Söndag 14 September | 06:12:02 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-02-12 07:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-23 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-19 - Extra Bolagsstämma 2025
2025-07-17 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-23 - Årsstämma
2025-05-14 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2025-04-24 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-06 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-08 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-08 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-07 - Årsstämma
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2023-04-20 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-02 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 1.00 SEK
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-21 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - Årsstämma
2022-04-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-02 - X-dag halvårsutdelning PRIC B 0.5
2021-10-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-21 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-30 - X-dag halvårsutdelning PRIC B 0.5
2021-04-29 - Årsstämma
2021-04-23 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 - X-dag halvårsutdelning PRIC B 0.4
2020-10-23 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 - X-dag halvårsutdelning PRIC B 0.4
2020-05-06 - Årsstämma
2020-04-24 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-13 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-18 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.60 SEK
2019-04-25 - Årsstämma
2019-04-25 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-14 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-20 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.50 SEK
2018-04-26 - Årsstämma
2018-04-26 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-14 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-25 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-21 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.50 SEK
2017-04-27 - Årsstämma
2017-04-27 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-10 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-28 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-19 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-29 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.25 SEK
2016-04-28 - Årsstämma
2016-04-28 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-12 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-06 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-19 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-24 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2015-04-23 - Årsstämma
2015-04-23 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-12 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-07 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-23 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-07 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2014-05-06 - Årsstämma
2014-04-24 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-18 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-23 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-23 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-25 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.25 SEK
2013-04-24 - Årsstämma
2013-04-24 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-15 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-29 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-09-20 - Kapitalmarknadsdag 2012
2012-08-23 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-26 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.25 SEK
2012-04-25 - Årsstämma
2012-04-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-17 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-31 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-09-22 - Kapitalmarknadsdag 2011
2011-08-24 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-19 - Split PRIC B 10:1
2011-05-05 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.20 SEK
2011-05-04 - Årsstämma
2011-05-04 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-16 - Bokslutskommuniké 2010
2010-11-01 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-05-06 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-26 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2010-04-23 - Årsstämma
2010-02-15 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-09 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-21 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-27 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2009-04-24 - Årsstämma
2009-04-24 - Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriElektronisk utrustning
Pricer är verksamt inom teknikbranschen och fokuserar på utveckling och tillverkning av elektroniska prismärkningssystem för detaljhandeln. Bolagets produkter riktar sig till butiker och detaljhandelskedjor. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa, Nordamerika och Asien. Pricer grundades år 1991 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-07-17 07:00:00

Fortsatt avvaktande marknad med starka underliggande drivkrafter

Andra kvartalet 2025
· Orderingången ökade något jämfört med föregående år och uppgick till 501,3 MSEK (498,4). Justerat för valutakursförändringar ökade orderingången med 7,7 procent.
· Orderstocken ökade med 34,8 procent till 660,7 MSEK (490,1).
· Nettoomsättningen uppgick till 448,7 MSEK (644,0), en minskning med 30,3 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
· Bruttoresultatet uppgick till 85,3 MSEK (147,2), vilket motsvarar en bruttomarginal om 19,0 procent (22,8).
· Rörelseresultatet EBIT uppgick till -20,3 MSEK (48,5), vilket mot­svarar en rörelsemarginal om -4,5 procent (7,5).
· Justerat EBIT uppgick till -12,4 MSEK (48,5). Justeringen avser omstrukturering i Frankrike om -7,9 MSEK, vilket mot­svarar en rörelsemarginal om -2,8 procent (7,5).
· EBITDA, rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar, minskade till 0,5 MSEK (66,4).
· Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -81,9 MSEK (91,2), vilket är en effekt av högre rörelsekapital under kvartalet.
· Kvartalets resultat minskade till -35,7 MSEK (42,3).
· Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,22 SEK (0,26).

Vd och koncernchef Magnus Larsson kommenterar
Det geopolitiska läget och den makroekonomiska osäkerheten fortsatte att prägla detaljhandeln på flera av våra huvudmarknader under det andra kvartalet. Detta i kombination med låg tillväxt och kostnadspress i samhället har bidragit till att många kunder skjutit fram sina investeringar, med fokus på operationell stabilitet framför investeringar och transformationer. Utvecklingen under det andra kvartalet var i linje med det första kvartalet, vilket återspeglar den avvaktande investeringsvilja vi sett i marknaden det första halvåret, även om detta innebär en utmanande utveckling på kort sikt, är behovet av och intresset för digitalisering inom detalj- och dagligvaruhandeln fortsatt starkt. För de större butikskedjorna är det mer en tidsfråga när investeringarna görs för att effektivisera och stärka marknadspositionen.

Lägre försäljning efter fördröjda investeringsbeslut
Nettoomsättningen under det andra kvartalet minskade till 449 MSEK (644), där första halvårets avvaktande inställning hos kunderna påverkat kvartalets nettoomsättning främst på den franska, italienska, nordiska och kanadensiska marknaden. Utrullning till Sobeys butiker, ett avtal som vanns i december, har påbörjats i kvartalet, om än med viss försening, och har genererat ett stort intresse inom Sobeys och andra kanadensiska butikskedjor. Bland de marknader som växer i kvartalet sticker Benelux ut med en god tillväxt via ett flertal kunder.
Orderingången ökade till 501 MSEK (498), en ökning med 7,7 procent justerat för valutakursförändringar, vilket också innebär en väsentlig förbättring jämfört med årets första kvartal. Med undantag för USA, där ett flertal kedjor pausat pågående upphandlingar givet osäkerheten på marknaden, hade bolaget en orderingång i linje med eller över förväntan på de flesta marknaderna. Orderstocken ökade 34,8 procent till 660,7 MSEK (490,1), vilket är ett tydligt tecken på Pricers starka position och relevans på marknaden, även i en period med begränsad investeringsvilja. Återkommande intäkter från Pricer Plaza har visat en fortsatt positiv trend och ökade med 9,6 procent till 25,1 MSEK (22,9).

Lägre volymer pressar lönsamheten
Bruttomarginalen minskade till 19,0 procent (22,8) i det andra kvartalet, vilket främst förklaras av en förändrad produktmix i kombination med lägre volymer som gör att de fasta tillverkningskostnadernas andel ökar i förhållande till nettoomsättningen. Rörelseresultatet minskade till -20,3 MSEK (48,5), som en direkt följd av den lägre nettoomsättningen. Omstruktureringskostnader av engångskaraktär relaterade till det effektiviseringsarbete som genförts i vår franska verksamhet har belastat rörelseresultatet med 7,9 MSEK (-).
Lönsamheten under kvartalet är inte i nivå med vår målsättning, trots att transformationsarbetet under det senaste året haft en tydligt positiv effekt och stärker vår motståndskraft under perioder med lägre efterfrågan. Genom den struktur vi implementerade under transformationen har vi säkerställt att organisationen är både effektiv och anpassad för att möta marknadens krav, samtidigt som vi skapar bästa möjliga förutsättningar för lönsam tillväxt på både kort och lång sikt.

Strategiskt fokus på lönsam tillväxt
Under det senaste halvåret har vi arbetat med att utveckla och spetsa till vår strategi, med fokus på tydligare kund- och marknadssegmentering samt en prioritering av våra geografiska marknader och hur dessa bäst adresseras. Som ett resultat av detta pågår effektiviseringar i vår franska verksamhet samtidigt som vi stärker våra resurser på utvalda marknader, i bland annat Nordamerika och Europa, med tydlig tillväxt- och lönsamhetspotential. Vår partnerstrategi har setts över, och redan hösten 2024 inleddes dialoger med återförsäljare som inte levererat enligt förväntan eller bidragit tillräckligt i värdeskapandet. Sedan dess har vi gradvis stärkt samarbetet med ett urval av partners och samtidigt minskat eller avslutat samarbetet med flera andra återförsäljare. I linje med detta har vi nu stärkt vår säljorganisation med ett antal nya medarbetare i Norge och Sverige samt satt upp ett dotterbolag i Norge. Under tredje kvartalet kommer vi ha nya avtal på plats med samtliga större kunder i regionen som vi tidigare bearbetat via vår distributör. Vi ser redan nu att den direkta dialogen med dessa kunder inte bara skapar nya affärsmöjligheter och stärker försäljningen, utan också lägger grunden för en ännu bättre kundupplevelse. Vår strategi innefattar också att bredda och framtidssäkra vår produktportfölj. Vi har i linje med detta intensifierat våra insatser för att accelerera kommersialiseringen av nya lösningar, inte minst Pricer Avenue, där pilotprojekt planerats till andra halvåret och intresset är stort på samtliga våra nyckelmarknader.

Framtidsutsikter och möjligheter
Även om kortsiktiga utmaningar kan fortsätta påverka kvartalsvisa resultat är vi övertygade om att Pricer är väl positionerade för att dra nytta av de starka långsiktiga trenderna mot digitalisering, automatisering och effektivisering i detaljhandeln. Vi har ett ökande antal strategiska diskussioner med nya kunder på ett flertal olika marknader, en tydlig strategi för vår verksamhet och en organisation som nu är bättre rustad att möta kundernas behov. Med dessa förutsättningar ser jag med tillförsikt fram emot resten av året och räknar med en successiv återhämtning i efterfrågan under andra halvåret. Avslutningsvis vill jag rikta ett varmt tack till alla medarbetare på Pricer för ert engagemang och arbete. Era insatser är avgörande för att vi ska kunna fortsätta stärka vår position och skapa värde för våra kunder och aktieägare.

Magnus Larsson
VD och koncernchef

Pricer AB bjuder in till en digital presentation av delårsrapporten för det andra kvartalet 2025. Sändningen hålls på dagen för publicering kl. 13:00 CEST.

Länk till webbsändningen: https://qcnl.tv/p/y6vjWanuNhHgUBF-jf_Gig

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Larsson, vd och koncernchef, 0704-316 851
Claes Wenthzel, CFO, 070-862 01 22
info@pricer.com

Denna information utgör insiderinformation som Pricer AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör, Cision, vid publicering av detta pressmeddelande.

Om Pricer
Pricer är en pionjär och partner inom kommunikation och digitalisering av den fysiska butiken i den snabbt föränderliga retail tech-branschen. Vi hjälper ledande detaljhandlare världen över att skapa inspirerande kundupplevelser som förändrar köpbeteenden, ökar försäljningen och effektiviserar butiksdriften. Genom banbrytande innovation levererar vi skalbara, högpresterande och energieffektiva lösningar som smidigt integreras med befintliga system, med användarvänlighet i fokus. Pricer grundades i Sverige 1991, är noterat på Nasdaq Stockholm och har levererat över 350 miljoner elektroniska hyllkantsetiketter till mer än 28 000 butiker i över 70 länder. För mer information, besök www.pricer.com