Torsdag 24 April | 12:40:53 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-10-23 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-17 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-14 N/A X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2025-05-13 N/A Årsstämma
2025-04-24 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-06 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-24 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-08 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2024-05-07 - Årsstämma
2024-04-25 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-08 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-08 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-07 - Årsstämma
2023-05-12 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2023-04-20 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-02 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 1.00 SEK
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-21 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - Årsstämma
2022-04-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-02 - X-dag halvårsutdelning PRIC B 0.5
2021-10-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-21 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-30 - X-dag halvårsutdelning PRIC B 0.5
2021-04-29 - Årsstämma
2021-04-23 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-11 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 - X-dag halvårsutdelning PRIC B 0.4
2020-10-23 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-21 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 - X-dag halvårsutdelning PRIC B 0.4
2020-05-06 - Årsstämma
2020-04-24 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-13 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-18 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.60 SEK
2019-04-25 - Årsstämma
2019-04-25 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-14 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-20 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.50 SEK
2018-04-26 - Årsstämma
2018-04-26 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-14 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-25 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-21 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.50 SEK
2017-04-27 - Årsstämma
2017-04-27 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-10 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-28 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-19 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-29 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.25 SEK
2016-04-28 - Årsstämma
2016-04-28 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-12 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-06 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-19 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-24 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2015-04-23 - Årsstämma
2015-04-23 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-12 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-07 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-23 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-07 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2014-05-06 - Årsstämma
2014-04-24 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-18 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-23 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-23 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-25 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.25 SEK
2013-04-24 - Årsstämma
2013-04-24 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-15 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-29 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-09-20 - Kapitalmarknadsdag 2012
2012-08-23 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-04-26 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.25 SEK
2012-04-25 - Årsstämma
2012-04-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-17 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-31 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-09-22 - Kapitalmarknadsdag 2011
2011-08-24 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-19 - Split PRIC B 10:1
2011-05-05 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.20 SEK
2011-05-04 - Årsstämma
2011-05-04 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-02-16 - Bokslutskommuniké 2010
2010-11-01 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-05-06 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-04-26 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2010-04-23 - Årsstämma
2010-02-15 - Bokslutskommuniké 2009
2009-11-09 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-08-21 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-27 - X-dag ordinarie utdelning PRIC B 0.00 SEK
2009-04-24 - Årsstämma
2009-04-24 - Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriElektronisk utrustning
Pricer är verksamt inom teknikbranschen och fokuserar på utveckling och tillverkning av elektroniska prismärkningssystem för detaljhandeln. Bolagets produkter riktar sig till butiker och detaljhandelskedjor. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa, Nordamerika och Asien. Pricer grundades år 1991 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-10-24 07:00:00

Fortsatt trend med stärkt lönsamhet

Tredje kvartalet 2024
  • Nettoomsättningen uppgick till 613,8 MSEK (621,9), en minskning med 1,3 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
  • Rörelseresultatet ökade till 63,0 MSEK (6,3), vilket mot­svarar en rörelsemarginal om 10,3 procent (1,0).
  • Rörelseresultat före avskrivningar och nedskrivningar ökade till 81,3 MSEK (21,2).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -71,8 MSEK (-83,0), under kvartalet och påverkades av lageruppbyggnad och avveckling av factoring.
  • Orderingången var 532 MSEK (523), en ökning med 1,7 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
  • Orderstocken uppgick till 422 MSEK (534).
  • Kvartalets resultat ökade till 41,9 MSEK (-8,9).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning var 0,26 SEK (-0,05).

Vd och koncernchef Magnus Larsson kommenterar
Pricers trend med kontinuerligt stärkt lönsamhet jämfört med föregående kvartal har fortsatt under det tredje kvartalet. Detta är ett resultat av vårt långsiktiga arbete med att förbättra bolagets effektivitet och ett skifte i produktmixen mot mer avancerade värdeskapande lösningar för våra kunder.

Stark pipeline av kunddiskussioner
Orderingången för kvartalet steg till 532 MSEK (523). Av de fördröjda beställningarna från två av våra största kunder, som nämndes i rapporten för andra kvartalet, har förväntade order från den ena kunden haft en positiv effekt på vår orderingång i kvartalet. Med start i fjärde kvartalet kommer orderingången från den andra stora kunden att öka då de beslutat sig för att deras samtliga butiker ska förses med hyllkantsetiketter, till och med hösten 2025, som en del av deras accelererade butiksdigitalisering. Dessutom har leveranser enligt plan påbörjats avseende det avtal som vi tecknade i augusti med en stor nordamerikansk dagligvarukedja. Jämfört med föregående år ser vi att orderingången i Kanada har minskat, vilket kompenserats av en högre orderingång i Frankrike, Norden, USA och Oceanien. Efter kvartalets utgång vann vi en uppföljningsorder från finska S-gruppen för 100 butiker. Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 614 MSEK (622). Juserat för den franska marknaden där omsättningen sjunker jämfört med föregående år, ser vi en positiv tillväxt med 37 procent för övriga marknader. Vi fortsätter att planera för högre tillväxttakt framåt - en bedömning som baseras på en stark pipeline av pågående kunddiskussioner, fokuserade försäljningsinsatser och ett utbrett intresse för vår SaaS-lösning Pricer Plaza inklusive fyrfärgsetiketter.

Fortsatt trend med ökad lönsamhet
Våra långsiktiga ansträngningar att stärka lönsamheten fortsätter. Bruttomarginalen uppgick till 22,1 procent (18,1), tack vare en fördelaktig produktmix samt kontinuerligt arbetet med att sänka våra kostnader. Vårt kostnadsbesparingsprogram har haft full effekt under tredje kvartalet och vårt rörelseresultat steg till 63 MSEK (6,3), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 10,3 procent (1,0). Nettoresultatet ökade till 41,9 MSEK (-8,9).

Allt fler indikationer på ökat intresse
På den nordamerikanska marknaden ser vi hur intresset och behovet av digitalisering i butik fortsätter att öka i syfte att möjliggöra prisuppdateringar i realtid, betydande arbetskostnadsbesparingar och en mer hållbar verksamhet. Vårt förnyade nordamerikanska team fortsätter att göra framsteg i dialogerna med potentiella kunder, vilket är mycket lovande. I Storbritannien skapar installationen av Pricers lösningar hos bland annat Coop of East England stort intresse på marknaden och i princip alla stora dagligvaruhandlare undersöker, planerar eller budgeterar för butiksdigitalisering. Även inom flera andra segment av detaljhandeln ökar intressent för digitala lösningar kraftigt.

Transformationen fortsätter med målet att öka lönsam tillväxt
Pricers interna arbete med transformation fortsätter att utvecklas enligt plan och som en del av vår förändringsresa har vi omorganiserat verksamheten till en väldefinierad struktur och fokuserar nu framför allt på att förbättra och effektivisera våra interna processer genom bland annat automatisering.

Handelns förstahandsval
Vi har förmånen att verka på en marknad med den gynnsamma kombinationen av låg penetrationsgrad och en ökande tillväxt­takt. Detaljhandelskedjor, stora som små, på både befintliga och nya marknader och segment, inser att digitaliseringen är avgörande för att hantera personalbrist, inflation och konkurrens med förbättrad kontroll och uppföljning. Dessutom ger digitaliseringen möjligheter till ökad försäljning och förbättrar kundupplevelsen i butik. Pricers erbjudande och lösningar har högt anseende och ger en mycket stark investeringskalkyl för våra kunder. Som en av de ledande aktörerna inom lösningar för butikskommunikation och med en affärsmodell som går mot SaaS-only ser jag särskilt goda möjligheter för oss att skapa långsiktig konkurrenskraft, lönsam tillväxt och att bli handelns förstahandsval framöver.

Magnus Larsson
Vd och koncernchef

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Larsson, vd och koncernchef, 0704-316 851
Claes Wenthzel, tf CFO, 070-862 01 22
info@pricer.com

Denna information utgör insiderinformation som Pricer AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014 och Lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av Bolagets nyhetsdistributör, Cision, vid publicering av detta pressmeddelande.

Om Pricer
Pricer är ett ledande globalt techföretag inom den snabbväxande marknaden för smart retail med digitala butikslösningar som både ökar butikers produktivitet och förhöjer köpupplevelsen. Genom digitala prisetiketter, avancerad teknik såsom optisk trådlös kommunikation och AI samt ständig innovation lägger Pricer grunden för kommunikation och effektivitet i butik. Bakom Pricers branschledande snabba, robusta och skalbara plattform som ständigt utvecklas med ny funktionalitet ligger 30 års branscherfarenhet. Pricer grundades i Sverige 1991 och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.pricer.com