00:09:25 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-20 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-07-24 Extra Bolagsstämma 2024
2024-05-10 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK
2024-05-08 Årsstämma 2024
2024-05-07 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2023-05-04 Årsstämma 2023
2023-05-03 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-03 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2022-05-04 Årsstämma 2022
2022-05-03 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-05 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2021-05-05 Årsstämma 2021
2021-05-04 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-18 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.30 SEK
2020-05-06 Årsstämma 2020
2020-05-05 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-07 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-09 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2019-05-08 Årsstämma 2019
2019-05-07 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-08 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-03 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-26 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.15 SEK
2018-04-25 Årsstämma 2018
2018-02-22 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-10-05 Split RAIL 1:5
2017-09-25 Extra Bolagsstämma 2017
2017-08-24 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-27 X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.30 SEK
2017-04-26 Årsstämma 2017
2017-02-23 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-10 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-25 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-09 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-22 X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2016-04-21 Årsstämma 2016
2016-02-25 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-05 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-27 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-07 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-22 X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2015-04-21 Årsstämma 2015
2015-02-26 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-06 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-28 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-08 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-08 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2014-04-07 Årsstämma 2014
2014-02-27 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-07 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-22 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-14 Årsstämma 2013
2013-05-02 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-28 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-01 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-07-16 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2012-07-13 Årsstämma 2012
2012-05-10 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-29 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-03 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-09-30 Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-25 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-12 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-06 Årsstämma 2011
2011-02-24 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-11 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-05-11 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-03-19 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2010-02-25 Bokslutskommuniké 2009
2009-11-27 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-04-17 Split RAIL 200:1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Railcare Group är en industrikoncern med verksamhet inom järnvägsindustrin. Idag innehas affärsinriktning inom underhåll av järnvägar runtom den skandinaviska marknaden. Störst kompetens återfinns inom hantering av kablar och överskottsmassor, snöröjning, renovering, byggnation och tillhandahållande av dragfordon. Bolagets huvudkontor ligger i Skelleftehamn.
2023-05-03 07:30:00
Hög omsättning och förbättrad marginal
Första kvartalet
  • Koncernens nettoomsättning ökade med 16,5 procent till 111,0 MSEK (95,3).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 13,1 MSEK (8,8).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,36 SEK (0,25).
Väsentliga händelser första kvartalet
  • LKAB Malmtrafik förnyar avtalet med Railcare gällande järnmalmstransporter, till ett värde om ca 40 MSEK.
  • Uppdraget avseende ytterligare tre beredskapslok i norra Sverige startar planenligt den 1 januari.
  • Railcares styrelse beslutar om nya mål. Railcares uppdaterade finansiella mål är att år 2027 uppnå en omsättning på 800 MSEK, och att bibehålla en rörelsemarginal som överstiger 10 procent.
Väsentliga händelser efter perioden
  • En växande organisation och stark framtidstro gör att Railcare förändrar koncernledningen. Den nya koncernledningen består av Mattias Remahl, CEO, Lisa Borgs, ny CFO, Johan Hansén, ansvarig för transportverksamheten samt Jonny Granlund, ansvarig för entreprenadverksamheten och Maskin & Teknik.
VD-kommentar
Nettoomsättningen för det första kvartalet uppgick till 111,0 MSEK (95,3) och rörelseresultatet var 13,1 MSEK (8,8). Det motsvarar en rörelsemarginal på 11,8 procent.

- Ett kvartal som kännetecknas av högre volymer i transportverksamheten och Entreprenad Utland, vilket bidragit till ökad rörelsemarginal och den högsta omsättningen i ett första kvartal någonsin.

Entreprenad Sverige
Volymen entreprenadarbeten i Sverige har varit något lägre under första kvartalet jämfört med föregående år på grund av kallt väder och snöfall i slutet av första kvartalet, vilket medförde att arbetena försenades till i mitten av april. Av samma anledning förlängdes snöröjning åt Trafikverket till slutet av mars.

Den 1 januari förändrades organisationen i entreprenadverksamheten genom att alla operatörer i entreprenadverksamheten, både i Sverige och Storbritannien, organiseras i samma bolag. Det primära syftet är att bygga ett ännu starkare team av maskinoperatörer och optimera resursanvändningen i de båda verksamheterna.

Entreprenad Utland
I entreprenadverksamheten i Storbritannien ökar efterfrågan och beläggningen har varit högre än motsvarande kvartal ifjol. De kostnadsbesparingsåtgärder som genomförts bidrar tillsammans med den högre omsättningen till ett positivt resultat för verksamheten under det första kvartalet.

Transport Skandinavien
Transport Skandinavien redovisar väsentligt högre volymer jämfört med första kvartalet 2022. Kontraktet avseende de fyra nya beredskapsloken gäller i fyra år från och med 1 augusti 2022 och omfattar fyra nya orter (Långsele, Boden, Vännäs och Kiruna), varav tre startat från och med januari 2023. Under första kvartalet meddelade Trafikverket att de även nyttjar optionen för det första beredskapsloket i Borlänge och förlänger det ursprungliga treårskontraktet i ytterligare två år, till och med utgången av oktober 2025. I början av mars fick vi förnyat förtroende att transportera järnmalm åt LKAB och det nya kontraktet gäller året ut, men LKAB har även en option att förlänga avtalet ytterligare ett år.

Nya miljökrav och införandet av nytt signalsystem innebär att den svenska lokflottan står inför en omfattande omställning de kommande åren. Lokverkstaden i Långsele har samlat på sig mycket erfarenhet och har den certifiering som krävs för att utföra dessa tjänster. Eftersom Railcare inom koncernen har allt ifrån egen verkstad till lok och lokförare, finns stor förståelse för kundens behov och vi kan erbjuda en helhetslösning för kunden. De pågående uppdragen åt Infranord, Nordic Re-Finance och Beacon Rail är bra exempel på detta och har bidragit till att beläggningen är högre än någonsin.

Maskin och Teknik
I segment Maskin och Teknik pågår arbetet med att färdigställa den vidareutvecklade generationen av MPV med strömavtagare. Planen är att maskinen ska testköras under andra halvåret i år för att sedan vara i full produktion under nästa år. 

Nya finansiella mål
Styrelsen för Railcare beslutade i februari om nya finansiella mål för perioden fram till slutet av 2027. Målet är att öka omsättningen med 60 procent under de kommande fem åren, till 800 MSEK, med en bibehållen marginal på 10%.

Järnvägsbranschen står inför en stor omställning drivet av nya miljökrav och införandet av nytt signalsystem. Med vår batteriteknik i entreprenadverksamheten, vårt erbjudande i lokverkstaden i Långsele och omställningen till hållbara transporter i vår transportverksamhet ligger vi redan i framkant i denna omställning.

Mattias Remahl
Verkställande direktör


Denna information är sådan som Railcare Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 3 maj 2023 kl. 07:30 CEST.