Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Läkemedel & Handel |
- Den underliggande försäljningen blev i stort som förväntat, trots en minskning om 12 % jämfört med förra året (11 % justerat för valutaeffekter) till 152 MSEK (172). Minskningen mot föregående år beror huvudsakligen på positiva engångseffekter från uppskjutna leveranser i Americas till följd av en kraftig snöstorm i slutet av 2022. Därtill påverkades APAC av tidsmässiga orderförskjutningar under kvartalet.
- EBITDA-marginalen uppgick till 15 % (28). Justerat för den ovannämnda snöstormen uppgår marginalen till 23 % för jämförelseperioden.
- En ny studie som påvisar synergistiska fördelar i Probis och Clasados gemensamma synbiotiska koncept för immunhälsa publicerades i International Journal of Nutritional Sciences.
- Probi utsågs till finalist i årets NutraIngredients Awards för bolagets banbrytande Probi[®] Sensia-koncept, som förbättrar kognitiv förmåga, humör och sömn.
- Probi stärkte sin varumärkesposition i Norden genom expansion av B2C-verksamheten till Danmark via ett partnerskap med Matas.
- Probi erhöll silverstatus från EcoVadis för sitt hållbarhetsarbete.
VD kommenterar: Stadiga framsteg i ett övergångsår
Inledningen av 2024 har präglats av flera betydelsefulla händelser och en hög aktivitetsnivå överlag, till stor del drivet av de strategiska förändringar som introducerades under senare delen av 2023. Bolagets försäljningssiffror var relativt stabila och i linje med våra förväntningar för detta övergångsår, med beaktande av vissa ogynnsamma jämförelsetal i Americas. När det kommer till effektivitet börjar vi se uppmuntrande tecken på förbättringar i vårt optimeringsprogram inom produktionsverksamheten, vilket är ett viktigt steg i att stärka bolagets just nu ansträngda lönsamhet. Mer behöver göras innan vi når våra mål, men jag är nöjd med första kvartalets framsteg och vi tar stadiga steg i rätt riktning.
Kommersiellt har vi flera höjdpunkter värda att lyfta. I mars deltog vårt team i Nordamerika på Expo West, där de noterade ett betydande intresse för vårt nyligen lanserade Probi[®] Sensia-erbjudande, samt våra nya synbiotiska lösningar och kombinationsprodukter. Probis kommersiella team gör ett fantastiskt jobb med att bygga momentum bland såväl nya som befintliga nyckelkunder. Detta gäller alla regioner och vi ser för närvarande en hög aktivitet i våra marknadsförings- och försäljningsinitiativ, med flera nya kunder som tecknats och ytterligare dialoger som pågår. Vidare skedde flera produktlanseringar genom distributionspartners och ytterligare kundlanseringar är planerade under både 2024 och nästa år.
Probis B2C-affärsmodell, som initialt lanserades i Sverige och Norge utvidgas nu även till den danska marknaden genom ett kommersiellt e-handelssamarbete med Matas, som är Danmarks största återförsäljare av skönhets-, personvårds- och hälsoprodukter. Sedan lanseringen av B2C-verksamheten i Sverige för ett år sedan har Probi framgångsrikt lyckats öka sin marknadsandel. Vår ambition är nu att ytterligare stärka och fördjupa Probis varumärke och marknads-närvaro på den nordiska marknaden.
Vad gäller vetenskapliga framsteg har vårt samarbete med Clasado fortlöpt väl. Forsknings- och utvecklingsteamen som är involverade i partnerskapet har arbetat tätt med varandra för att skapa ytterligare bevis för de synergistiska fördelar som uppstår när våra produkter kombineras. I slutet av kvartalet kunde vi stolt meddela att våra resultat publicerats i International Journal of Nutritional Sciences. Studien visar tydligt att kombinationen av Probis Defendum[®] probiotika och Clasados prebiotika kan skapa större fördelar än någon av ingredienserna var för sig. Därutöver fick vi nyligen reda på att Probi utsetts till finalist i NutraIngredients Awards 2024 för bolagets forskning kring LpHEAL9-stammen i vår Probi[®] Sensia-psykobiotika. Dessa milstolpar understryker inte bara tyngden i vårt befintliga produktsortiment, utan bekräftar också Probis förmåga att leverera banbrytande och innovativa lösningar som dessutom bygger på en stark vetenskaplig grund.
Nu tar vi ytterligare kliv in i 2024 med fortsatt fokus på att skapa en robust och flexibel organisation där vi alla delar ett gemensamt syfte. Vår främsta prioritering är att etablera optimala förutsättningar för kommersiell framgång och lönsam tillväxt över tid, i enlighet med våra utstakade mål för 2024-2028. Våra strategiska och operativa omstruktureringar uppvisar redan positiva tecken. Som tidigare kommunicerats kommer 2024 att vara ett övergångsår med låga förväntningar på ökad tillväxt och lönsamhet. Även om vi inte förväntar oss större genomslag på det finansiella resultatet inom den allra närmaste tiden är jag fast övertygad om att vi är på rätt väg.
Anita Johansen
CEO
Inbjudan till telefonkonferens
Probis delårsrapport för Q1 2024 offentliggjordes den 23 april 2024 klockan 8.00. Samma dag klockan 10.00 hålls en telefonkonferens med Anita Johansen, VD och Per Lindblad, CFO, som presenterar rapporten. Telefonkonferensen nås via länken https://ir.financialhearings.com/probi-q1-report-2024.
Presentationen finns tillgänglig på www.probi.com and www.financialhearings.com.
Kontakt
Anita Johansen, VD, Telefon: +46 (0)46 286 89 48, E-mail: anita.johansen@probi.com
Per Lindblad, CFO, Telefon: +46 (0)46 286 89 41, E-mail: per.lindblad@probi.com
Denna information är sådan information som Probi AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom VDs och CFOs försorg, för offentliggörande den 23 april, 2024 kl. 08:00 CET.