2024-07-03 15:35:00

Nightingale Health Oyj

3.7.2024 klo 16.35

Sairastumisriskien tunnistamisen ja ennaltaehkäisevän terveyden edelläkävijä Nightingale Health Oyj ("Nightingale Health") otti tilikaudella 7/2023-6/2024 useita edistysaskeleita kehittämänsä teknologian käyttöönotossa terveydenhuollossa. Edistysaskeleet sisälsivät sekä pilottihankkeita että Nightingale Healthin terveystestin kansallisen mittakaavan käyttöönoton, jossa perinteiset veritestit korvattiin (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/terveystalo-on-aloittanut-nightingale-healthin-verianalyysiteknologian-kayton-tyoterveydessa-saannol,c3903088) Nightingale Healthin sairastumisriskiennusteilla. Saavutukset ovat linjassa yhtiön tilikauden alussa julkistetun päivitetyn strategian kanssa (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/sisapiiritieto--nightingale-health-paivittaa-strategiansa-ja-keskittyy-jatkossa-liiketoimintoihin-yr,c3834254) ja osoittavat merkittävää edistymistä Nightingale Healthin missiossa tehdä terveydenhuollosta kestävämpää maailmanlaajuisesti.

Elokuussa 2023 Nightingale Health ilmoitti solmineensa Suomen Terveystalo Oy:n ("Terveystalo") kanssa (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/sisapiiritieto--terveystalo-ottaa-kayttoon-nightingale-healthin-verianalyysiteknologian-tyoterveydes,c3831962) sopimuksen, jonka myötä Nightingale Healthin verianalyysiteknologia otettiin käyttöön Terveystalon työterveysasiakkaille maanlaajuisesti. Työterveyshuolto on olennainen osa Suomen perusterveydenhuoltojärjestelmää, ja Terveystalo-yhteistyön myötä Nightingale Healthin verianalyysiteknologian tuottamat sairastumisriskiennusteet kattavat noin 30 % suomalaisesta työvoimasta. Tilikauden loppuun mennessä Nightingale Health oli tarjonnut sadoille terveydenhuollon ammattilaisille paremmat työkalut ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon, ja yli 50000 henkilöä oli hyötynyt Nightingale Healthin teknologian tarjoamista sairastumisriskiennusteista. Ensimmäiset aggregoidut tilastotiedot sairastumisriskiennusteista julkaistiin tilikauden viimeisellä neljänneksellä. Ne osoittivat Nightingale Healthin teknologian soveltuvuuden ennaltaehkäisevän kansallisen terveydenhuoltojärjestelmän mahdollistamiseksi (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/modernia-terveysteknologiaa-hyodyntava-terveystarkastus-tarjoaa-paremman-perustan-kansanterveydelle,c3996004) nykyisen reaktiivisen lähestymistavan sijaan.

Tilikauden kolmannella neljänneksellä Nightingale Health ilmoitti hankkineensa Welltus Inc.:n (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/sisapiiritieto--nightingale-health-vahvistaa-japanin-liiketoimintaansa-hankkimalla-welltus-inc-n,c3947677) vahvistaakseen Japanin liiketoimintaansa. Yrityskaupan myötä Nightingale Healthilla on erinomainen asema hyödyntää jo vakiintunutta yli 200 sairaalan verkostoaan Japanissa, sekä etsiä uusia kumppanuuksia laajentaakseen yhtiön teknologian käyttöä yhdessä Aasian suurimmista terveydenhuoltomarkkinoista.

Tilikaudella Nightingale Health rakensi laboratorioita Singaporessa ja Iso-Britanniassa. Singaporessa Nightingale Health ilmoitti yhteistyösopimuksesta Innoquest Diagnosticsin kanssa (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/sisapiiritieto--nightingale-health-ja-innoquest-diagnostics-ovat-solmineet-yhteistyosopimuksen--jonk,c3879831). Innoquest Diagnostics on osa Pathology Asia -konsernia, joka on yksi Kaakkois-Aasian suurimmista diagnostiikkapalvelujen tarjoajista. Yhteistyön myötä Nightingale Healthilla on erinomainen asema sekä tarjota palveluitaan nopeasti kehittyvässä Singaporen markkinassa että levittäytyä laajemmin Kaakkois-Aasian alueelle, jossa on yli 500 miljoonaa asukasta. Iso-Britanniassa Nightingale Health sai laboratorion perustamisen (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/nightingale-healthin-iso-britannian-laboratorio-tulee-sijaitsemaan-porton-science-parkissa,c3837466) lisäksi valmiiksi kaikkien 500000 UK Biopankin osallistujien verinäytteiden analysoinnin (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/nightingale-healthin-analysoimat-500-000-uk-biopankin-verinaytetta-luovat-maailman-suurimman-veren-m,c3892651) ja loi näin maailman suurimman veren merkkiaineiden tietokannan kroonisten sairauksien tutkimukseen. Maailmassa ei ole toista yritystä, joka olisi saavuttanut Nightingale Healthin tason lääketieteellisessä näytössä kroonisten sairauksien ymmärtämisessä. Tämä luo vahvan aseman tarjota Nightingale Healthin teknologiaa paitsi Iso-Britanniassa, myös maailmanlaajuisesti vaativimpiinkin perusterveydenhuollon tarpeisiin.

Tilikauden lopussa Nightingale Health ilmoitti kahdesta uudesta strategisesta yhteistyöstä Yhdysvalloissa. Toinen sopimuksista tehtiin Boston Heart Diagnosticsin (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/sisapiiritieto--nightingale-health-ja-boston-heart-diagnostics-sopivat-strategisesta-yhteistyosta-ni,c4008343) ja toinen 23andMe:n (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/sisapiiritieto--23andme-ja-nightingale-health-julkistavat-strategisen-yhteistyon-ja-kaynnistavat-ver,c4008720) kanssa. Uudet yhteistyösopimukset yhdessä aiemmin julkaistujen sopimusten Kaiser Permanenten (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/sisapiiritieto--nightingale-health-ja-kaiser-foundation-health-plan-inc--ovat-tehneet-sopimuksen-50-,c3960753), Weill Corner Medicinen (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/nightingale-health-avaa-yhdysvaltoihin-laboratorion--jonka-ensimmainen-asiakas-on-weill-cornell-medi,c3961957) ja Mass General Brighamin (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/nightingale-health-analysoi-verinaytteita-johtavalle-yhdysvaltalaiselle-terveydenhuollon-toimijalle,c3830188) kanssa ovat keskeisessä osassa yhtiön verianalyysiteknologian käytön laajentamisessa Yhdysvalloissa. Tekemällä yhteistyötä Yhdysvaltojen merkittävimpien terveydenhuolto-organisaatioiden kanssa Nightingale Healthilla on hyvät edellytykset hakea kasvua maailman suurimmalla terveydenhuoltomarkkinalla.

Tilikauden lopussa Nightingale Health ilmoitti myös hankkineensa täydet immateriaalioikeudet VelvetTM (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/nightingale-health-on-hankkinut-taydet-immateriaalioikeudet-velvet--verenkerayslaitteeseen-varmistaa,c4007822) verenkeräyslaitteeseen. Hankinta varmistaa yhtiön aseman ainoana itse kerättyyn verinäytteeseen perustuvan kokonaisvaltaisen ratkaisun tarjoajana. VelvetTM verenkeräyslaitetta tullaan käyttämään 23andMe-yhteistyössä sekä kesäkuun 2024 lopulla julkaistun Iso-Britanniassa toimivan terveysyritys ZOE:n kanssa (https://news.cision.com/fi/nightingale-health/r/nightingale-health-ja-zoe-laajentavat-tutkimusyhteistyotaan-ottamalla-kayttoon-verenkerayslaitteen,c3944877) tehtävässä yhteistyössä.

Yhteenvetona Nightingale Health on tilikaudella 7/2023-6/2024 ottanut isoja harppauksia edistääkseen teknologiansa käyttöönottoa terveydenhuollossa, ja se on hyvässä asemassa tekemään uusia läpimurtoja myös juuri alkaneella tilikaudella.

Lisätietoja antaa:

Teemu Suna, toimitusjohtaja
ir@nightingalehealth.com

Nightingale Healthista

Nightingale Healthin missio on rakentaa kestävää terveydenhuoltoa ja vähentää terveydenhuollon eriarvoisuutta. Nightingale Health on kehittänyt maailman edistyneimmän terveystestin, joka tunnistaa yhdestä verinäytteestä keskeisten kroonisten sairauksien riskit yhdellä kertaa. Nightingale Healthin terveystesti on mahdollista skaalata koko väestölle matalin kustannuksin ja sillä voidaan korvata monet nykyisistä terveydenhuollon rutiinitesteistä. Kun sairastumisriskissä olevat henkilöt pystytään tunnistamaan, voidaan terveyspalvelut kohdentaa niitä eniten tarvitseville ja ennaltaehkäistä sairauksia tehokkaasti. Jokaisella tehdyllä terveystestillä autamme rakentamaan terveempää maailmaa.

Nightingale Healthilla on suomalainen emoyhtiö sekä tytäryhtiöt seitsemässä maassa kuten Japanissa, Yhdysvalloissa, Singaporessa ja Iso-Britanniassa. Nightingale Healthilla on terveydenhuolto- ja tutkimusasiakkaita yli 34 maassa ja yhtiön teknologiaa käytetään monissa maailman johtavissa terveyshankkeissa, kuten UK Biopankissa. Yhtiön teknologiaa on tähän mennessä käytetty yli 600 vertaisarvioidussa tutkimuksessa. Yhtiön B-sarjan osakkeet on listattu First North Growth Market Finland -markkinapaikalla. Lue lisää: https://nightingalehealth.com/ (https://nightingalehealth.com/fi/)