Bifogade filer
Kurs
0,00%
Likviditet
0,08 MSEK
Prenumeration
Kalender
Tid* | ||
2026-02-12 | 07:30 | Bokslutskommuniké 2025 |
2025-11-06 | 07:30 | Kvartalsrapport 2025-Q3 |
2025-08-14 | 07:30 | Kvartalsrapport 2025-Q2 |
2025-05-07 | - | Årsstämma |
2025-05-07 | 07:30 | Kvartalsrapport 2025-Q1 |
2025-02-20 | 07:30 | Bokslutskommuniké 2024 |
2024-11-07 | - | Kvartalsrapport 2024-Q3 |
2024-08-15 | - | Kvartalsrapport 2024-Q2 |
2024-07-24 | - | Extra Bolagsstämma 2024 |
2024-05-10 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK |
2024-05-08 | - | Årsstämma |
2024-05-07 | - | Kvartalsrapport 2024-Q1 |
2024-02-15 | - | Bokslutskommuniké 2023 |
2023-11-09 | - | Kvartalsrapport 2023-Q3 |
2023-08-17 | - | Kvartalsrapport 2023-Q2 |
2023-05-05 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK |
2023-05-04 | - | Årsstämma |
2023-05-03 | - | Kvartalsrapport 2023-Q1 |
2023-02-16 | - | Bokslutskommuniké 2022 |
2022-11-03 | - | Kvartalsrapport 2022-Q3 |
2022-08-18 | - | Kvartalsrapport 2022-Q2 |
2022-05-05 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK |
2022-05-04 | - | Årsstämma |
2022-05-03 | - | Kvartalsrapport 2022-Q1 |
2022-02-17 | - | Bokslutskommuniké 2021 |
2021-11-05 | - | Kvartalsrapport 2021-Q3 |
2021-08-19 | - | Kvartalsrapport 2021-Q2 |
2021-05-06 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK |
2021-05-05 | - | Årsstämma |
2021-05-04 | - | Kvartalsrapport 2021-Q1 |
2021-02-18 | - | Bokslutskommuniké 2020 |
2020-11-05 | - | Kvartalsrapport 2020-Q3 |
2020-08-20 | - | Kvartalsrapport 2020-Q2 |
2020-05-07 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.30 SEK |
2020-05-06 | - | Årsstämma |
2020-05-05 | - | Kvartalsrapport 2020-Q1 |
2020-02-20 | - | Bokslutskommuniké 2019 |
2019-11-07 | - | Kvartalsrapport 2019-Q3 |
2019-08-23 | - | Kvartalsrapport 2019-Q2 |
2019-05-09 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK |
2019-05-08 | - | Årsstämma |
2019-05-07 | - | Kvartalsrapport 2019-Q1 |
2019-02-21 | - | Bokslutskommuniké 2018 |
2018-11-08 | - | Kvartalsrapport 2018-Q3 |
2018-08-23 | - | Kvartalsrapport 2018-Q2 |
2018-05-03 | - | Kvartalsrapport 2018-Q1 |
2018-04-26 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.15 SEK |
2018-04-25 | - | Årsstämma |
2018-02-22 | - | Bokslutskommuniké 2017 |
2017-11-09 | - | Kvartalsrapport 2017-Q3 |
2017-10-05 | - | Split RAIL 1:5 |
2017-09-25 | - | Extra Bolagsstämma 2017 |
2017-08-24 | - | Kvartalsrapport 2017-Q2 |
2017-05-04 | - | Kvartalsrapport 2017-Q1 |
2017-04-27 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.30 SEK |
2017-04-26 | - | Årsstämma |
2017-02-23 | - | Bokslutskommuniké 2016 |
2016-11-10 | - | Kvartalsrapport 2016-Q3 |
2016-08-25 | - | Kvartalsrapport 2016-Q2 |
2016-05-09 | - | Kvartalsrapport 2016-Q1 |
2016-04-22 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK |
2016-04-21 | - | Årsstämma |
2016-02-25 | - | Bokslutskommuniké 2015 |
2015-11-05 | - | Kvartalsrapport 2015-Q3 |
2015-08-27 | - | Kvartalsrapport 2015-Q2 |
2015-05-07 | - | Kvartalsrapport 2015-Q1 |
2015-04-22 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK |
2015-04-21 | - | Årsstämma |
2015-02-26 | - | Bokslutskommuniké 2014 |
2014-11-06 | - | Kvartalsrapport 2014-Q3 |
2014-08-28 | - | Kvartalsrapport 2014-Q2 |
2014-05-08 | - | Kvartalsrapport 2014-Q1 |
2014-04-08 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK |
2014-04-07 | - | Årsstämma |
2014-02-27 | - | Bokslutskommuniké 2013 |
2013-11-07 | - | Kvartalsrapport 2013-Q3 |
2013-08-22 | - | Kvartalsrapport 2013-Q2 |
2013-05-14 | - | Årsstämma |
2013-05-02 | - | Kvartalsrapport 2013-Q1 |
2013-02-28 | - | Bokslutskommuniké 2012 |
2012-11-01 | - | Kvartalsrapport 2012-Q3 |
2012-08-22 | - | Kvartalsrapport 2012-Q2 |
2012-07-16 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK |
2012-07-13 | - | Årsstämma |
2012-05-10 | - | Kvartalsrapport 2012-Q1 |
2012-02-29 | - | Bokslutskommuniké 2011 |
2011-11-03 | - | Kvartalsrapport 2011-Q3 |
2011-09-30 | - | Extra Bolagsstämma 2011 |
2011-08-25 | - | Kvartalsrapport 2011-Q2 |
2011-05-12 | - | Kvartalsrapport 2011-Q1 |
2011-04-06 | - | Årsstämma |
2011-02-24 | - | Bokslutskommuniké 2010 |
2010-11-11 | - | Kvartalsrapport 2010-Q3 |
2010-05-11 | - | Kvartalsrapport 2010-Q1 |
2010-03-19 | - | X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK |
2010-02-25 | - | Bokslutskommuniké 2009 |
2009-11-27 | - | Kvartalsrapport 2009-Q3 |
2009-04-17 | - | Split RAIL 200:1 |
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Tjänster |
Industri | Fordon & Transport |
- Det är första gången den här typen av lok rullar på den svenska järnvägen. Vi kommer att använda dem som beredskapslok inom ramen för det avtal vi har med Trafikverket, säger Johan Hansén, ansvarig för transportverksamheten.
Beredskapsloken innebär att Railcare röjer och transporterar järnvägsfordon som varit inblandad i en oönskad händelse eller drabbats av haveri på det järnvägsnät som Trafikverket förvaltar.
- De nya Effishunter-loken har bland annat en lägre dieselförbrukning genom så kallade Steg V-motorer, vilket var ett krav från Trafikverket i upphandlingen av beredskapslok. Loken är även utrustade med både ATC och ETCS som ombordsystem, vilket gör att vi klarar övergången till det nya signalsystemet när det implementeras på den svenska järnvägen, berättar Johan och avslutar:
- De här loken är ett led i att successivt uppgradera vår lokflotta, för att säkerställa framtida uppdrag utifrån både teknik- och miljökrav.
* ERTMS är en förkortning för European Rail Traffic Management System. Syftet med det nya signalsystemet är att öka automationen och säkerheten, effektivisera nyttjandet av järnvägsnätet, samt möjliggöra trafik mellan EU-länder. När det nya signalsystemet är implementerat på den svenska järnvägen behöver ombordsystemen bytas i alla lok; från dagens ATC (Automatic Train Control) till ETCS (European Train Control System).
För ytterligare information kontakta:
Johan Hansén, ansvarig för Railcares transportverksamhet
Telefon: 072-242 81 42
E-post: johan.hansen@railcare.se
Hanna Hedlund, Presskontakt
Telefon: 070-658 38 09
E-post: hanna.hedlund@railcare.se
Om Railcare Group
Järnvägsspecialisten Railcare erbjuder innovativa produkter och tjänster för järnvägen; exempelvis spårunderhåll med egenutvecklade maskiner, lokverkstad, projekt- och specialtransporter samt maskinförsäljning. Vår marknad är främst i Skandinavien och Storbritannien. Järnvägsbranschen befinner sig i en positiv utveckling med ökande trafikvolymer, omfattande investeringsprogram, utveckling av kostnadseffektiva gods- och persontransporter samt ett stigande miljömedvetande. Railcare levererar både hållbara och effektiva lösningar som bidrar till att järnvägen kan nyttjas i maximalt antal år framöver. Railcare Group AB (publ):s aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Small Cap. Koncernen har omkring 160 medarbetare och årsomsättningen uppgår till omkring 500 MSEK. Bolagets säte är i Skellefteå.