Bifogade filer
Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Hälsovård |
Industri | Läkemedel & Handel |
- Nettoomsättningen under andra kvartalet uppgick till 178,9 MSEK, motsvarande en ökning med 25 % jämfört med föregående år (23 % valutajusterat).
- EBITDA-marginalen var 19 %, motsvarande en ökning med 10 procentenheter jämfört med föregående år.
- Probi och ProViva firade 30 års samarbete, vilket visar på framgången med ProVivas populära probiotiska drycker, som innehåller Lp299v[®].
- Probi stärkte sin närvaro i APAC-regionen genom att lansera China Innovation Day, ett kundevent med fokus på att främja samarbeten på den kinesiska probiotikamarknaden.
- Probi förstärkte sitt "Gut-Brain"-erbjudande, Probi[®] Sensia, ytterligare med en fjärde studie som fokuserar på dess positiva effekter hos äldre vuxna.
- Partnerskapet med Matas lanserades, vilket innebär att Probis konsument-produkter nu är tillgängliga i Danmark.
- Probi stärkte sitt hållbarhetsarbete genom ett partnerskap med Bower för att uppmuntra konsumenter i Sverige och Norge att återvinna Probis förpackningar.
- Probis årsstämma beslutade om en utdelning på 1,30 SEK per aktie.
VD kommenterar
Betydande framsteg i våra strategiska initiativ
Första halvåret av 2024 har nu passerat och det kan summeras som en intensiv period där vi gjorde betydande framsteg. Andra kvartalet visar på en mycket stark utveckling, även om resultatet delvis påverkas av låga jämförelsetal. Den starka utvecklingen ligger i linje med våra förväntningar och kompenserar för det något svagare resultatet i första kvartalet. Därmed ligger vi i balans för bolagets resultat för halvåret och är därmed också i fas att uppnå våra mål för hela året, som i stort förväntas vara i linje med resultatet i fjol.
Under kvartalet har jag prioriterat tid och interaktion med våra kunder och partners, vilket har gett värdefulla insikter som gör att vi kan ligga i framkant med våra marknadserbjudanden och i vår produktutveckling. Vi har fortsatt att omstrukturera vår kommersiella organisation och framgångsrikt trappat upp vårt fokus på att öka tillväxten, vilket börjat visa en positiv utveckling. Vår kundprojektportfölj utvecklas positivt och vi ser hög aktivitet i samtliga regioner. Jag är övertygad om att effekterna av våra insatser kommer att bli än mer påtagliga från årsskiftet och gradvis öka framåt.
En av de viktigaste insikterna som jag tar med mig från denna period, med kundinteraktioner och olika branschevenemang, är den bekräftelse vi får för vår vetenskapsdrivna strategi och våra högkvalitativa produkter. Detta bekräftar att vi är på rätt väg och underbygger vår nya affärsstrategi. Framför allt motiverar det oss att fortsätta vara innovativa och att utveckla ännu fler unika lösningar för, och tillsammans med, våra kunder. Det är svårt att täcka in alla lovande aktiviteter som pågår inom Probi under det här omställningsåret, men tydligt är vårt ökade interna fokus på att möta både våra kunders och slutkonsumenters behov genom hela vår organisation. Några av de stora framväxande trenderna inom vår industri just nu är maghälsa, mental hälsa och metabol hälsa. Dessa områden får betydande uppmärksamhet vilket driver på innovation inom sektorn, och vi är väl rustade att ligga i framkant.
Utöver vårt ökade kommersiella fokus har vi fortsatt arbetet med att förbättra Probis interna processer och produktionsrelaterade rutiner. Vi gör stadiga framsteg och initiala data visar positiva resultat, även om vi inte förväntar oss större effekt förrän tidigast i slutet av året. Jag är dock övertygad om att synergin mellan dessa två strategiska initiativ, tillsammans med nya produkter, är nyckeln till att återgå till vår historiska ställning med stadig tillväxt och bättre marginaler. Nyligen genomförda uppdateringar av våra produktionsanläggningar har också gjort det möjligt att avsevärt minska vår energiförbrukning och minimera utsläppen, vilket fört oss närmare våra hållbarhetsmål.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med resultaten för detta kvartal, som till stor del har uppnåtts tack vare Probis anställdas hårda arbete och engagemang. Vi befinner oss dock fortfarande i en övergångsperiod, där intensivt arbete pågår för att genomföra viktiga förändringar och förbättringar som skapar långsiktig styrka. Det här kvartalet markerar en positiv milstolpe, och även om inga större finansiella förbättringar förväntas i helårsresultatet för 2024 så är jag fast besluten att fortsätta vår förbättringsresa och säkerställa en framgångsrik utveckling över tid.
Anita Johansen
CEO
Inbjudan till telefonkonferens
Probis delårsrapport för andra kvartalet 2024 offentliggjordes den 16 juli 2024 klockan 8.00. Samma dag klockan 10.00 hålls en telefonkonferens med Anita Johansen, VD och Per Lindblad, CFO, som presenterar rapporten. Telefonkonferensen nås via följande länk: https://ir.financialhearings.com/probi-q2-report-2024.
Presentationen finns tillgänglig på www.probi.com och www.financialhearings.com.
Kontakt
Anita Johansen, VD, Telefon: +46 (0)72-399 48 21, E-mail: anita.johansen@probi.com
Per Lindblad, CFO, Telefon: +46 (0)73-851 29 60, E-mail: per.lindblad@probi.com
Denna information är sådan information som Probi AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom VDs och CFOs försorg, för offentliggörande den 16 juli, 2024 kl. 08:00 CET.