2019-12-03 12:00:00

Bolagets omsättning uppgick till 66,5 mkr. Av dessa gick 16,9 mkr att härleda Toadmans "kärnverksamhet" och 49,6 mkr gick att härleda till det förvärvade bolaget Petrol Advertising. Vi räknar med att Petrol ska ha en försäljning om USD 20m på helåret. EBITDA uppgick till 13,3 mkr vilket var i linje med våra proforma siffror. På innevarande år sänker vi dock våra estimat för EBIT och EPS rejält baserat på att Toadman för närvarande tillämpar linjär avskrivning av goodwill i samband med förvärv. I samband med rapporten annonserade bolaget att man förvärvar den brittiska förläggaren Sold Out för GBP 16m. För 2020 lämnar Toadman och Sold Out en prognos. Sold Out väntas ha en försäljning om GBP 25m och EBIT om GBP 3,5m. Denna prognos ligger till grund för våra estimat för affärsområdet Sold Out. Vi justerar upp våra försäljningsestimat för 2020 och 2021 med ca 100%. EPS stiger med ca 20% 2020 och 65% 2021. Sammanfattningsvis ser vi en hög potential och ett motiverat värde om 27-29 kr till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://links.penser.se/f/a/toad_20191203.pdf

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se