Tisdag 26 November | 08:27:09 Europe / Stockholm

Prenumeration

Kalender

Tid*
2025-02-20 08:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-21 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-10-16 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-20 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2024-06-19 - Årsstämma
2024-05-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-21 - Bokslutskommuniké 2023
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2023-05-24 - Årsstämma
2023-05-18 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-24 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-10-14 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-08-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-27 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2022-05-25 - Årsstämma
2022-05-19 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-25 - Årsstämma
2021-05-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2020-05-28 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2020-05-27 - Årsstämma
2020-03-04 - Bokslutskommuniké 2020
2019-11-28 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2019-08-29 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-06-12 - Årsstämma
2019-05-24 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-05-10 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2019-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2018-08-31 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-07-16 - Extra Bolagsstämma 2018
2018-05-29 - Årsstämma
2018-05-29 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-05-18 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2018-02-28 - Bokslutskommuniké 2018
2017-11-29 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2017-10-20 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2017-10-19 - Årsstämma
2017-09-29 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-06-30 - Bokslutskommuniké 2017
2017-05-30 - Extra Bolagsstämma 2017
2017-03-30 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2016-12-16 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2016-10-22 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2016-09-30 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2016-09-20 - Årsstämma
2016-06-30 - Bokslutskommuniké 2016
2016-03-31 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2015-12-18 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2015-10-23 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2015-10-21 - Årsstämma
2015-09-25 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2015-06-26 - Bokslutskommuniké 2015
2015-03-27 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2014-12-17 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2014-10-23 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2014-10-22 - Årsstämma
2014-09-26 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2014-06-27 - Bokslutskommuniké 2014
2014-03-28 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2013-12-17 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2013-10-10 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2013-10-09 - Årsstämma
2013-09-27 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2013-06-28 - Bokslutskommuniké 2013
2013-03-27 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2012-12-14 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2012-10-05 - Årsstämma
2012-09-28 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2012-06-28 - Bokslutskommuniké 2012
2012-03-30 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2011-12-16 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2011-10-14 - Extra Bolagsstämma 2011
2011-10-05 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK
2011-10-04 - Årsstämma
2011-09-30 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2011-06-30 - Bokslutskommuniké 2011
2011-03-31 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2010-10-08 - X-dag ordinarie utdelning NBZ 0.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Northbaze Group är ett teknikbolag. Bolaget utvecklar och säljer i huvudsak mobila tillbehör för egna varumärken men även under kunders egna märken. Utöver mobila tillbehör tillhandahåller bolaget produkter inom bland annat ljud och IT. Utöver verksamheten med de egna varumärkena JAYS, Copter, Kavaj och Krusell drivs en förvärvsdriven strategi där bolaget förvärvar nya bolag till gruppen. Northbaze Group grundades 2006 och har sitt huvudkontor i Göteborg.
2022-11-24 08:30:00
Kvartalsrapport 30 september 2022
  • Northbaze Group uppnår en omsättning under det tredje kvartalet 2022 på 41,0 mkr, (25,8 mkr). Bolaget visar ett positivt EBITDA resultat med 5,0 mkr (0,2 mkr). Underliggande EBITDA exklusive Shieldpatrol China är 6,6 mkr.
  • Koncernens totala kassaflöde är positivt och uppgår till 12,8 mkr för perioden, motsvarande period förra året var kassaflödet – 4,9 mkr.
  • Omsättningen per affärsområde fördelar sig enligt; Adiantes 17,1 mkr (12,4 mkr), Smart Mobility 16,3 mkr (7,3 mkr) och Audio & Sound 6,2 mkr (7,1 mkr). 
  • Förvärvet av Copter AB som genomfördes i början av året bidrar i kvartalet med både tillväxt och resultat i linje med koncernens långsiktiga mål.
  • Adiantes visar en försäljningsökning med 38% i kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Ökningen kopplad till dels nya kunder men också en stabil tillväxt från befintliga partners.
  • Smart Mobility visar en kraftigt ökad försäljning i kvartalet jämfört med föregående år. Copter AB ingår numera i affärsområdet och förutom Copter visar affärsområdet en mindre minskning jämfört med föregående år. Minskningen kommer från minskad försäljning utanför Sverige.
  • Audio & Sound uppnår en omsättning på 6,2 mkr i det andra kvartalet 2022. För Q3 2021 visade Audio & Sound 7,1 mkr.
  • Bruttomarginalen för koncernen i sin helhet ökar från 46,3% till 53,8% i kvartalet. En stor del av ökningen kommer från Copter AB men även övriga delar bidrar.
  • Orderboken för koncernen uppgick i slutet av kvartalet till 18,5 mkr (18,5 mkr). Fördelningen är Adiantes mkr 3,5 mkr (10,0 mkr) Audio & Sound 10,5 mkr (2,0 mkr) och Smart Mobility 4,5 mkr (6,5 mkr).  
  • Soliditeten uppgår till 61,2% per den 30 september i år jämfört med 46,4% föregående år.

Starkt resultat

Återigen levererar vi på våra långsiktiga finansiella mål trots de utmaningar och makrofaktorer marknaden innehåller. Omsättningsökningen för kvartalet uppgår till hela 60% varav 23% är organisk.

Koncernen levererar en rejält förbättrad EBITDA för kvartalet om 5,0 mkr jämfört med 0,2 mkr för motsvarande period förra året. Underliggande EBITDA utan jämförelsestörande poster uppgår till 6,6 mkr. Vi ser att både den långsiktiga strategin och det kortsiktiga arbetet med att integrera vårt förvärv av Copter AB har fungerat väl under kvartalet. Tillväxten drivs både av nya kunder samt tillväxt från befintlig kundstock.

Adiantes har under kvartalet haft en stabil produktion och uppvisar en kraftig försäljningsökning jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Försäljningen under kvartalet var 17,1 mkr, (12,4 mkr). Ökningen om 38% drivs dels av breddat produktutbud, ökning från befintliga partners och nya kunder. Trots signaler kring en mattad försäljning av smartphones globalt och en potentiellt minskad efterfrågan på grund av lägre köpkraft ser vi positivt på affärsområdets utveckling. Satsningar inom utveckling av en effektivare produktion ger önskade resultat tack vare vårt kompetenta team på plats.

Affärsområdet Mobility växer med 123%, en stor del av ökningen kommer från förvärvet av Copter AB, som fr.o.m., i år ingår i affärsområdet. Copter har under året fortsatt sin tillväxtresa och ökar i kvartalet sin omsättning med drygt 20%. Jag vill påstå att vi har ett unikt koncept med en hållbar produktion i Kumla. Både återförsäljare och konsumenter ställer högre krav på dessa parametrar vilket borgar för en fortsatt mycket god utveckling.

Ett annat viktigt bidrag till försäljningsökningen inom området kommer från utvecklingen av produkter inom private label, där vi producerar och levererar produkter till kundens egna varumärke.

Affärsområdet Audio & Sound fortsätter att påverkas av komponentbrist och logistikutmaningar, som en direkt följd av detta ser vi också en något lägre omsättning jämfört med föregående år. Vi kan dock se goda resultat gällande införsäljning med en orderbok om drygt 10M SEK. Affärsområdet påverkas så klart av att vi inte fullföljt leveranser av smarta högtalare till vår lokala partner på grund av kriget i Ukraina. En tydlig strategi för en fungerande omni kanal har tagits fram, vi vill nå konsumenten via egen web, marknadsplatser och i samarbeten med återförsäljare. Senast i raden av dessa satsningar är Zalando som utgör en stor försäljningspotential.

Hittills under året har Northbaze lyckats hantera vår oroliga omvärld väl. Hur den långsiktiga påverkan från inflationen, energipriserna och den svaga svenska kronan kommer att vara är svårbedömt men vi står redo att ta de åtgärder vi ser krävs från tid till annan. Branschen ser generellt en pressad tillvaro, för Northbaze betyder det att vi måste fortsätta arbetet med att utveckla och förbättra såväl processer som produkter. Vår affärsmodell och strategi har visat sig fungera väl även i en svag ekonomisk konjunktur, så väljer vi aktivt att se nya affärsmöjligheter framför oss.

Ett flertal nya samarbeten som påbörjats under 2022 kommer också att hjälpa till att ge en fortsatt positiv utveckling. Flera av dessa är drivna av synergier mellan bolagen i gruppen vilket gläder mig extra.

Koncernen strävar ständigt efter att renodla verksamheten och prioritera resurserna rätt. Med detta som riktlinje togs beslutet att avyttra aktierna i Shield Patrol China. Dessa aktier ingick i förvärvet av Copter AB. Aktierna förvärvades av bolagets VD och tidigare minoritetsägare. Transaktionen har belastat resultatet under det tredje kvartalet. Resultatet från Copter AB har också påverkats av ett negativt driftsresultat under året med 1,6 mkr. Några ytterligare negativa faktorer föreligger inte.


Vi är idag unika på marknaden med en så stor del egenproduktion kombinerat med starka varumärken som vårt team kontinuerligt utvecklar.

Jag ser nu fram emot att tillsammans med mina medarbetare avsluta ett starkt 2022.

Göteborg 24 november 2022

Henrik Andersson

VD

För eventuella frågor kontakta:

Henrik Andersson, CEO
Mobile: +46 761 99 35 55
Email: henrik.andersson@northbazegroup.com

Denna information är sådan som Northbaze Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24:e November 2022, klockan 08.30 CET.