Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Spotlight |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Bioteknik |
En fortsatt god försäljningsutveckling på den nordiska marknaden, där bolagets webshopar växte med 27% under tredje kvartalet 2024 jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Strategiska satsningar har gjorts på marknadsföring och under kvartalet har en stor del av det grundläggande arbetet genomförts inför den kommande fullskaliga lanseringen av VagiVital på den amerikanska marknaden.
Försäljning av varor uppgick till 5 526 (9 525) KSEK.
Bruttovinst uppgick till 3 154 (4 517) KSEK, motsvarande en bruttomarginal om 57 (47) procent.
Rörelseresultatet för koncernen uppgick till -10 491 (-7 557) KSEK.
Resultat per aktie uppgick till -0,002 (-0,006) SEK
Försäljning av varor uppgick till 22 446 (30 330) KSEK
Bruttovinst uppgick till 12 596 (15 603) KSEK, motsvarande en bruttomarginal om 56 (51) procent.
Rörelseresultatet för koncernen uppgick till -31 900 (-21 586) KSEK.
Resultat per aktie uppgick till -0,01 (-0,02) SEK
Väsentliga händelser under rapportperioden
- Patent beviljas i Australien som ger Vernivia exklusivitet fram till 2038.
- Lansering förbereds av egenutvecklat glidmedel som kombinerar vårdande egenskaper och njutning.
- Produktportföljen stärks med en specialutvecklad produkt, VagiVital Intimate Calming Gel, för snabb lindring av vaginal irritation, klåda och sveda.
Väsentliga händelser efter rapportperioden
- Peptonic stärker sin närvaro på USA-marknaden genom fullskalig lansering av VagiVital. Initiativet markerar en betydande milstolpe för Peotonic, som nu första gången tar fullt ansvar för marknadsföring och försäljning av bolagets intimvårdsprodukter i USA, världens största marknad för hälsovårdsprodukter.
VD har ordet
Arbetet med det nya Peptonic fortskrider med full fart! Under kvartalet har vi slutfört en stor del av det grundläggande arbetet inför den kommande fullskaliga lanseringen av VagiVital på den amerikanska marknaden, världens största marknad för hälsoprodukter.
Satsningen är en betydande milstolpe i vår tillväxtstrategi och markerar en ny fas för Peptonic. Det känns både spännande och avgörande att vi för första gången tar full kontroll över varumärkesbyggande marknadsföring och försäljning i USA. Våra egenvårdsprodukter säljs idag nästan uteslutande genom partners under deras egna varumärken (white label). Med detta strategiska skifte minskar vi vårt beroende av partners och öppnar upp för möjligheter att stärka vår varumärkesnärvaro och proaktivt driva försäljningstillväxt. Under de kommande sex månaderna kommer vi successivt att bredda vårt produktsortiment, vi inleder därmed med ett begränsat urval av våra produkter för att säkerställa en stark och väl avvägd lansering.
I samarbete med en amerikansk cutting edge-marknadsbyrå har vi utformat en skräddarsydd varumärkesplattform för USA som differentierar VagiVital inom kliniskt bevisad intim egenvård. Redan i november kommer våra produkter att börja synas på sociala medier som Instagram, TikTok och Google Ads, där vi både samarbetar med influencers och driver egna kampanjer. Genom att satsa på digitala kanaler kan vi på ett kostnadseffektivt sätt nå en bred målgrupp av kvinnor och snabbt justera och rikta om kampanjer givet genomslag. Jag är så stolt över att vi står redo att med full kraft gå in på den amerikanska marknaden och tillvarata försäljningsmöjligheterna som väntar på oss.
Vi fortsätter att stärka vår position i Norden och har under kvartalet gjort extra investeringar inom marknadsföring för att öka vår försäljningstillväxt framåt. Det är glädjande att dessa initiativ redan ger positiva resultat. Vi ser även fram emot att lansera VagiVital Active Glide i december och VagiVital Calming Gel strax efter årsskiftet, produkter som vi verkligen är entusiastiska över och som stärker vår konkurrenskraft ytterligare.
Koncernens intäkter för tredje kvartalet nådde cirka 5,7 MSEK, en väntad nedgång jämfört med samma kvartal föregående år, främst till följd av avvecklingen av Lune Group Oy. Därtill har vi sett en lägre ordervolym från vårt israeliska dotterbolag samt en minskning av försäljningen av produkter som säljs under våra partners egna varumärken i USA och Europa, vilket också bidrar till den totala nedgången. Samtidigt är jag glad att Norden fortsätter att utvecklas starkt, med en tillväxt på 27 procent under kvartalet och en ökning på 40 procent för årets första nio månader.
Tillväxten drivs främst av en stabil organisk försäljningsökning genom våra egna webbshoppar. Utöver det har tillskottet av Vernivia och en order från en partner i Finland bidragit till försäljningsökningen i Norden. Bruttomarginalen har ökat till 57 procent, jämfört med 47 procent under samma period föregående år, vilket är resultatet av en gynnsam försäljningsfördelning mellan bolagen inom koncernen.
Vi har också minskat personalkostnaderna, vilket skapar en stabil grund för en långsiktig kostnadsstruktur. Samtidigt har vi gjort viktiga engångsinvesteringar inom marknadsföring som kommer att vara avgörande för våra framtida tillväxtinitiativ; dessa satsningar påverkar resultatet på kort sikt. En stor del av våra marknadsföringsinvesteringar har redan förutbetalts, även om de påverkar resultatet för kvartalet har de ingen effekt på vår likviditet.
Nu tar vi kontroll och ägandeskap över försäljningen i USA, ett avgörande steg framåt för oss. Vi fortsätter också att odla starka relationer med våra strategiskt viktiga distributionspartners och stärka vår position i Norden. Vi är väl rustade för tillväxt och har lagt en solid grund för långsiktig försäljningstillväxt.
För ytterligare information kontakta:
Anna Linton, vd Peptonic Medical AB
Email: anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon: +46 70-244 92 07
Delårsrapporten finns tillgänglig på bolagets hemsida: https://www.peptonicmedical.se/finansiell-information/
Kort om Peptonic Medical AB
PEPTONIC medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.
Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel. Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.