Torsdag 15 Maj | 21:41:03 Europe / Stockholm

Kalender

Est. tid*
2025-08-28 09:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-08 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2025-05-07 - Årsstämma
2025-05-07 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-19 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-29 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-03 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-22 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-29 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-10 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-26 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.20 SEK
2023-04-25 - Årsstämma
2023-02-21 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-22 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-10 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-26 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.19 SEK
2022-04-25 - Årsstämma
2022-02-22 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-23 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-11 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-27 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.09 SEK
2021-04-26 - Årsstämma
2020-11-04 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2020-08-26 - Bokslutskommuniké 2020
2020-05-06 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-03-17 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-02-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-11-22 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-11-01 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.10 SEK
2019-10-31 - Årsstämma
2019-08-26 - Bokslutskommuniké 2019
2019-06-19 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-05-06 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-02-18 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-11-07 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.20 SEK
2018-11-06 - Årsstämma
2018-08-27 - Bokslutskommuniké 2018
2018-05-07 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-02-20 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2017-11-21 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-10-04 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.15 SEK
2017-10-03 - Årsstämma
2017-08-28 - Bokslutskommuniké 2017
2017-05-08 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-02-20 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2016-11-21 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2016-10-28 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.11 SEK
2016-10-27 - Årsstämma
2016-08-29 - Bokslutskommuniké 2016
2016-05-09 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-02-19 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2015-11-20 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2015-10-28 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.11 SEK
2015-10-27 - Årsstämma
2015-08-28 - Bokslutskommuniké 2015
2015-05-08 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-02-20 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2014-11-21 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2014-10-30 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.11 SEK
2014-10-29 - Årsstämma
2014-08-29 - Bokslutskommuniké 2014
2014-05-09 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-02-21 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2013-11-22 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2013-11-01 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2013-10-31 - Årsstämma
2013-08-30 - Bokslutskommuniké 2013
2013-05-10 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-02-22 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2012-11-23 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2012-10-22 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2012-10-19 - Årsstämma
2012-08-31 - Bokslutskommuniké 2012
2012-05-11 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-02-17 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2011-11-18 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2011-11-03 - Årsstämma
2011-08-26 - Bokslutskommuniké 2011
2011-05-06 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-02-18 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2010-11-23 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK
2010-11-18 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2010-08-27 - Bokslutskommuniké 2010
2010-05-06 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2009-11-20 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-11-06 - X-dag ordinarie utdelning NOVU 0.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorTjänster
IndustriAllmänna tjänster
Novus Group International är ett analys- och undersökningsbolag som arbetar heltäckande inom opinion, marknad och strategi med metoder som anpassas efter kundernas behov och målgrupp. Kunderna återfinns i de flesta branscher och organisationer främst i den svenska marknaden men även internationellt. Bolaget grundades år 2006 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-02-21 11:11:12

Med Novus nya plattform MiOs, tar Novus ett kliv framåt i rollen som ledande aktör i utvecklingen av tillförlitliga undersökningar på marknaden.

Företagsnamnet Novus kommer från latin och betyder "Ny". Alf Sjöström grundade Novus på idén om att förnya och modernisera George Gallups revolutionerande kunskapsinsamlingsmetod, Gallupmetoden. Insamlingsmetoden startade med besöksintervjuer i fysisk form, och har sedan teknikutvecklats genom postala utskick, telefonkontakt, SMS och webbenkäter.  

Novus har lett branschutvecklingen både i Sverige och internationellt genom att digitalisera Gallupmetoden. Det har historiskt funnits frågetecken om de individuella metodernas möjlighet att nå respondenter. Lösningen kallas i forskningsvärlden för multimode, där olika metoder får komplettera varandra för att nå fler i ett befolkningsurval. För en stor del av undersökningsmarknaden har fokus legat på att kapa metodkostnader, som skett på bekostnad av tillförlitligheten. Målet för Novus har ständigt, och kommer för alltid vara, att bevara metodens kärna - den vetenskapligt bevisade tillförlitligheten.  

Undersökningars roll i ett samhälle under ständig förändring blir alltmer avgörande, där faran att ta strategiska eller politiska beslut baserat på felaktig information från otillförlitliga undersökningar blir alltmer dyrköpta.  

Marknaden har observerat en ökande trend av konsolidering bland underleverantörer. För att behålla större kontroll över vår egen datainsamling har Novus valt att minimera beroendet av underleverantörer och i stället hantera fler processer internt.  

Telefonundersökningar når idag en mycket begränsad del av befolkningen och vi ser därför alltid till att använda den kontaktväg som passar den enskilda respondenten. Novus har därför utvecklat en egen plattform, MiOs, för att genomföra undersökningar med multimode. Förutom Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel använder vi även elektronisk post i form av Kivra, SMS, postala vykort och andra typer av postala utskick, vilket möjliggör en täckning av hela Sverige befolkning utan att vara beroende av underleverantörer. Novus använder alltid den eller de metoder som lämpar sig bäst efter anpassad situation. 

"Detta innebär att Novus har full kontroll på datainsamlingen samtidigt som vi minimerar användandet av underleverantörer för datainsamling", säger Mikael Ohlsson, Chief Experience Officer på Novus. 

Novus inkluderar även i vårt innovationsarbete att kontinuerligt informera om de problem som otillförlitliga undersökningar kostar företag och samhälle. Vi söker aktivt allianser som vill vara med i frågan och bidra till att förbättra situationen, vilket i sin tur leder till bästa möjliga leverans. Våra kunder kan alltid lita på att Novus undersökningar är korrekta och uppfyller ett efterfrågat kunskapsbehov.