13:27:02 Europe / Stockholm

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-20 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-07-24 Extra Bolagsstämma 2024
2024-05-10 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK
2024-05-08 Årsstämma 2024
2024-05-07 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2023-05-04 Årsstämma 2023
2023-05-03 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-03 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2022-05-04 Årsstämma 2022
2022-05-03 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-05 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2021-05-05 Årsstämma 2021
2021-05-04 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-18 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.30 SEK
2020-05-06 Årsstämma 2020
2020-05-05 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-07 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-09 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2019-05-08 Årsstämma 2019
2019-05-07 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-08 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-03 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-26 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.15 SEK
2018-04-25 Årsstämma 2018
2018-02-22 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-10-05 Split RAIL 1:5
2017-09-25 Extra Bolagsstämma 2017
2017-08-24 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-27 X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.30 SEK
2017-04-26 Årsstämma 2017
2017-02-23 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-10 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-25 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-09 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-22 X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2016-04-21 Årsstämma 2016
2016-02-25 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-05 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-27 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-07 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-22 X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2015-04-21 Årsstämma 2015
2015-02-26 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-06 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-28 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-08 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-08 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2014-04-07 Årsstämma 2014
2014-02-27 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-07 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-22 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-14 Årsstämma 2013
2013-05-02 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-28 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-01 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-07-16 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2012-07-13 Årsstämma 2012
2012-05-10 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-29 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-03 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-09-30 Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-25 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-12 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-06 Årsstämma 2011
2011-02-24 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-11 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-05-11 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-03-19 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2010-02-25 Bokslutskommuniké 2009
2009-11-27 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-04-17 Split RAIL 200:1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Railcare Group är en industrikoncern med verksamhet inom järnvägsindustrin. Idag innehas affärsinriktning inom underhåll av järnvägar runtom den skandinaviska marknaden. Störst kompetens återfinns inom hantering av kablar och överskottsmassor, snöröjning, renovering, byggnation och tillhandahållande av dragfordon. Bolagets huvudkontor ligger i Skelleftehamn.
2023-06-19 10:00:00
Railcares transportverksamhet fortsätter att växa och i ett avtal med norska Trainpoint har man nu hyrt fem lok av modellen Effishunter 1000. Loken har bättre miljöprestanda och ett ombordsystem anpassat för det nya signalsystemet ERTMS*. De första fyra loken är nu godkända av Transportstyrelsen och kan börja användas i trafik.

- Det är första gången den här typen av lok rullar på den svenska järnvägen. Vi kommer att använda dem som beredskapslok inom ramen för det avtal vi har med Trafikverket, säger Johan Hansén, ansvarig för transportverksamheten.

Beredskapsloken innebär att Railcare röjer och transporterar järnvägsfordon som varit inblandad i en oönskad händelse eller drabbats av haveri på det järnvägsnät som Trafikverket förvaltar. 

- De nya Effishunter-loken har bland annat en lägre dieselförbrukning genom så kallade Steg V-motorer, vilket var ett krav från Trafikverket i upphandlingen av beredskapslok. Loken är även utrustade med både ATC och ETCS som ombordsystem, vilket gör att vi klarar övergången till det nya signalsystemet när det implementeras på den svenska järnvägen, berättar Johan och avslutar:

- De här loken är ett led i att successivt uppgradera vår lokflotta, för att säkerställa framtida uppdrag utifrån både teknik- och miljökrav.

* ERTMS är en förkortning för European Rail Traffic Management System. Syftet med det nya signalsystemet är att öka automationen och säkerheten, effektivisera nyttjandet av järnvägsnätet, samt möjliggöra trafik mellan EU-länder. När det nya signalsystemet är implementerat på den svenska järnvägen behöver ombordsystemen bytas i alla lok; från dagens ATC (Automatic Train Control) till ETCS (European Train Control System).