Bifogade filer
Nordic LEVEL Group AB (publ) lanserar Next LEVEL, ett koncernövergripande effektiviseringsprogram som markerar nästa steg i koncernens utveckling. Genom att införa anpassat systemstöd och gemensamma arbetssätt över hela koncernen och dess affärsområden ska projekt Next LEVEL stärka förutsättningarna för detaljerad och strukturerad uppföljning av alla projekt och affärer - vilket leder till ökad effektivitet, bättre styrning och förbättrad lönsamhet. Initiativet leds av den nytillträdda vd:n Jalal Anabtawi, och de förväntade årliga besparingarna och resultatförbättringarna uppgår till cirka 11 MSEK, varav merparten under innevarande år.
Next LEVEL är en naturlig fortsättning på det genomförda initiativet ETT LEVEL, som har samlat koncernens olika bolag och affärsområden under ett gemensamt paraply, byggt en enhetlig kultur och skapat synergier mellan affärsområdena Technology och Advisory. Det mycket framgångsrika genomförandet har lett till ökat samarbete och stärkt koncernen för fortsatt tillväxt.
Initiativet Next LEVEL syftar till att öka koncernens effektivitet och lönsamhet genom att vidareutveckla befintlig förmåga att systematiskt mäta, följa upp och utvärdera alla affärer och projekt. Med förbättrade rutiner och för organisationen anpassat systemstöd blir det möjligt att styra verksamheten mer datadrivet - med tydligt fokus på lönsamhet, produktivitet, kvalitet, kostnadskontroll och kundvärde.
"Med Next LEVEL vill vi skapa en tydlig struktur där vi löpande kan följa upp hur varje del av verksamheten presterar. Det ger oss bättre styrning, ökad transparens och möjlighet att frigöra resurser för tillväxt - samtidigt som lönsamheten förbättras och kundvärdet ökar", säger Jalal Anabtawi, vd för Nordic LEVEL Group.
Effektiviseringarna genom Next LEVEL beräknas ge en årlig besparing och resultatförbättring om cirka 11 MSEK när det är fullt implementerat. En del av resultatförbättringarna kommer från processförbättringar, och en annan del från att funktioner successivt ersätts av nya systemstöd. Det övergripande målet är att skapa förutsättningar för tillväxt till lägre marginalkostnad, med högsta kundnytta och förbättrad leveranskapacitet.