Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Spotlight |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Bioteknik |
Peptonic Medical AB ("Peptonic") publicerar idag en verksamhetsuppdatering där bolaget redogör för de strategiska åtgärder och initiativ som genomförts och planeras under året. Satsningarna förväntas leda till att bolaget uppnår ett positivt kassaflöde under andra halvåret 2025.
Expansion i USA. Efter mer än ett halvt års förberedelsearbete med att skapa en ny e-handelsplattform, utforma sälj- och marknadsstrategier och inleda samarbeten med influensers inleds under november en omfattande digital marknadsföringskampanj av VagiVital på den amerikanska marknaden. Kampanjen markerar starten på en fullskalig lansering av bolagets intima egenvårdsprodukter på världens största marknad för receptfria intimvårdsprodukter, värd cirka 70 miljarder SEK årligen.
Initiativet är en milstolpe i Peptonics tillväxtresa och inleder en expansiv fas där bolaget nu tar full kontroll över försäljningen i USA, och minskar sitt beroende av partners. Genom dotterbolaget, Common Sense Marketing och bolagets marknadsbyrå 1DS, finns infrastrukturen som behövs för en framgångsrik lansering.
Effektivisering av verksamheten. Flera strukturella och kostnadsbesparande åtgärder har genomförts för att minska bolagets kostnadsmassa och effektivisera verksamheten, åtgärder som förväntas ge full effekt runt årsskiftet. I början av året avvecklade Peptonic sitt finska dotterbolag Lune Group Oy, och en avveckling av tillverkningsenheten för egendiagnostiska tester i Israel pågår. Både Lune och tillverkningsenheten har mött stora lönsamhetsutmaningar, och verksamhetsförhållandena i Israel har försvårats givet situationen som råder.
Under 2023 omsatte Lune 11,3 MSEK men redovisade ett negativt rörelseresultat på cirka -4 MSEK. Även tillverkningsenheten har haft ett negativt rörelseresultat, med månatliga förluster på omkring 1 miljon kronor, drivet av höga driftkostnader och ett minskat orderflöde. Detta har belastat bolagets kassaflöde och krävt mycket tid och resurser för löpande hantering.
Genom utfasning av dotterbolagen stärker Peptonic sitt kassaflöde och förbättrar likviditeten. Avvecklingen kommer att ha en viss direkt påverkan på resultatet i form av nedskrivningar av fordringar och aktier i dotterbolagen, men positionerar Peptonic starkare för lönsam tillväxt. Fullt fokus riktas nu på kärnverksamheten och de delar av verksamheten som driver mot lönsamhet.
Etablerad framgång. Peptonic har etablerat en stark position på den nordiska marknaden med en imponerande försäljningstillväxt. Under årets första nio månader uppgick omsättningen i Norden till cirka 8,0 MSEK, vilket motsvarar en ökning med 40 procent jämfört med samma period föregående år.
Utsikter framåt och målet om break-even. Peptonic satsar nu helhjärtat på lanseringen i USA, ökar trycket i samtliga marknadskanaler, och lanserar inom kort ytterligare fyra egenvårdsprodukter. Bolaget har under året genomfört betydande kostnadsbesparingar och effektiviseringar, vilket minskar beroendet av externa partners och stärker den egna kontrollen över verksamheten. Dessa satsningar och förändringar, förväntas öka intäkterna och förbättra rörelsemarginalen. Bolaget gör bedömningen att ett positivt kassaflöde uppnås under andra halvåret 2025.
För ytterligare information kontakta:
Anna Linton, VD Peptonic Medical AB
Email: anna.linton@peptonicmedical.se
Telefon: +46 70-244 92 07
Kort om Peptonic
PEPTONIC medical AB (publ) är ett svenskt medicintekniskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets verksamhet är inriktad på att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.
Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Vernivia via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Marketing Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel. Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.