEK
  • Antal aktier vid periodens slut: 94 706 531 (57 561 935)
  • Resultat efter skatt per aktie: 0,001 (-0,01) SEK
KONCERNEN: JAN - SEPTEMBER 2021
  • Nettoomsättning: 5 445 (7 862) kSEK
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA):  -1 378 (204) kSEK
  • Resultat efter skatt: - 2 468 (-1 190) kSEK
  • Antal aktier vid periodens slut: 94 706 531 (57 561 935)
  • Resultat efter skatt per aktie: -0,03 (-0,02) SEK

Väsentliga händelser under perioden

Den 26 juli meddelar Newton Nordic att bolagets kunder har fler än tio NEWTON-system på plats för TV produktionen av Olympiska spelen som pågick 23 juli - 8 augusti i Tokyo.

Den 27 augusti meddelas att styrelseledamoten Robin Kahlbom avgår ur styrelsen, på egen begäran, men fortsätter att arbeta operativt i bolaget med fokus på utveckling av bolagets försäljningsverksamhet och affärserbjudande.

Den 30 september meddelas att Newton Nordic har erhållit en begäran om extra bolagsstämma. Begäran kommer från bolagets huvudägare Capital Conquest AB (publ). 

AB (publ) som föreslår: Förvärv av marketing företaget "Influencer Panel med tillhörande e-handel, val av ny styrelse samt utdelning av bolagets nuvarande verksamhet till bolagets aktieägare.

Väsentliga händelser efter perioden

11 oktober meddelas att Newton Nordic har utfärdat en kallelse till extra bolagstämma enligt begäran från bolagets huvudägare Capital Conquest AB (publ).

11 november meddelas att affärsutvecklingschef Robin Kahlbom har lämnat in sin avskedsansökan.

11 november meddelas att G&W Fondkommission säger upp sitt avtal avseende uppdrag som Certified Adviser och bolaget inleder direkt samma dag ett arbetet för att anlita en ny Certified Adviser.
11 november hålls en extra bolagstämma där aktieägarna enhälligt beslutar att förvärva nya verksamheten Influencer Panel samt väljer en ny styrelse. Den nya styrelsen utser sedan
Danjal Kanani till ny VD i bolaget.
Kommentar från Styrelseordföranden. 

Vi känner självfallet till att det pågår mycket spekulationer om bolaget för tillfället, vilket är naturligt sett till händelserna under de senaste två månaderna. En dialog pågår med Nasdaq och resultatet av denna kommer att kungöras utan fördröjning till marknaden i stort. Vi respekterar den process som vi nu befinner oss i och ber om marknadens tålamod under den processen gång.

Emil Åkesson - Styrelseordförande, Newton Nordic AB

VD har ordet

Som nyvald VD för Newton Nordic så har jag glädjen att få presentera bolagets  Q3 rapport samt att få möjligheten att lämna en mer fullständig uppdatering kring Influencer Panels verksamhet och dess  utveckling och framsteg. En verksamhet som redan nu efter bara knappt två veckor har börjat att skapa resultat som kommer alla aktieägare till godo. Både gamla som nya. På den extra bolagsstämman den 11:e november 2021, så beslutade aktieägarna att välja en helt ny styrelse samt att förvärva det digitala marknadsföringsbolaget Influencer Panel. Den nya styrelsen beslutade därefter att välja mig till ny verkställande direktör för bolaget. Bolagsstämman beslutade även om ett så kallat inriktningsbeslut som rör förslaget att dela ut den nuvarande verksamheten till bolagets aktieägare.
 

Genomgång av Newton Nordics befintliga verksamhet

Med bakgrund av detta så beslutade jag och styrelsen omgående att genomföra en granskningsprocess för att utvärdera vilka möjliga synergier (positiv samverkan) som kan finnas mellan de två olika verksamheterna. Detta i syfte att kunna uppnå en maximal avkastning för bolagets aktieägare. Vi har därför under de senaste dagarna, noga gått igenom hela verksamheten på detaljnivå och även utvärderat det marknadssegment som bolaget idag arbetar inom för att få en så tydlig helhetsbild som möjligt av den nuvarande verksamheten och dess utvecklingsmöjligheter. 

Vi har därefter kunnat konstatera att det som tur är finns ett större antal olika synergier mellan Newtons kameraverksamhet och den nya verksamheten Influencer Panel, vilket skapar goda förutsättningar att kunna driva båda verksamheterna i samma koncern/bolagsgrupp. Varumärket Newton Nordic kommer att vara kvar, och det är vår förhoppning att verksamheten snart kommer att kunna uppvisa  en god lönsamhet. Med två olika verksamhetsområden så har bolaget två stabila intäktsgrenar, vilket i sin tur skapar unikt goda förutsättningar, till att bygga ett framgångsrikt tillväxtbolag inom media och produktion.

Newton Nordics Kamerastativ blir kvar - Bolaget har nu två lönsamma intäktskällor

Bolagets nya ledning har därför beslutat att inte gå vidare med en uppdelning av bolagets två verksamheter utan kommer i stället driva dem vidare tillsammans under samma koncern. Vi bedömer att det är bäst och mest värdeskapande för bolagets alla aktieägare.
Bolagets produkter är välkända på marknaden och har ett mycket gott renommé. Marginalen per sålt system är god, men trots det så har bolaget historiskt kämpat med stora rörelseförluster. Detta har i sin tur krävt årliga nyemissioner från bolagets aktieägare. Slutsatsen efter vår granskning visar att det inte är något fel på bolagets produkter eller på bolagets tekniska utvecklingsarbete. Utan det är i stället bolagets interna kostnadsmassa i form av styrelse/ledning/chefer som är orimligt hög i förhållande till den nuvarande produktionen och försäljningen. Vi bedömer därför att det utan att det inverkar negativt på produktutveckling, och allra minst på den för alla bolag, så nödvändiga försäljningen, går att minska Newton Nordics allmänna omkostnader högst väsentligt. Därmed kav ni med en mer marknadsanpassad och slimmad organisation, göra bolaget vinstdrivande redan med den nuvarande verksamheten. Något vilket man kan tycka att den tidigare styrelsen och ledningen, för länge sedan, borde haft som övergripande ambition att genomföra och verkställa.

Kostnadsbesparingsprogram för Newton Nordics befintliga verksamhet

Jag och den nya koncernledningen har därför beslutat att omgående genomföra ett omfattande kostnadsbesparings och effektiviseringsprogram vilket på årsbasis beräknas komma att påverka bolagets rörelseresultatet positivt med cirka 6,0 - 6,5 MSEK,  och vilket uppskattas få full effekt redan vid Q1 2022. Besparingsprogrammet implementeras i alla delar av bolaget, men är främst riktat mot tidigare ledning/chefer och inte minst den tidigare koncernledningen. Detta då kostnaderna för dem inte på något sätt är i närheten av ett rimligt belopp som en  verksamhet som Newton Nordic borde ha belastas av. Den är orimligt stor i proportion till verksamheten och bolagets storlek.  Kostnaderna kan främst härledas till den tidigare ledningen och ett flertal andra chefer som tyvärr själva har stått för över 50% av de totala kostnaderna, vilket i sin tur har årligen skapat ett för bolaget negativt rörelseresultat. 

Besparingsprogrammet kommer omgående påverka bolaget positivt och resultera i att även den ursprungliga  verksamheten, kamerastativ, i fortsättning  kommer gå med vinst, och därmed bidraga till ett positivt kassaflöde redan under Q1 2022.

Ökad försäljning och fokus på en internationell tillväxt

Bolaget har som tidigare kommunicerats, sålt att antal kamerasystem till olika Megakyrkor i USA via vår amerikanska samarbetspartner, och vi bedömer att de finns goda möjligheter till att kunna fortsätta ta nya marknadsandelar inom just denna sektor. Idag finns de cirka 3 000 Megakyrkor bara i USA, men även t ex Sydkorea och en del afrikanska/latinamerikanska länder har ett betydande antal Megakyrkor, vilka är bland vår möjliga nya kunder. Därutöver så har även bolaget tidigare sålt system till event och sport/idrottsbranschen som National Basketball Association ("NBA"), och vi ser en stor potential i att kunna fortsätta ta nya marknadsandelar även inom detta segment, och inte bara i USA, det är lika stort och brett i hela världen. 

Vi kommer även fortsättningsvis att fokusera vår försäljning emot TV och nyhetsföretag som NBC/CNN/ABC/Fox News/BBC/TF1/France 2/TV Globo med flera. Samt även inom filmproduktion, där bolag som Paramount/Warner Bros/Disney/Nordisk Film Production och många, många fler världen över verkar. Men, vi kommer även att utöka vår marknadsföring mot alla de produktionsföretag världen över, som, ofta rätt anonymt, producerar mycket av det som vi alla ser på TV eller i t.ex. en musikvideo.
Mer än tio NEWTON-system användes vid Olympiska spelen

Vid de Olympiska Spelen som pågick 23 juli - 8 augusti i Tokyo, så har Newton Nordics kunder använt fler än tio NEWTON-system på plats för Tv-produktion.

Försäljning och pågående orderhantering

Bolaget förhandlar idag med ett amerikanskt bolag, om en större volymförsäljning av ett antal kamerasystem, vilket i första steget uppgår till ett ordervärde om cirka 2.5 Mkr med goda möjligheter till ytterligare försäljningar. Förhandlingarna förväntas vara klara under slutet av december 2021. Införsäljningsprocessen av Newton Nordic systemet är något tidskrävande, då det är en komplex, tekniskt avancerad och förhållandevis dyr produkt, vilket medför att det i regel handlar om en större investering för bolagets kunder, vilket man även måste ha förståelse för.

Newton Nordic får utökade intäktskanaler och breddar sin verksamhet 

Uthyrning av Newton system

Som de flesta av våra aktieägare nog vet, så är Joakim och Jonna Lundell, även aktiva som producenter och ansvariga för egna produktioner. De har därmed en lång och gedigen samt betydligt större erfarenhet av användande och nyttan av Newton Nordics kamerastativ och liknande produkter än vad tidigare ledning sannolikt hade vilket bolaget nu ska ta vara på för att sjösätta en egen uthyrningsverksamhet.  Att ett produktionsbolag hyr in olika tekniska lösningar hör till vanligheterna och är en förvånansvärt stor affärsverksamhet. Att då som tillverkare av ett av de bästa stabiliserade stativlösningarna samt andra lösningar för inspelningar inte hyra ut dem är minst sagt lite förvånande. För att kunna skapa en större rörelsemarginal för bolagets produkter och samtidigt kunna erbjuda bolagets produkter till en mycket bredare marknad, så kommer bolaget i fortsättningen att börja hyra ut sina olika system. Detta kommer i ett första skede främst ske till olika produktionsbolag och events som har ett kortsiktigt behov av dessa tjänster/lösningar, utan att själva behöva göra större investeringar. Idag finns det ett stort antal events där bolagets produkter har medverkat men då via samarbetspartners, varför intäkterna då inte har tillfallit bolaget. Det här är något som vi omgående kommer ändra på när vi kompletterar verksamheten med denna nya intäktsgren. 

Intäkter från uthyrning kan bli lika stora eller större än försäljning av system

Vi bedömer idag att de finns en uppsida på minst lika stora intäkter i detta segment, som den nuvarande försäljningsverksamheten bidrar till årligen. Och blir bolaget framgångsrikt inom uthyrningsverksamheten så kommer det att väsentligt påverka bolagets rörelseresultat positivt. Till skillnad från ren försäljning av en produkt, så är uthyrning något som ger återkommande intäkter, som oftast med råge, överskrider de intäkter man kan förvänta sig vid en ren försäljning.
Uthyrning av digitala kameror
Som ett komplement till ovanstående, så kommer även bolaget att börja med att hyra ut digitala kameror för mindre och större events/inspelningar, då nya koncernledningen ser väldigt goda förutsättningar till att kunna ta nya marknadsandelar inom just detta segment. Inte minst, då Newton Nordic är ett av få företag i världen, som kan erbjuda en egen komplett lösning, med full kamera/stativanpassning. Täckningsbidraget på en uthyrningsverksamhet är så högt, att bolaget kommer att arbeta mycket aktiv med det nya affärsområdet, och de nya kunder det medför.
En uppdatering om Influencer Panel verksamhet

Därutöver så driver även plattformen en egen e-handel, där alla anslutna influencers har möjligheten direkt sälja ett bolags produkter till sina egna nätverk. Något som skapar goda intäktsmöjligheter för influencers, billigare produkt för konsumenterna och ökad försäljning för bolagen. 

Tillsammans så skapar den nya plattformen en av Sveriges, och i förläggningen flera länders, största nätverk av influencers och databas med kunder. Samt även vilka produkter som säljer bäst beroende på bland annat marknadssegment och årstid. Detta skapar effektivare marknadsföring för både mindre och större företag och även det allmänna såsom kommuner/landsting/skolor vård och omsorg med flera vilka effektivt vill kunna nå nya och befintliga kunder eller nå ut till allmänheten med olika budskap. För företag, eller det allmänna, så är Influencers mycket intressant, då konverteringen, vilket betyder ungefär, de som t ex klickar på en länk och går vidare, är mycket högre än för reklam via Google/Facebook och de andra annonsnätverken, och många gånger bättre än för gammaldags marknadsföring via TV/tidningar - Annonsören får helt enkelt "more bang for the buck" -mer för sina pengar.

Vad är en Influencer och vad är Påverkande Marknadsföring

En influencer är en person genom sitt inflytande, och ofta mycket stora antal följare på sociala medier, kan bilda eller påverka opinionen. En influencer inom marknadsföring är en person vars följare har ett förtroende för, vilket medför att de ofta väljer att förvärva de produkter som en influencer rekommenderar. Det behöver dock inte vara en produkt, utan en influencer kan vara för eller emot något i samhället, vilket då kan påverka hur folk t.ex går och vaccinerar sig, röstar eller donerar. Inom politiken är det vanligare än de flesta nog tror att ett parti anlitar en influencer för att få gehör för sina ståndpunkter eller idéer. Sociala medier som Instagram/Facebook/YouTube/Linkedin/Tik-Tok och många fler, på senare tid blivit en naturlig del av de flestas liv. Så har det även blivit en naturligt för företag och andra att använda detta som marknadsföringskanaler.

Influencer Marknadsföring - Påverkande Marknadsföring

Den nya verksamheten och dess plattform vänder sig främst till vad som kallas Micro-Influencers "Minifluencers" vilket brukar definieras som influencers med 10 000-50 000 följare på sociala medier. Just micro-influencers har sällan de kontakter som krävs för att få kontakt och kontrakt/uppdrag av större företag och inte ännu är tillräckligt kända för att uppmärksammas av ett företags marknadsföringsavdelning. Vad verksamheten, kortfattat gör, det är att aggregera (samla ihop) olika kategorier av influencers och erbjuda dem som ett paket till ett företag. Räckvidden (de kunder som kan nås) blir då mycket större och kan uppgå till flera miljoner eller till och med tiotals miljoner potentiella kunder. Och då vaknar marknadsförarna på även ett multinationellt storföretag. Det hela blir en win-win situation, där influencers når fler och större kunder, och företagen når en, i det närmaste valfritt stor räckvidd - Konceptet innebär även att ett paket kan skräddarsys mot en viss demografisk målgrupp, t ex studenter/pensionärer/nyblivna föräldrar/bilister och mycket mer. Det kan heller inte uteslutas, att de nya möjligheterna gör att våra Influencers följarantal, växer snabbare än vad de annars hade gjort.
Hur har marknaden för Influencers utvecklats

Marknadsandelen, den delen av marknadsföringsbudgeten som går till Influencers, växer med stormsteg på bekostnad av gammaldags marknadsföring såsom tidningar och TV. I en studie från 2019 så sade 17 % av de tillfrågade företagen att mer än 50 % budgeten skulle gå till Influencers, 65 % avsåg att öka andelen som går till Influencers -och den andelen kan på goda grunder antas ha ökat sedan dess. Marknaden i USA har ökat från 1,6 miljarder dollar 2016 till uppskattade nästan 14 miljarder 2021. Resten av västvärlden följer som oftast med i USA:s fotspår. Det här är ett av de snabbast växande affärsområdena, inte minst i Sverige som ofta ligger hyfsat i framkant vad avser nya teknologier med mera. Den föreslagna strukturaffären innebär att Newton Nordics aktieägare nu kan ta del av en ny framgångsresa. Influencermarknadsföring beräknas blir värd över 200 miljarder inom fyra år

Influencer Panels 4 olika intäktsgrenar 

Primärt så kommer intäkterna via annonsörer, där olika kampanjer står för det största intäktsflödet.
Influencer Panel har även löpande månatliga intäkter i form av avtalsintäkter, som härrör från bolagets samarbetspartners som är anslutna till plattformen där merparten beräknas komma från ett större antal SME bolag runt om i världen.  
Influencer Panel kommer även under Q1 - 2022 att lansera en unik betaltjänst riktad till alla användarna i plattformen där de får valmöjligheten att uppgradera sitt konto till en betalversion som då inkluderar betydligt fler funktioner och utökade tjänster i plattformen. Prisnivån för dessa tjänster kommer ligga på cirka 79 - 279 kr per månad och kan jämföras som en streamingintäkt till bolaget och kommer väsentligt att bidra till ett ökat rörelseresultat för koncernen vid en lyckad konveteringsgrad av användare.

Egen E-handel och avtalad E-handel

Därutöver så driver även plattformen en egen e-handel, där alla anslutna Influencers har möjligheten direkt sälja ett bolags produkter till sina egna nätverk, vilket skapar goda marginaler för Influencers och medför en billigare produkt för konsumenterna. E-handeln bedrivs antingen genom att Influencer Panel förvärvar produkter, vilka därefter säljs till konsumenter via  bolagets anslutna Influencers, eller genom att Influencer Panel avtalar med ett företag om att driva en försäljningskampanj för någon vara. I båda fallen så erhåller Influencer Panel en intäkt baserad försäljningen samt även en fast intäkt i de fall kampanjen drivs för ett företags räkning.

Influencer Panel - Möjlig omsättning och vinst

Influencer Panel har tidigare indikerat en ambition om att omsätta uppemot 40 miljoner, under det första verksamhetsåret. Bolaget ser nu, att det inte är orealistiskt att intäkterna kan komma upp till 40 miljoner eller bättre, enkom av abonnemangsintäkter, till det kommer intäkter från vilka bolaget har en procentsats i häradet 20 - 30 % i marginal, och där således den större delen tillfaller anslutna Influencers. Marginalen för abonnemangsbundna intäkter är mycket hög +90 %. Influencer Panel ser därför en trolig omsättning för det kommande året, som överstiger tidigare prognos.

Nya Omsättningsmål för koncernen Newton Nordic + Influencer Panel

Newton Nordic - Kameraverksamhet

Bolaget har som förhoppning att den befintliga verksamheten, bestående av försäljning av stabiliserade kamerastativ m.m., kan komma att omsätta i häradet 12 - 15 miljoner under kommande verksamhetsår, därtill kommer den nystartade uthyrningsverksamheten, vilken på sikt beräknas kunna omsätta 5 - 10 miljoner om bolagets försäljningsstrategi  går som planerat. För kommande verksamhetsår 2022 beräknas Newton Nordics "kamera" verksamhet kunna omsätta minst cirka 20 miljoner med en beräknad vinst i häradet 5 - 8 miljoner, med beaktande av uthyrningsverksamhetens höga marginaler samt kostnadsbesparingarna som genomförs under Q4 2021 samt början av Q1 2022.

Influencer Panel

Influencer Panel beräknas som nämnt kunna omsätta +40 miljoner under första 12-månadersperioden med en genomsnittlig marginal på +20 %. Därutöver så tillkommer bolagets abonnemangsintäkter, som har en marginal på +90 %. Av försiktighetsskäl så har vi inte valt att lämna ut någon intäktsprognos kring abonnemangsintäkterna utan kommer i stället att återkomma kring denna del i bolagets Q1-rapport i samband med att tjänsten lanseras.
Influencer Panel användare

Bolaget har som målsättning att redan innan årsskiftet öka antalet användare till över 5.000 varav ett antal säljkampanjer kommer nu att genomföras under november 2021. För att sedan gå upp till 10.000 användare redan under första halvan av 2022. Bolagets plattform riktar sig globalt och vi ser redan nu ett stort inflöde till plattformen från utländska aktörer. 
Influencer Panel försäljning under första två veckor i november

Försäljningen av bolagets tjänster började den 1:e november och intresset från båda små och stora kunder är idag väldigt stort. Plattformen har bara under de två första veckorna i november haft en försäljning på cirka 2 Mkr vilket vi ser som ett mycket gott tecken på hur framtiden kommer se ut.

 

Informationen är sådan som NEWTON NORDIC AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 18 november 2021 08:30.